|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen köpt en mörkblå Bmw 525 -89. När jag ska tvätta den för hand uppstår lite repor, speciellt på motorhuven och fönstert vid passagerarsidorna. Jag sköljer först noga och länge med vanligt vatten. Tvättar sen med Turtle bilshampo med vax med en svamp. Sköljer sen av med rikligt med vatten och torkar rent med gummiskrapa och sämsskinn. Varför blir det repor? | |
|
1. Avfetta bilen innan du börjar tvätta. 2. Byt schampoo (personlig åsikt, tycker att turtles är värdelöst), rekomenderar BMW Originalshcampoo UTAN vax. 3. Skippa gummiskrapan. Kör med sämskskinn, eller lufttorka! Mvh, Kalle ____ Min 320iK: Länk |
|
|
Instämmer med nofx16! Mvh Skalman |
|
|
Använder du gummiskrapa när du ska torka så se till att det är en riktig och inte köpt på tex. Coop utan åk ner till närmaste rekond firma och köp en riktig av dom. Sedan när du torkar bilen så torka av gummiskrapan mellan varje drag. Men som nofx16 sa att avfettar du inte ordentligt kan det också uppstå repor vid tvätt. Finns ett sjysst reportage om hur du ska gå till väga vid tvätt av bilen ... Länk Lycka till ... hur du blir av med dina förhoppningsvis grunda repor nu så är det bara att ta en titt här Länk ___ ///Majk |
|
|
Var noga när du torkar bilen och se till att håll sämskskinnet rent. Har märkt att det kan fastna grus och sånt på sämskskinnet. Nån som vet om man kan maskintvätta sämskskinn? /Jens |
|
|
Jag tvättar mitt skinn i 95 grader och det funkar klockrent. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Undvik också att tvätta ute i det fria i längsta möjliga mån. Då speciellt vid blåsiga förhållanden då det finns en hög förekomst med "grus" flygande i luften. |
|
Dere anbefaler å avfette bilen før vask, men da går jo poleringen bort? Om bilen først er behandlet med polering er det lett å vaske bilen. Svampen glir lett over lacken. Vil tro at det skyddar mot repar? Takk for tipset; har ikke tenkt på hvor viktig det er å holde sämskskinnet helt rent (som kostet 172 NOK!). |
|
| Gummiskrapa på en lack som ej är i toppskick(nyvaxad) brukar inte bli så bra. | |
|
Brug en dyr börste....samler inte skit som en svamp. Jeg vokser/polerer min 2 gange om året med hårdvoks Simoniz (Gul rund box) och sen kun med rigeligt vatten och börste...sen sämskskinn. Min lack er som spritny stadig. Länk |
|
|
Använd sökfunktionen..... finns gränser för hur många ggr man som fackman orkar svara på återkommande frågor. Mvh Skalman |
|
|
Morten M: Det finns flera typer av avfettning! En alkalisk avfettning är ytterst lämplig för den regelbundna bilvården - reprisken minskar betydligt. Biltvätt är annars något av en vetenskap - mycket info finns på Länk. Sök ev på forumet på tvätt eller avfettning - där finns råd gällande minimering av repor. hamannBMW: Simoniz gula burk skulle jag INTE rekommendera - det är ett av de sämre vaxerna om man ser till AMS test: Länk. Det finns betydligt bättre vaxer på marknaden! Sonax och Lahega är mångas favoriter vad gäller flytande hårdvaxer (hårda hårdvaxer adderar inget...). Skalman: Instämmer! Dessa frågor finns behandlade i detalj redan... |
|
|
Hehe...ok....måske mig der bare er gammeldags....har inte prøvet det store utvalg eftersom den gula burken funker fint...bare et helvete at polere op. ;) Länk |
|
|
Micke Olsson: Mitt semskinn ser ut som ett he***e. Tänkte dock å köpa ett nytt bättre hos en riktig rekondfirma. Men, när du tvättar det på 95 grader. Använder du det vanliga? Dvs. tvättmedel och sköljmedel.. |
|
|
När jag tvättar sämskskinn i tvättmaskin, använder jag en skinn/lädertvål som jag flingar med en vanlig morakniv (brukar göra så att "flingorna" blir en handfull ungefär). 40 grader "vanlig tvätt", så brukar det bli rent! Använd inte sköljmedel, det försämrar uppsugningsförmågan! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Använd inte schampo med vax då det löser upp befintligt "riktigt" vax. | |
|
Jag har två skinn, ett gammalt, slitet till att torka i dörrar, motorrum osv och det andra till övriga bilen. Jag använder vanligt tvättmedel utan sköljmedel. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
Cronenberg |
Speddy du menar att diskmedel. vanligt vaxschampo e bara bra. |
|
Synd att ni inte var med på träffen i helgen ---> Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
k1mzo: Som Micke länkar till Länk Jörgen har det du behöver, samt lite tips på vägen om han har tid :-). // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
Hanky: Om det e så att du har smårepor från maskintvätt eller slarvig skrap/skinn torkning så kommer dom ju fram när du tvättar hur du än tvättar. Dom måste bort först och sen kan du hålla lacken på den nivå du vill ha den. Själv har jag just varit och bokat tid för en proffsbehandling av ögonstenen, ska bli jäkligt kul att se vad han kan göra. // CB. Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.