AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.425

Konstig lukt, kupefilter?

sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Det uppstår konstig doft ibland när jag kör ac.. även nån enstaka gång när jag vrider fläktarna på max.
Kan detta bero på kupéfiltret? Vart sitter det?

MVH Martin

730i -91

Länk
Mi
15
Minus-
750 iAL-96
Jag har upplevt samma doft, "urk, fy å blä", men enbart när jag stängt av ac:n. Tips någon? Filterbyte

750 iAL-"Lang är värst"
Paap Reeder
Hej!
Byt filtret.
MVH /// Paap R
jag droppar citron olja i mina filter vid städning...

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Antagligen har du fått bakterietillväxt i AC-systemet, det du kan pröva själv först är att sätta på AC:n när du ska göra en långresa och sedan stänga av den en halvtimme innan du stannar så du torkar ut torkfiltret. Annars kan du ju byta torkfiltret innan långresan om stanken är svår redan och stäng alltid av AC:n en kvart innan du stannar!
Förhoppningsvis räcker det...

MVH Robban
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Lite citronolja på ett nytt kupefilter är nog inte dumt heller!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
filtret skall bytas ivf.
Kostar runt 150:- kr. (eller ca 10 kickdowns med en m70) inget att trixa med.

"Två ton annars får det vara för min del"
Hej!

luktar konstigt i min också när man börjat använda värmen, är det kupefiltret eller..
Vart sitter det, under handskfacket !?! eller är jag ute och cyklar.

///Thomas
Scheckheft
Hej
Bilder och text som beskriver byte av microfilter finns här
Länk
Text på engelska

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Att: Scheckheft

Tack så mycket!

///Thomas
Finns det verkligen ett microfilter på min bil?
Min saknar AC.

Mvh
Thomas
Microfilter/kolfilter kan finnas på bilar även utan AC. Det är inte i filtret som bakterierna växer utan inne på ytan av evaporatorn.
Det är definitivt inte torkfiltret i AC:ns gassystem som påverkar detta heller utan det beror helt enkelt på att kondensvattnet som bildas gillas av bakterier. Alla bilar med AC har problemet från och till, har inget med fabrikat eller ev. filter i luftintaget att göra igentligen.
Gör ett besök hos närmaste Granngården, inhandla en påse Virkon S för c:a en trettiolapp. Låter som tysk nervgas men är ett rosa desinfektionsmedel. Rör ut några teskedar i ett par dl vatten och spraya in detta i luftintaget efter att filtret/filtrena tagits ut. Ha fläkten på nästan fullt, AC:n frånslagen och spraya in soppan med t.ex en väl sköljd tomflaska från fälgrengöring insektsborttagningsmedel eller liknande. Låt fläkten fortsätta ytterliggare en stund för att torka ut resterna, nu mår bakterierna dåligt och dör. Montera tillbaka filtrena, klart! Du har tjänat drygt 5 hundringar mot att köra till bil eller kylfirman som har en motsvarande spray som de pyser in på samma vis.

FP
pe
25
pedda19
730 IA 95
Byt filtret innan du får konstiga halssjukdomar.

Förtydligar:
Filtret skapar ingen dåligt lukt, bara mindre luftflöde när det börjar bli igensatt. Bakterierna bildas i kondensvattnet på evaporatorn som sitter längre in i systemet.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.