AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
717

Baslåda eller open air eller...

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Vad är bäst/enklast/mest ekonomiskt?
Jag funderar på tre olika lösningar.
1. Baslåda i bagaget, rör upp till hatthyllan, satellitsystem vid sidorna.
2. Open air i hatthylla eller ryggstöd, satellitsystem
3. Endast ett par 6*9 i hatthyllan

Vilken lösning är bäst?(Att det borde vara lådan fattar jag, men om det inte blir så stor skillnad känns det bättre med open air).
Vilka tips vid de olika installationerna bör man veta?
Bilen är en 525 e34, men detta borde väl vara generella saker.
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Det beror på vad du har tänkt använda för element. Om du är lite händig så bygg en bandpasslåda. Röret drar du in i kupén genom skidluckan. Det kan bli väldigt snyggt. Dessutom får du in allt basljud direkt i kupén utan att behöva såga nåt i bilen.

Kör du med enbart 6x9 så har väl MDS tagit fram ett värstingelement tror jag som nästan ska spela lika bra som baselement förutsatt att du driver dem med steg. Vet dock inte om detta stämmer.

Open air montering är inte att föredra. Delvis kanske du inte får helt tätt = sämre basåtergivning. Samt volymen för lådan ändras hela tiden om du har saker där bak.

Spelar du med 6x9 bak så kan du prova att bygga in dem i låda. Brukar bli lite skillnad.

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Jag har en 15" jbl-bas som kanske kan användas. Jag gjorde ett bygge i en annan bil där jag tog ut inredningen och klistrade på en täckmatta som gjorde det helt tätt till bagaget. Därefter en 12" coustic monterad openair. Funkade ganska bra. Är det något som kan göras på e34:an?
Har kvaliteten på 6*9" förbättrats så att de kan användas och ge någorlunda basåtergivning?
Om jag gör en bandpasslåda(portad låda?) ska jag endast dra rör från porten eller hur skulle monteringen se ut. Man ska väl inte låta elementet spela ut i bagaget?
Hur enkelt är det att montera 6*9"? Finns det färdiga hål eller kanske distanser som kan användas?
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
BRL har distanser till 6x9 tror jag.
6x9 har utvecklats en del, men baslåda är alltid bäst om den är bra byggd.
Ska du bygga med en 15" så kan det bli en ganska stor låda.
Ett exempel på bra bandpasslåda är att du bygger en låda med 2 st kammare. Montera elementet i den ena kammaren och låt det spela in i den andra. Kammaren elemtentet sitter i ska vara sluten. Dra därefter en port från kammaren elementet spelar in i och in genom skidluckan.
Håller själv på med en sådan låda. Fast en lite mindre variant med 2 st 8 or och med 3 kammare istället för 2.

Kolla lite på nätet. Det brukar finnas en del tips på lådbyggen. Kolla även in BRL:s hemsida om du vill veta storleken på lådan du ska bygga. Finns en spec. för JBL tror jag.

//Anders
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Tack för svaret! Precis vad jag ville veta.
Tycker dock själv att 15" är lite väl att ta i. Har hållt på med lite experiment med mindre basar(hemmabaslådor), och har märkt att mindre basar spelar nästan bättre, men att man tappar på det riktigt tunga discodunket. Två åttor är nog en riktigt bra lösning.
Lycka till.
Mangemannen
gå upp till två 10:or istället jag lovar att du inte kommer att bli besviken.

// Magnus
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Jo, men med st 10:or så måste vi gå upp i volym en del. Min låda blir på totalt 30L. Så den kommer knappt ta upp något i bagaget. Jag vill ha en liten låda som spelar bra. Min låda har en nedre Fb på 46 Hz och en övre på lite drygt 120 hz.
Tillsammans med framsystemet så kommer det att räcka gott och väl. (vill inte behöva åka med hörselskydd)

Med en bandpass låda kommer ju ändå ljudet rakt in i kupén utan några hinder. Så det blir ju inte mycket förlust.

//Anders
Mangemannen
AndersG : Ingen dålöig id´e

Själv har jag 2 slutna ihopbyggda lådor på 21 Liter vardera.
som sitter ca 10 cm från ryggstödet.
Blirnett jäkligt bra tryck i cupen.

// magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.