AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.305

Limo-dragster från MB !

Sida 5 av 7
Nilssen
Men det var heller inte det som tråden handlade om!!!

( Texten ovanför om GT2:an och SL55:an )
Köper gemene man en AMG SL55???
Gemene man har INTE råd att varken köpa eller äga dessa bilar.
Har man råd att köpa bilar i det segmentet gör man sig själv och bilen en otjänst att inte uppsöka banor ofta.
Men gillar man bara att ge brats i M3'or stryk vid rödljus inne i stan och gillar att "posa" med bilen så behöver man inte uppsöka banor då det sliter på bilen och billånet äter upp hela din månadslön och de sista sparade pengarna du hade lade du som handpenning på bilen? När pengarna och bakdäcken är slut så kan man ju alltid prata om sin bils förträffliga hk/Nm/Acc och km/h. DYRT=Gemene man INTE=AMG SL55.

/Wille
Ja, MB har en enastående effekt på sina motorer idag, men bilarna vänder sig till människor som gillar att ÅKA bil. Den gamla devisen att en BMW kör man, en MB åker man, är lika rätt idag som för 20 år sedan. Inget fel med att åka, fast lite oroväckande är det för MB att nya femman är BÅDE roligare OCH komfortablare än E-klass.

Undrar var man tjänar pengarna....på ett fåtal CL65AMG eller flera miljoner 525i?
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Nilssen: Tyckte mig ge dig den förklaringen du behövde ca 15 inlägg sedan....

Jag lyft HÖGT på ögonbrynet då jag läste AMS lilla notis om AMG monstret.. Men i min värld behövs inte dessa bilar.. men sicken prestanda.. Vet att BMW inte har den prestandan.. men det har jag redan förklarat med.. Men jag vill ju ha en Ban räcer så.... hehe =)

Fast ska vi tala om prestanda så kan vi ju börja tala Bugatti och glöma AMG tjafs... eller varför inte Koenigs egg... Porsche verkar inte hänga med AMG rakt fram... men det gör då de 2 andra.... För i den prisklassen vi talar om nu så spelar det ju ingen roll vilka kombatanter vi tar... men tar man Bugattin kan man ju ta Flygcert istället och verkligen känna på EFFEKT!!!

Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
En snabb bil är för mig en bil som tar sig snabbt runt en bana. Det säger en del om bilens prestanda, basta basta basta basta basta! :))
Det finns säkert en del gamla jänkare från 60-talet som hade samma rakt-fram-prestanda som nuvarande "monster" från Mercedes, så det är inget revolutionerande som Mercedes håller på med ifall du nu trodde det, Nilssen...
Men jag har sagt det förr och jag säger det gärna igen, Mercedes är kanonbilar och det handlar mest om tycke och smak när man väljer bil. Varken BMW eller Mercedes gör några dåliga bilar.
6-serien som väl lanseras nu är väl en snabb kupémodell? M6 blir säkert ingen slö Lada...

Men JA JA JA JA Nilssen, BMW har ingen toppmodell som har lika många hästkrafter som Mercedes toppmodeller. Nu har du fått det bekräftat och det vet alla här och ingen har heller förnekat det. Det är bara att hämta lite broschyrer från tillverkarna så har du det svart på vitt. Vad är det mer du vill ha sagt?

__
Länk
Nilssen
// wolv //

Tack.Det var det jag ville läsa :) !

// theprophet //

Sorry.Missade ditt inlägg,har läst det ordentligt nu.Du slog huvudet på spiken först av alla.Gratulerar mister!!!Mycket klarsynt av dig...:)!Men,jag jämför MB vs Bmw fortfarande,dvs toppmodellerna i respektive läger...Men Veyronen är inte helt fel------0-300=16 sek!.Men iofs gjorde Testarossa Koenig den bragden för länge sedan, :) = EN SMILEY MED LITE IRONI-hehehe!
Nilssen
Gemene och gemene,menar för bövelen att när vanliga icke-Schumis snackar om vilken bil som är snabbast, så tänker man i normala banor så som-lite rödljus race och lite motorvägs racing!E inte så lätt att bara kunna dra till Ringen och säga:

- Upp till bevis nu då din lilla räka! Få se vad din Audi pallar då...osv.

Gemene man kan idag köpa en E55Amg/E50Amg för hyfsade pengar.Kostar inte mycket mer än en M3/M5:a om man nu säger så!Och försök inte att inbilla mig om att det är billigt att äga en Bmw-nu får Ni ge Er asså!Kostar väl lika mycket att byta däcken på en M5a?Eller hur?Service,bensin och böteslappar :)!!!?Det är inte lönt att Ni drar upp en sådan discussion!Att bedömma hur snabbt en bil tar sig runt en bana är ju ett sätt.Men hur ofta får Ni läsa om det i tidningarna?Aldrig!Kanske någon gång.Dessutom snackar jag inte om 402m racing eller dylikt,utan toppfart!!!Om Ni har missat det.Pratar om toppmodellerna hos MB och BMW fortfarande.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
... Talar vi TopFart så må det välö ha hänt att MB nu har tronen.. nog för att det inte intreserar mig om en bil kan göra 360 Blås... Vet att inte nån BMW gör det.. men McLaren gör.. och BMW har ju haft en hel del med i spelet där... som jag fattar det så räcker det ju för dom så dom behöver tydligen inte försöka spöa MB på dne fronten.. men men.. man vet ju aldrig vad BMW hittar på härnäst.. eller överlåter till Alpina eller M..... men jag tvivlar på det!

Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Nilssen:
Jag beklagar att vi har annorlunda uppfattning vad gäller begreppet prestanda.
Jag trodde, med tanke på att du trots allt är 10 år äldre än jag, hade så pass mognadsgrad att du kunde erkänna, lika väl som jag, att olika människor har olika uppfattning om saker.
När vi pratar prestanda så menar du förbundna ögon, plattan i mattan och fäll sätet bakåt. Jag menar att använda bilen som det är tänkt att den skall användas. Med dendär kringlan framför ögonen och med plattan i mitten (till vänster?) vid fötterna också förutom högerpedalen.

Personligen ligger min bostad inte på Autobahn och ej heller mitt jobb eller alla ställen jag åker till, så därför behöver jag använda just de saker jag nämnde ovan för att ta mig dit jag vill. Dessutom har jag mycket sällan över 170 km/h ens på bana och därmed anser jag att toppfarten ofta är helt irrelevant på alla bilar som toppar över 200 km/h förutom de som jagar km/h i saltöknar.

Detta är min uppfattning. Jag respekterar din uppfattning enligt ovan. Du behöver inte respektera min, men försök inse att det finns andra fakta än 0-300 km/h.

I rest my case.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Nilssen,

Håller helt med om att det är egendomligt att BMW inte hakar på...
Nilssen
// Haglund //

Klart att jag respekterar din åsikt-mister!!!
Visst kan man mäta prestanda på bana - utan tvekan -men,är ju lite vanligare med rödljus racing och motorvägs-gaspedalstillplattning än banracing - eller hur? Jag bara tycker att det är lite märkligt av Bmw att dom inte har hakat på när det gäller just - acc - hk -Nm och km/h.
Fan,när man tänker tillbaka:

När Mercedes kom med en modell så svarade Bmw direkt med sin motsvarighet eller vice versa! Hade dom en 560sec ja då hade Bmw en M635,hade Bmw en M5 3,6 ja då kom 500e och då kom M5 3,8:an osv osv...

Förstår du nu?
Lite fegt av Bmw att inte haka på,när självaste Audi kan spotta ut s-modell efter s-modell eller rs efter rs! Jag bryr mig inte så mycket av dom mindre klasserna i alla fall- typ:

En standard-utrustad 520i vs E240.
Helt ointressant är det ju inte för man kan se att Bmw har LYCKATS BÄTTRE än alla andra I DET HÄR SEGMENTET.Men det är det ÖVRE SEGMENTET jag pratar om.Bmw tappar mark hela tiden och jag tycker att det har blivit värre och värre,ja,läget är nu nästan hopplöst.Har inte sett något bra från Bmw i toppklassen sedan Bmw visade upp E32:ans -750i !!! Visst,850 CSI var också brutal men när 750:n gjorde entré var det ridå för Mercedes.Varför då?
Jo,dom hade ingen 12:a själva!!! Det är DETTA som jag saknar från BMW.Att dom skall skapa lite panik i toppsegmentet.
Har jag inte rätt?
Effekt säljer bilar, så enkelt är det. Vi får vänta på nya M5 och se. Troligtvis blir det tronskifte då eftersom jag har svårt och se att E55 och RS6 slår den. Det är heller inte helt otroligt att M6an slår SL55AMG, men vi får se....
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Någonstans måste effekttaket gå och jag tror vi börjar närma oss. Snart får vi se lagstiftningar om effektbegränsningar om originaleffekterna fortsätter stegra i den takt den gjort på sistone.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Har med ett litet leende hittills hållit mig utanför vad som varit en förvånansvärt underhållande tråd, men kunde inte hålla mig nu..

Nilssen:
Tror samtliga här inne på forumet kan hålla med om att MB:s nya program är mer än imponerande, oavsett om det gäller bankörning eller rattlåskörning. Personligen skulle jag nog hellre ta en drink och se en långfilm i baksätet på en S55:a på ringen än en CSL, men när det handlar om att hur bilen är att köra vågar jag inte uttala mig om förrän jag fått tillfälle att jämföra dem båda två. MB gör otroliga bilar, och när man vågar ge 30 års garanti på bilen skvallrar ju det om vilken tilltro de själva har till kvaliteten, det får nog alla hålla med om. Alla här inne fördrar vi väl däremot våra BMW:s av många olika anledningar och jag tror aldrig att ditt syfte var att hävda att vi gjort ett felaktigt beslut då. Nä, hellre att vi som sanna bilentusiaster kan vara genuint intresserade och imponerade av vad bilindustrin kan få fram idag, eller hur?

Haglund:
Tror jag håller med dig om det annalkande prestandataket. Utvecklingen har varit hissnande och jag tror vi snart kommer få se en vändning emot innovativ körglädje kombinerat med mindre motorer (läs: under 500hk). Då ligger BMW ju mycket bra till. Titta på mig, här puttrar jag omkring i mina futtiga 325hk, men lika glad är jag för det ju ;)
Undrar hur lång tid det dröjer innan någon danderyds-drillad bakåtslick kör ihjäl ett dagisbarn med pappas nya M eller E55:a. Löpsedlar med "mördarmaskiner" och röster ifrån upprörda mammor som talar om penisförlängare och vansinnesfärder..

Nä, Kör försiktigt allihop, oavsett 100, 200 eller 615hk

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Det ligger mycket i det ni alla säger.. Även du Nilssen... Du ställer en mycke befogad fråga om vart BMW gjort av sitt Ultimata Toppsegment.. Och enligt mig så behövs det nog inte! MB däremot måste STILA och visa Framfötterna som aldrig förr då de haft problem med sina bilar.. speciellt ROST.. Därför dom har 30 års garanti nu.. men lus läs gärna det garantin.. tvivlat starkt på att den gäller emot så mycket i slutändan!! Och ja jag kan äta upp det jag sa där om det nu inte skulle vara så.. men jag tvivlar starkt på det!

Men återigen.. MB har haft sitt LYX att komma med i all tid och nu när det inte finns så satsar man på attr vara värst!!! och det verkar vara i HK och KMH... BMW har en helt annan approach... dom kanske tycker som vissa av oss här gör.. det har gått för långt! och Vi behöver inte bevisa nå mera för det gör vi på F1 banorna redan... Ur en 3 liter sug maskin plockar man ur 900 HK.. Om jag inte missminner mig fatalt här nu då!

Men återigen.. det måste ju ta en vändning.. tycker det är lite absurt nu.. och jag ser ingen anledning av att köpa en Merca som ser ut som skräp bara för att de nu har en S modell som hänger av en Porsche! den har jag ju aldrig råd med ändå eller vill... Vet inte hurt det är med dig Nilssen.. men har du råd med en sån här monster bil så föreslår jag att du köper en =) För då måste ju Autobahn vara DIN mer eller mindre sen då...

Länk
MB ligger i topp när det gäller korrosionsbeständighet tillsammans med Audi och Volvo. Det har dom gjort sedan sent 80 tal.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
OK, OK, jag kan väl inte hålla mig från att lägga mig i denna diskussion heller...

Nilssen;

- Oavsett om du kör BMW eller inte, är det ganska tydligt att du inte är en entusiast, då 1. Du gör ditt bästa för att framhäva BMW's underlägsenhet och 2. Tycks njuta av det.

- En kupé att matcha acc-prestanda hos CL65: Ferrari 575 M.
(Inte fyrsitsig, dock)

- Ja, M-B har de högsta värdena för hk, Nm mm OCH? Om man bara vill ha en bil med "det högsta" av något utan att vara intresserad av helheten och de subjektiva värdena är man ju bara ute efter en XXX-förlängare! (="Jag är störst bäst o vackrast") Är du sådan, eller köper du bilen med hjärtat?

- Jag hävdar att det är vanligare att gemene man kör oftare på bana än i 300 km/h. Basta. (Kul att du gillar att basta med, jag kan basta i 180 grader, där har inte BMW ngt att sätta emot)

- 30 års Mobile Life: Kravet är att du servar din bil hos M-B - alltid.
De pengar M-B drar in på detta (+ reklamvärdet) räcker mer än väl åt att betala ev rost/kvalitetsproblem som dyker upp senare. Mao handlar det bara om marketing, inte överlägsen tillit för kvalitén hos de egna produkterna.

- Gör detta: Ta 1,8 MKr, gå till BMW M, be dom ta fram en bil som "piskar" CL65 AMG i acc och toppfart; och jag är helt säker på att de kommer att göra dig besvikna - genom att tillhandahålla dig en sådan bil.

- Sälj din BMW till någon som gillar märket ist, och köp en Merca.
På detta viset bäddar vi för fina, välskötta bilar på våra vägar.

___
BMW CS #5221
Sani:
Du motsäger dig själv lite när det gäller garantin hos Mercedes. Hade de inte haft en sådan tilltro till sin egen kvalitet, hade de aldrig trott sig kunna räkna hem eventuella intäkter förknippade med den, eller hur?

Håller med dig om 575:an som matchar CL65:an prestandamässigt, men visst kan man ändå hålla med om att det är en väsentlig skillnad på bilar också eller hur? Kan vi inte förresten räkna in McLaren F1 som kupé också? Trots allt tresitsig om man nu vill bända på gränserna en smula :)

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Nilssen
OOOOOOOOOOH,äntligen fick jag dom svaren som jag har sökt !!!

// Mbolo / Theprophet / Haglund //

ÄNTLIGEN SLOG NI IN SPIKEN!!!
Det var det som jag var ute efter - Mbolo - ditt inlägg var lysande och att sedan sätter "theprophet" pricken över i:et.
Även "flåklypans och haglunds"(mr rally-hehehe-skojar bara) inlägg mot slutet var grymt bra!

Poängen med mitt inlägg var inte att reta upp folk,jag bara saknar dom riktiga dräpar-dinosaurierna från BMW.
Fan,kommer ihåg när jag såg E32:ans 735i för första gången - vilken syn asså!!!Och att komma från en Mercedes-familj och tycka att Bmw är bilen nr 1 är inte lätt.Sedan när Bmw släppte 750iL"kejsaren"var det ju klimax för min del!Sa till mig själv:

-Jag skall fan i mig äga en sådan B-mer en dag!

Blir så.
Har man då 2 äldre brödrar som är MB-fantaster så blir det ju extra svårt för mig att kunna debattera med/mot dom på grillfesterna!Får bara höra:

-OJOJOJOJ,vilken dräparmaskin MB har släppt igen,ojojojoj!

Vet att dom skojar och så,men man tänker efter ändå.
Vad i h*****e har hänt med Bmw:s dräpar-division???
Visst,V10:an i nya M5:an kommer säkert att bli lika hurtig som E55/RS6 osv...men...men räcker dominansen i en klass???

3-serien har M3,5-serien har M5.That´s it folks-finns inget mer att se!Tror inte att det räcker.Mercedes har en killer i alla segmenten och mer därtill.Utbudet är mycket större(av förklarliga skäl) men det kan man bortse ifrån.

Är ju på tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiden att gubbarna på toppen har "hajat" att det behövs en 6-serie,att det behövs en M6,att det behövs en nyare M3,en M4,en 1-serie med en M1,en 8-serie med en M8 -varför inte?Det var på tiden asså!!!Hoppas att det nu blir verklighet också?Att dom släpper minst en division till med en dräparmaskin i den klassen.Det hade varit - G-punkternas-G-punkt för mig i alla fall!!!

Stora lyxiga coupéer är överflödiga och dom kan vara utan - men varför har då MB en sådan då (CL55/CL65)?Är det bara för att ingen annan har det?Nä,nu får dom fan i mig skärpa till sig lite,just det,fram med en 6-serie - illa kvickt.
Få tyst på alla tvivlare.I alla segmenten.Nöj Er inte med bara en M3:a och en M5:a.Vem vet,om 10 år kanske dom drar in M5:an och tänker:

-Äsch,det räcker med en M-bil
Nilssen
// Sani //

Läs mitt sista inlägg så kanske du hajjar vad jag menar!

ps: rannsaka dig själv innad du rannsakar - MÄNNISKOR SOM DU INTE KÄNNER !!! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.