AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.306

Limo-dragster från MB !

Sida 4 av 7
Jag tror inte kunderna till bilar som BMW 7-serien och Mercedes S-klass väljer bil endast beroende på dess toppfart. Förmodligen anser de toppfarten vara irrelevant i sammanhanget. Vad spelar det för roll om bilen teoretiskt mäktar med 290 elller 310 km/h när den ändå är strypt vid 250 km/h. Och de allra flesta kunderna behåller fartspärren. (Fartspärren brukar tas bort långt senare när fartglada ynglingar har råd att köpa bilarna begagnade).

Jag äger själv en bil som är god för farter över 250km/h men finner det ointressant då jag inte är i behov av att åka så fort. Dessutom är inte många vägar anpassade för sådana farter.
Haglund2306: Fel! Kia har som strategi att ta andelar i premiumsegmentet inom de närmsta tio åren. En oerhörd satsning har just påbörjats och det skulle inte förvåna mig om de lyckas nå hyffsad status med sina framtida modeller.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
bjoerck:
Ursäkta. Menade självklart Wartburg. :)

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Haglund2306: Fel! Wartburg har som strategi att ta andelar i premiumsegmentet inom de närmsta tio åren. En oerhörd satsning har just påbörjats... :-)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
bjoerck:
Det vore underbart. :D

Nilssen
Men det var inte det som var tråden-boys!!!Utan det handlade om att MB har en dragster-limo som ingen kommer i närheten utav!(Inte bara den modellen).
Personligen så kan jag väl säga att om jag själv köper en sådan bil så flyger spärren direkt och jag är ingen yngling.Dessutom går det att köra i dom hastigheterna på Autobahn-gäller bara att köra på rätt tid på dygnet och inte köra som en galning vid storstäderna!Tro mig,har åkt där mång-många gånger och har åkt-kört på Autobahn sedan 1975!
Dessutom vill jag tillägga att BMW är en bra bil när det svänger.Men om man är ute efter att svänga på bana så skall man ju inte titta på en Bmw utan då skall man ju titta efter bilar som "VERKLIGEN" klarar av att svänga-typ-Porschar osv...om man nu vill ta ut "svängarna" så att säga!
Ärligt,så är inte BMW mitt första val på en bana om man säger så.Visst,som en familjebil med sportiga ambitioner klarar den det betyget oklanderligt och det finns inte så många märken som kanske är så sportigt lagda med chassisättningarna,är inte det jag skriver om.Utan,summa-kardemumma,Mercedes har gått om BMW när det gäller:

Acc !!!
Nm !!!
HK !!!
Km/h...

På toppmodellerna...dvs-S-klasse vs 7-serien och miljonbilarna SL55 vs Z8.Är väl dom bilarna som jag tänker på när man säger toppmodeller från respektive läger???Eller hur===???Det där med bankörning överlåter jag åt Schumi och grabbarna...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Nilssen:
Vart vill du komma? Ingenting kan ju rubba din åsikt verkar det som? Har du konstaterat en sak och vägrar omvärdera den så varför vädra den för folk som har en annan uppfattning?

Nilssen:
Upprepar frågan Vart vill du komma?
Du för ju krig på två fronter, ett i 7-serie forumet där du beskriver MB's förträfflighet och ett i M3,M5,Alpina...-forumet där du beskriver Audi's förträfflighet.
Är du inne på Hondaforum och skriver vilken fantastisk bil Nissan är också?

/Wille
Hej,

Jag är verkligen tagen av Mercedes *65-modeller, 612 hk är inte att leka med och väcker ett habäger utan like, jag hade hellre haft en S65 än både 760 och B7.

MEN, vad händer när man vant sig vid denna enorma kraft, när det blivit "alldagligt" att färdas med sådana resurser under huven, och man insett att det enda som är riktigt "roligt" med S65 är att blåsa precis ALLT på motorväg. För när det börjar svänga tvivlar jag starkt på att både S65 och CL65 är några kvicka små racers i samma klass som t ex. Modenan. Och SL55/SL65 förblir en GT-vagn oavsett vad ni säger, förvisso en fenomenalt snabb och potent sådan, som drar Lamborghini och Ferrari så det ryker om det på motorvägarna ute i Europa, men fortfarande en kontinental kryssningsmissil som trivs bättre på Autobahn än på en kurvig bergsväg i norra Italien. Är det inte dags att vi ställer oss den frågan vad som egentligen är viktigast, enorm kraft och prestanda... eller körglädje? E55 eller M5? SL55 eller 360 Modena?

Jag hade hellre tagit M5an än E55an, men valet blir genast svårare när vi snackar SL55 vs. 360. Två bilar med så olika kvaliteter och karaktärer. Hade hjärtat fått välja blir det Ferrarin, men tar jag förnuftet till fånga blir det en begagnad SL55. Ferrarin rasar inte som en sten i värde de första åren, vilket Mercan gör, därav är nog en begagnad sådan bland det mest prisvärda man kan få för pengar idag... betänkt då att bilen redan är prisvärd som ny. :-)

MVH,
E38B12
Jag håller med dig till punkt och pricka Nilssen, Bmw har ingen modell som matchar Mercedes värstingar. Det är ändå ingen mening att skriva det här, för i det här forumet är Bmw alltid överlägset bäst. Det spelar ingen roll, om det finns någon annan bilmodell som har bättre kvalite, ja då tar man Bmw för körglädjen och prestandans skull, om man hittar något märke med bättre prestanda, som t.ex amg nu, ja då spelar prestandan ingen roll för inga direktörer vill ändå inte köra i 300 km/h.

Sedan har man läst ett antal skrönor som är så överdrivna att de som skriver inlägget verkligen tror att det är sant.
Jag tänker på de många olika rövarhistorierna i stil med :

Vet ni vad som hände idag på motorvägen, jag rejsade min E30 320 mot en volvo s60 t5 och han blev bara en prick i backspegeln.
Då som svar på hans inlägg kan man höra, ja vet du, Bmw bilarna går ju jäkligt bra, 0-100 tiden är alltid tagen i underkant.
Har man 130 Bmw hästar så motsvarar det minst 200 turbohästar av något annat märke.

Eftersom det är ett Bmw forum får man ha förståelse för att Bmw bilarna uppskattas högt men man måste ju fortfarande ha lite verklighetsuppfattning och kanske kunna acceptera ibland att bmw bilarna inte alltid är världens bästa bil.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
MB CDI: MB är överlägsna när det kommer till att överladda. Inget mera med det.. men varför gör inte bmw detta?! mer intresant än att AMG gör det....

Länk
Rättelse:

I slutet av min utläggning ovan låter det som jag tycker 360 Modena är mer prisvärd än en begagnad SL55. Syftningsfel där!
Självklart är det SL55 som är prisvärd både som ny och framförallt begagnad.

theprophet:
Bra sagt!

MVH,
E38B12
Nilssen
// Wille W //

Först och främst vill jag säga att jag inte för något krig,kör själv BMW för dom som inte visste det.För det andra så är det ingen som kan läsa innantill förutom MB CDI-tack skall du ha för det - MB CDI !!!
Och Du-WilleW-inget fel på Japanska bilar men jag har börjat att föredra just MB / AUDI just pga att dom har gått förbi Bmw,på många sätt - dvs - prestandamässigt(för mig är det prestanda)-och då menar jag-hk/Nm/Acc och km/h!Menar då inte bankörning av något slag.Sedan att man aldrig kan säga något negativt om BMW gör det ju inte bättre heller-för dom är ju felfria och snabbast.Ridå...

// haglund //

Till dig vill jag säga så här:

Vet inte riktigt vems uppfattning / åsikt som är orubblig? Det var Du själv som drog upp bankörning som egentilgen inte hade någonting med tråden att göra som nr 1.

Som nr 2 säger jag återigen att när det gäller toppmodellerna så har inte BMW någonting att komma med - och ingen har motbevisat mig!!! S-O-R-R-Y!

Det där med att blanda päron med äpplena stämmer in här i alla fall,detta menar jag i alla fall:

Jag skriver att - ja - själva Ferrari får se upp med Mercedes i framtiden om dom fortsätter att spotta ut sådana här monster i framtiden. Sedan att en dyr SL55 är lika snabb runt Ringen som en lika dyr 360Modena är inte mitt fel! Det var ju Du själv som ville veta vad en SL55:a kan åstadkomma på banan-eller hur?
Skrev dessutom att SL55:an gjorde 8,12 runt Ringen och lite fakta om bromsarna osv och att testföraren från AMS sa så här efter körningen:

"Med fartspärren borttagen och en diff kör man lätt under 8 minuter med den"!

Att Du-haglund sedan blandade in CSL:en i detta har jag ingen aning om varför.Min tanke var och är fortfarande frågande:

Varför gör då Mercedes så här?Att dom spottar ut prestanda modeller titt som tätt?
Jag tror att dom gör så för att bevisa att dom HAR varit och ÄR just nu - störst - bäst och vackrast,för det verkar dom vara!

// E38B12 //

Tycker att Du resonerar utmärkt,tack - men- du har glömt en sak:

Tro mig,om S65:an gör 360 Km/h så är den nog ganska kapabel till att svänga grymt bra för sin storlek,allt annars skulle nog vara mycket underligt och jag tror inte att deras flaggskepp skulle vara direkt tråkig att köra - det betvivlar jag starkt.Visst,det är nog ingen DTM-bil men för real life körningar -dvs- allt utom "bankörning" så är man nog en kung med ett stort K!!!Sedan att jag inte får något medhåll här på BMW Power är ju förståeligt,men det var inte medhåll som jag var ute efter.Utan,ville få det förklarat för mig varför inte BMW hakar på MB / AUDi i prestanda-kriget.Det var det som jag ville få fram.
Nilssen
// thepriphet //

Som svar på din fråga till MB CDI om varför BMW inte överladdar borde ju vara:

Motorerna är redan så optimerade att dom inte håller med en turbo / kompressor i längden.Visst,du kan be Ess om att göra det men då blir det olagligt och vad händer med garantierna/försäkringspremien?Tror inte att skiten håller asså...

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Nilssen:
Anledningen till att jag drog upp bankörning var att du började tala om prestanda och för mig är prestanda mer än vad bilen gör med en blyfot bakom ratten med rattlåset i. En tid att jämföra med andra bilar runt en bana tycker jag i allra högsta grad är prestanda.

Anledningen till att jag blandade in CSL var att du påstod att ingen coupé från BMW kunde matcha tiderna, och det var den tiden som dök upp i mitt huvud först. Tala emot den tiden om du kan. Under 8 minuter UTAN MODIFIKATIONER!

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Nilssen:
Tror du på påståendet om hållbarhet själv eller förtod även du hur dumt det lät?

Nilssen
// haglund //

Ehh,vad är det som Du inte förstår?Återigen vill jag påpeka att det va Du som undrade vad en SL55:a kunde åstadkomma på banan-vad är det som Du inte förstår?Gav ju Dig lite fakta men det var inte det som tråden handlade om!!!

Och ja,vad har Z8:an att sätta emot vs SL55? = NADA !
Basta!

Och ja.BMW har ingen stor-lyxig-snygg och snabb coupé som CL55 / CL65:an! Vill ju inte jämföra en gammal 850CSI mot dom,menar,BMW har inget i den KLASSEN----STORA----LYXIGA-----SNYGGA OCH SNABBA COUPÉR.Förstår Du nu vad jag menar???
Basta!

Och ja.E55:an är en dräpare som piskar det mesta på vanlig väg inkl M5:an men det var inte intressant i diskussionen.Basta!

Och ja.Den gamla E55:an var också en dräpare som piskade det mesta på vanlig väg,men det var inte intressant i diskussionen.
Basta!

Skall tilläggas-Haglund-att jag tror att gemene man här "fattar" att jag snackar om "vanliga vägar"-typ-dom som man använder på vardagen---duh---inte BANKÖRNING!!!
Det med att jag menar att dom är snabbast menar jag---vanliga rödljus race och lite motorvägs körning då---fortfarande inte tal om någon BANKÖRNING,utan det Vi vanliga bilister är med om dagligen-nästan!!!

Och ja.BMW:s 7-serie har inget att säga till om vs S-Klasse i fråga om prestandan---alltså---toppmodellerna då,Haglund.
Nu snackar jag fortfarande om vanliga "allmäna vägar" och inte någon bankörning och jag snackar om:

ACC-Nm---HK OCH TOPPFART!

DETTA VAR INTRESSANT OCH DET VAR DET SOM TRÅDEN HANDLADE OM.
Basta!

Och ja.Bmw har ingen kombi som klarar sprinten till 100 på 5,2s som C32:an klarar-synd faktiskt,men så är det men det var heller inte så intressant,jag bara påpekade att det var synd att Bmw inte hade en sådan kombi.
Basta!

Och ja.Jag tar inte med CLK55 eller den nya E-klass-coupén heller för att det var inte relevant utan det som var intressant här-det var ÅTERIGEN---TOPPMODELLERNA,Haglund!
Tycker istället att Du borde ta av Dig hatten för riktig TYSK INGENJÖRS KONST istället,det måste vara en konst att kunna trolla bort 2 ton bil på Ringen i alla fall och kunna klämma 8 minuters vallen med alla dessa kilon?Eller att få en riktig bjässe som S65 att knalla på i 360 knyck!Bmw har inga sådana monster,så...vad är det som Du inte förstår???
"Det där med bankörning överlåter jag åt Schumi och grabbarna.."
Det där med rattlåsracing överlåter JAG till Jocke Sahlin, Supramannen m.fl. Att köpa en bil är ju att köpa en helhet. Det finns många hemapulade turbokonverterade BMW e30 som smiskar allt vad det står AMG på i 402m, men vill man åka långt, komfortabelt och snabbt så väljer man AMG t.ex. SL55 hur lätt som helst. Skulle jag däremot ha pengar att köpa en AMG SL55 begagnad skulle jag välja en Porsche 993 Turbo S hur lätt som helst framför AMG'n för samma peng.
MB, AMG och Brabus gör jättefina bilar och BMW gör jättefina bilar, kanske lämna diskussionen där?

"Motorerna är redan så optimerade att dom inte håller med en turbo / kompressor i längden. Tror inte att skiten håller asså..." Kompsänkning heter det! Men det vet väl en motorintresserad kille som du redan? ;)

/Wille
Nilssen
ps:

Det där med hållbarheten snackar jag om efter att ha läst mycket om SL55:an och att den har körts flatout år efter år så kan det konstateras att:

Skiten håller-och man har garantierna kvar från återförsäljaren.

Om du åker till Ess med en M5:a och slänger in en kompressor betvivlar jag att skiten kommer att hålla lika bra som i en motor som har fått en orginal-kompressor från fabriken - som i en SL55:a tex,som är skräddarsydd för motorn osv.Inbilla mig inte det-Haglund!!!
Nilssen
Verkar som om det finns fler Schumis här-hehehe.
Nä du WilleW.Det är inte så ofta gemene man kan uppsöka en bana-trodde att Ni hade förstått detta vid det här laget.Återigen vill jag påpeka att jag inte har nämnt bankörning som det starkaste argumentet för MB!

Ps: SL55:an är 10sek snabbare än GT2 till 300!Men å andra sidanså är ju GT2:an snabbare runt Ringen-om det nu var intressant?För hur ofta är gemene man på Ringen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.