|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
Nilssen: I så fall tror jag att exempelvis Modenan skulle spränga någon fräck vall med ett fräckare chassie, bättre däck, mindre vikt och värre bromsar... Det finns ofta många "men" i en jämförelse som kan ställa allt på ända och då är det inte så intressant dessvärre. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
Nilssen |
Det var ett begbils test mellan SLK 320 och Z3 3.0... |
|
Nilssen: Med lite uppgraderingar (nytt styrsystem bl.a.) så hade min IX också sprängt 8-minutersvallen på ringen... __ Länk |
|
Nilssen |
// haglund// Tro mig,en SL55 AMG svänger bra på en allmän väg,även när det går riktigt-riktigt fort-typ 3ggr över det tillåtna...Säger bara,att en kickdown vid 100 km/h med en SL55 AMG och det finns inte en BMW som kan haka på upp till säg-300 knyck,ganska retfullt. |
Nilssen |
Tror att Du iofs har rätt haglund.Köper man en bil för så mycket pengar så vill man ju ha det bästa man kan få,och det bästa man kan få för 1,3mkr idag-måste ju vara SL55:an. Där får du ju allt i ett,lyx,komfort,superprestanda,underbart snygg bil mm mm.Kan något matcha den/ELLER DOM (S65)??? |
Nilssen |
wolv: Jag citerade AMS-föraren när det gällde dom orden om växellådan och spärren,men skit i växellådan då. Dra bara bort hastighetsspärren då.Tror ändå att man kommer ner på 8 min med den,utan chassie förbättringar,bättre däck,mindre vikt och värre bromsar,för det behövs inte haglund,det klarar SL55an- utan dom förbättringarna. Det enda som man hade gjort är att man hade bett Amg att ta bort spärren - vilket dom gör utan kostnad. |
Nilssen |
På tal om ringentider.Haglund,du som är så insatt i ämnet-vad gör en STANDARD 360MODENA,utan några förbättringar som helst-asså? |
|
Samlar du inlägg eller, Nilssen? ;) Försöker du komma fram till vilken som är snabbast av Mercedes och BMW? Det vet vi väl alla att Mercedes AMG bilar skrämts upp till bra prestanda (hk, toppfart, vridmoment), bättre än BMW för tillfället. Men är Mercedes en bättre bil för det? Är den roligare att köra? Tja jag vet inte, har bara provkört en stjärna och det var SLK230K och den gav mig ingen ribba iaf (ok lite då) :) Jag tror även att det kommer nytt godis från BMW snart, t.ex. nya M5 och M6 och det kommer säkerligen att bli monterbilar som (hoppas jag) är mer kompetent än Mercedes motsvarigheter. Då menar jag den sportiga helheten, d.v.s. bromsar, effekt, väghållning, styrning, respons etc. __ Länk |
|
|
Ojdå, måste korrigera lite felaktigheter: 1. Jag VET att det kommer nytt godis från BMW snart... 2. Monterbilar kommer M5 och M6 säkert att bli, men jag menade egentligen monSterbilar __ Länk |
|
Nilssen |
Bmw har inget som kan matcha MB när det gäller: ACC,oavsett 0-100 /0-200/0-300 om man jämför tillverkarnas toppmodeller inom koncernen. Nm,när det gäller det högsta vridet på resp toppmodell inom resp koncern. Hk,när det gäller respektive toppmodell inom resp koncern. Och slutligen-toppfart när det gäller hela BMW-koncernens olika toppmodeller i olika klasser. Hoppas att det finns någon som hajjar vad jag menar? Just nu måste Ni väl kunna erkänna att BMW-koncernen hellre hade haft en 7-serie som gör eller är kapabel till att göra 360 km/h än att MB eller Audi har en sådan best,även om vikten inte tillåter denna hastighet-men-bara att veta om att den är kapabel till det,hade ju varit enormt respektingivande och att det är Dom som har den(BMW-koncernen) och ingen annan har en sådan best hade ju kännts som en riktig seger i alla fall-för tillfället? |
Nilssen |
wolv: HEHEHE,struntar i inläggen fullständigt,vill bara höra ett enhälligt jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa på att Mercedes bilarna är snabbare för tillfället-och då snackar jag inte om bana-haglund!!! |
|
Nilssen: Det är ingen hemlighet att Mercedes AMG-modeller är accelerationsmässigt snabbare är motsvarande M-modeller. Jag ställer mig mycket tveksam till att SL55 AMG klarar ringen på åtta minuter eller mindre. Tung bil med automat ger inte de bästa förutsättningarna. |
|
|
Dom enda siffror som är publicerade på Alpina B7 är 0-100 på mindre än 5,5 sek och toppfart 300km/h bör vara fartspärr eftersom B12 6,0 klarar 291km/h med 430hk produktionen börjar i mars 2004 för B7: an pris ca €111000 vilket är €6400 mindre än för S55AMG och €400 mer än 760i borde locka en del kunder. Mvh Stephan |
|
|
Nilssen, det jag menar är att BMW seriemässigt skulle överladda sina motorer, inte att trimma dem så att garantier försvinner och bilen blir olaglig att köra. /Simon |
|
|
Jo så är det nog . Men det vi snackar om nu är ju en tvåtons lyxkärra med fruktansvärt med effekt i . M3 CSL är ju i det mesta lik en banracingbil och den är det inte många just nu som drar på ringen . M som i Motor M3 CSL nice |
|
Nilssen |
// simon_en // Men det är just det som jag vill att BMW skall göra.Kan Ådi och Mercedes så kan väl BMW också,eller???Det kan väl inte vara så att MB/Ådi har fått ett så stort försprång när det gäller överladdning att BMW inte törs ta upp kampen när det gäller toppmodellerna utan håller sig till sugmotorer?BMW har ju redan sakta men säkert börjat att överge sina manuella lådor (som för övrigt är världens bästa)till förmån för steptroniclådor o dylikt,varför inte överladda redan från start?Tycker redan nu att det har börjat att svänga här på forumet,massa människor har börjat att gå över till AUDI tex och jag själv har funderingar på att gå över till -antingen MB/AUDI. //bjoerck/ Missförstå inte mig nu,men,enligt den svenska AMS:en så skulle det inte vara några problem att knäcka 8min-vallen på -Ringen med en diff och en borttagen fartspärr på SL55:an!!!Tycker att det är bevis nog på att en SL55: kan jämföras med Lamborghini och Ferrari i samma prisklass-typ 360Modena eller en ett år gammal Diablo (ungefär samma pengar).Man kan ju jämföra en Z8:a som är 350kg lättare men ändå är 6 sek efter på Ringen,fastän SL55:an har fartspärren i på rakorna-under halva sträckan!!! Så det där "Haglund" säger att jag inte kan jämföra med Ferrari och Lambos är inte sant,en Diablo presterar väl runt 8,09-8,07 på Ringen utan några handikapp som SL55:an hade! Det enda jag menar,vad har BMW i det toppskiktet som kan jämföras med dessa monster? Nu har ju CSL:en precis kommit men det är en nerbantad bil med bara ett sikte- på att vara snabb på banan som jag har förstått,det var inte det som var poängen med mitt inlägg.Skrev bara från början att MB har en dragster-limo osv,sedan att "haglund" ville ha fram lite fakta på vad SL55:an kunde prestera på banan kan inte jag hjälpa,han fick lite fakta om bilen och sedan var diskussionen igång om vad en MB kunde prestera på banan - det var inte det som var tanken med inlägget. |
|
Jag ser ingen anledning för BMW att börja överladda sina motorer med sjuka Kompresorer eller Turbo och visa att dom kan Härda ut 1000hk+ ur en 760 eller liknande.. Varför? Jo BMW är den bästa bilen (när man ser på helheten) Se nya 5:an.. Vilken merca ska du hämta då? Dom klarar inte av att stå upp knappt emot den gamla 5:an.... Det är detta BMW vet och då behöver man inte vara VÄRST på HK... för det kvittar när man redan har den bästa bilen i övrigt.. och här kan inte Groderna (Ådi) och Ledssna gamla Taxar (MB) Komma med nått.. jag ser det som ganska enkelt... Sen har ju BMW i sina traditioner att köra BANA och inte döda 1/4 miler på det Amerikanska sättet.. och det anser jag då vara grymmt mer underhållande!! BMW kan.. men dom vill inte då det inte intreserar dom.. och sen är det knappast lönsamt.... MVH Johan.. som vill ha M kurvor och inte S Autobahn... |
|
Nilssen |
Tycker ändå att det är lite konstigt att "Vi" inte har någon modell från Bmw som klarar 300-vallen eller som utmärker sig vid olika tester där dom jämför Porschar/Ferraris/Astons/SL55:or vid höghastighetstester osv. Menar,ovalbane-tester,när någon tidning presenterar 300-klubben-vilken bil är snabbast i världen osv,i sådana tester återfinner vi inte en enda BMW- som enligt mig - borde vara representerad! Det kanske låter lite glyttigt men så fort någon konkurrent spottar ut en modell-TYP-Phaentom-så säger man direkt att modellen klarar en bra bit över 300,visst,den är spärrad men bara tanken att veta om det känns gött!Håller Ni inte med? Köper jag då en lyxbil för 750-900 papp så kan jag nog bortse ifrån att den kanske inte klarar av någon 8 minuters repa på Ringen (tror inte att en 7-serie klarar av det heller) men jag kan ju alltid terra grannen med sin 745i/760i om att det känns gött att färdas i +300 på Autobahn med högsta komfort :) !!! |
|
Nilssen: Ser du ett mönster här? BMW försöker inte ens vara med i toppfartsskiktet. Och MB försöker inte vara med i CSL-skiktet. Och Kia försöker inte vara med i "premium"-skiktet. Och... Förstår du vad jag menar? Sedan färdas man inte i 300+ på Autobahn med högsta komfort helt oavsett bil. Det finns fortfarande bilar som ligger i 120 och kan byta fil när som helst och då förvandla både sig själva och toppfartsjägaren till stekta ägg. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Sen ska vi väll inte glömma F1 Mclaren.... NI vet som JAG väl vilken motor det handlar om.. i och med det så nöjer BMW sig... och det förstår jag... Precis Haglund!! BMW behöver inte göra 300+ för att få respekt och gasglada kunder.. för en BMW gör sig bäst i en kurva.. det anser inte jag att Merca gör.. Hur som helst så har jag aldrig funderat en sekund på en annan bil (utom porsche) sen jag köpte min Touring vagn =D Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.