|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
Nilssen |
// haglund // Läs innantill: Spärren låg i på halva rakorna... |
Nilssen |
Och du,snackar om prestandan-dvs-toppfarten!!! |
Nilssen |
Helt enkelt,BMW har inget för tillfället som spränger 300 vallen med andra ord!Möjligtvis Alpinorna,men inget annat. |
Nilssen |
Och det gör dom med en viss möda(Alpina),inte så överlägset som MB,det var det jag ville komma fram till-puh!!! |
|
Nilssen: Men det är spärr på M3 CSL också. Så läs innantill. Så prestande är uteslutande toppfart? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
Nilssen |
Men en V12 på 6 liter-biturbo-612hk och ett vrid på 1000!!!Nm mellan 2-4000r/min klarar den av distansen till 100 på 4,4sek!!! Säkert i underkant-tänker då på SL55AMG:n som skulle klara av samma distans på 4,7 sek men har putsat av den tiden med 0,4 sek=4,3sek! Toppfarten skall vara 360km/h!!! För att återkomma till vad det egentligen handlade om... |
| Jo men nu ska vi ju inte jämmföra en liten fjant plutte micro M3:a bantad med helt avsaknad av lyx, med en 2-tons lyxcupe! | |
|
Nilssen: Men du kan ju inte påstå att det inte finns något i närheten av Mercedes när du pratar prestanda. Visst är det imponerande siffror och visst är det bra att spränga 300-vallen, men personligen tycker jag att det är ganska irrelevant i jämförelse med vad en bil gör runt en bana där man får använda ratten och bromsarna också. Prestandan anser jag vara en balansgång mellan motor, bromsar och chassie och inte bara motor. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
Nilssen |
Har inte sagt att prestanda är uteslutande bara toppfart-det jag menade var att BMW inte har något som kan matcha MB prestandamässigt när det gäller Nm/hk/toppfart/acc osv...än så länge,och har inte haft det på ett tag nu. |
|
Tor: Det var ju precis det han gjorde. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
Nilssen |
Har inte sagt att prestanda är uteslutande bara toppfart-det jag menade var att BMW inte har något som kan matcha MB prestandamässigt när det gäller Nm/hk/toppfart/acc osv...än så länge,och har inte haft det på ett tag nu. Och du-haglund-hur ofta kör gemene man på en bana??? Många kanske tycker att det är kul-själv föredrar jag att blåsa på - på Autobahn...Smaken är ju som sagt delad. |
Nilssen |
Har inte sagt att prestanda är uteslutande bara toppfart-det jag menade var att BMW inte har något som kan matcha MB prestandamässigt när det gäller Nm/hk/toppfart/acc osv...än så länge,och har inte haft det på ett tag nu. Och du-haglund-hur ofta kör gemene man på en bana??? Många kanske tycker att det är kul-själv föredrar jag att blåsa på - på Autobahn...Smaken är ju som sagt delad. |
Nilssen |
Hade nog inte lyckats så himla bra på en bana med en SL55 kanske,inte den optimala banbilen precis,men jag pratade inte om bankörning,det var du som ville ha fram lite fakta om sl55:an om hurdan den var på banan och det fick du.Säger återigen att: Bmw har inget som kan matcha MB när det gäller: ACC,oavsett 0-100 /0-200/0-300 om man jämför tillverkarnas toppmodeller inom koncernen. Nm,när det gäller det högsta vridet på resp toppmodell inom resp koncern. Hk,när det gäller respektive toppmodell inom resp koncern. Och slutligen-toppfart när det gäller hela BMW-koncernens olika toppmodeller i olika klasser. Hoppas att det finns någon som hajjar vad jag menar? |
|
Nilssen: Det handlar inte om hur ofta gemene man kör på bana, utan att vanliga vägar oftast inte tillåter att man ligger och pressar 330 km/h. Däremot så är ganska många vägar utrustade med kurvor och en hel del har så pass skarpa kurvor att man får bromsa innan om man kör lite inspirerat (vilket gemene man faktiskt gör ganska ofta). Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| Nä det var ju du "Haglund2306" som skrev att M3 CSL gav MB pisk på bana! | |
|
Tor: Jag citerar Nilssen: "Ferraris och Lambos mm får nog det svettigt framöver!!! Just det,man får ju inte glömma SLR:en också som är på G.Tycker att nästan allt bleknar i jämförelse.Nya M-5:an med V10-500hk cirka bleknar duktigt och den har inte ens kommit!!!Vad skall man säga mer?" "Vilken coupe kan matcha CL65???" "Coupémässigt luktar det CL55/CL65-ingen coupé från BMW kan matcha den." Att jämföra med Ferraris och Lambos och nedvärdera dem, borde gör att jämförelsen med M3 CSL som är bra mycket mindre supersportbil än Ferrari och Lamborghini relativt rättvis. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
Nilssen |
Och du-haglund-jämförde inte m3:an med cl65amg,menar bara att Bmw har inget att matcha det monstret med,Bmw har ingen modell just nu för tillfället,skriver bara att MB har gått om BMW när det gäller respektive toppmodell,både när det gäller hk/nm/acc och toppfart.Vill ju inte jämföra en stackars gammal 850csi eller tom Alpinan 850 mot CL65-hoppas att Du / Ni förstår vad jag menar. SL55 vs Z8 = bye bye Z8,det menade jag. S65 AMG vs oavsett 765i eller någon Alpina utgåva av e65:an= bye bye BMW,det menade jag också-varför???Jo,det är väl dom som anses att vara toppmodellerna inom respektive koncern? Det var ungefär så jag menade,sedan att BMW inte har någon M3 Touring som MB har C32AMG är ju trist. Och att E55an är rappare än M5:an är ju också trist.Sedan att SLK320 slog Z3 3,0 är ju också trist.Att den nya 5:an vann över e320 var ju kul,men det var inte det som var poängen.Poängen var-är att MB är HERRE PÅ TÄPPAN just nu när det gäller topmodellerna dvs-S-KLASS vs 7-SERIEN och miljonbilarna Z8 vs SL55!!! |
|
Nilssen: Varför jämför du en ny MB med en begagnad BMW då? SLK320 med Z3 3.0? Z4 3.0 då? Sedan finns det nog människor som värderar annat än toppfart som högst på listan när de beställer en ny bil för 1.5 miljoner eller så. Inte på något sätt sagt att MB gör dåliga bilar, för de gör riktigt underbara bilar. Riktigt bra bilar som går bra, fungerar bra och talar till föraren (nåja). Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Nilssen: Hur ofta kör gemene man 360km/h? Du har rätt i att BMW sackar efter i det "hästkrafts-krig" som de tidigare deltagit i så flitigt. Jag tror förr att det är ett medvetet val än att de inte KAN hålla jämna steg med Mercedes. Lite synd kan jag tycka, för man är ju lite barnsligt förtjust i prestandasiffror som mäter hästkrafter och vridmoment. Men å andra sidan kan man fråga sig om en lyxvagn som ska frakta direktörrumpor behöver ha 900kh och 1200nm? Är de intresserade av att betala för det? Ja, jag vet inte....men jag skulle själv gärna ratta en BMW M6 med 800hk t.ex. :) __ Länk |
|
Nilssen |
Och varför skulle jag inte kunna jämföra en SL55 med Ferrari och Lamborghini???Mitt val hade lätt varit SL55:an om vi nu rör oss kring samma prisklass???En SL55 kostar nu 1,25mkr,ungefär som en 360Modena eller en Diablo VT 6.0.Så vitt jag minns så är inte en 360Modena så pass jävla mycket snabbare än 8,12 runt ringen.Diablon har väl gjort runt 8,10 tror jag,men återigen skall tilläggas att jag överhuvudtaget inte har snackat om bankörning,men när du nu nämner det så-ok,tilläggas också att AMS-föraren säger att SL55 lätt spränger 8 minutersvallen med ett annat styrsystem för automatlådan och en diff!!!Ett styrsystem som håller kvar växlarna och inte växlar upp själv. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.