|
|
|
|---|---|
|
nån som har en aning om det går att fixa billigt/enkelt eller om jag måste byta hela insatsen? och vart får man tag på den i sånna fall? Det är så att den digitala displayen inte visar vissa pixlar, så man ser knappt vad det står. verkar som att det faller bort på olika ställen hela tiden | |
|
På min 740 -97 hade jag samma problem. Hittade då en begagnad original mätartavla som funkade bra från början men nu strular pixlarna även på den. Har en polare med en 750 -97 med samma problem. Jag har inte hittat någon annan lösning än att byta hela mätartavlan. |
|
|
En kompis till mig tog ut hela mätarhuset och tog isär den och sprayade med en elkontaktspray och han fick till bak en del pixlar han skulle prova göra om det igen så att han kanske får tillbaka alla men han sa att det var krånglig och få isär mätarhuset.Ett nytt kostar c:a 6000:- sa han.Det verkar vara ett problem som dom flesta har,på min bil så har jag ibland alla pixlar och ibland så har den tappat några. Länk |
|
|
Verkar vara ett standardfel på E39. På min förra -97:a hade jag några rader borta men på min nuvarande är alla hela. Jag har en teori om varför. På min nuvarande har jag TV/Navi och får på så vis tex klocka och övrig färddatorinfo i den rutan så jag slipper ta upp den i mätarhusets display. På så vis blir det mindre drifttimmar på mätarhustes display varpå den håller längre. Långsökt? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
Scheckheft |
Hej, tyvärr fel på många E38/E39. Här finns lite bilder på en som försökt reparera Länk Tyvärr är det nog så att enda alternativet är att köpa nytt instrumenthus. Vill också minnas att en upprörd diskussion fördes på 7er.com för något år sen. Brev skickades till BMW:s huvudkontor. Dock ville BMW inte ta ansvar för alla "pixelproblem". Ingen bra PR för BMW. Mvh Scheckheft ______ Länk |
|
Mina pixlar börjar försvinna. Tanken slog mej, har någon försökt/lyckats/misslyckats att ta ut dertta på vagnskadeförsäkringen? Går det månne? "Din Koskenkorva i etern" |
|
|
Jag har hört att man kan byta själva displayen i mätarhuset och det ska bara kosta ca 2500kr. Men jag ska kolla upp om varifrån man får tag på dom. |
|
|
Nja BMW byter hela mätarhuset, 5000:- delar och jobb. Men fråga: Kan detta vara ett fall för Vagnskadeförsäkringen? "Din Koskenkorva i etern" |
|
|
Läs villkoren noga... kan ju kanske gå på maskinskadeförsäkringen också??? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Själva multi glaset går att köpa löst men jag fick inte något exakt pris men den går då i alla fall att köpa på bilhälsan i kiruna. Så man behöver inte byta hela mätaren. Sen beror det ju på vad du har för modell och årsmodell. Om du har en e39 så finns dom i kiruna. |
|
|
Patte11, kan du ta reda på priset och informera oss andra här? |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
tyvärr är fortfarande problematiken kvar med att det inte går att montera bort displayen utan att ta bort mätarnålarna. såvitt jag vet har ingen på forumet försökt göra detta ännu. priserna verkar variera, här i Västerås kostar displayen 3700 kr ungefär, minus club-rabatt. Arbetet kan vem som helst göra med en stjärnskruvmejsel på 10 minuter, ändå har jag hört arbetskostnader på 1000 kr för detta på BMW. det är ett väldigt tråkigt fel, som kostar mycket pengar. om någon kunde komma på ett sätt att fixa detta billigare så skulle nog 75% av E39-ägarna bli gladare! mvh Johan |
|
Hej, Rent teoretiskt så går det att montera bort mätarnålarna om du har rätt verktig. Det man får göra är att hålla fast metallpinnen på undersidan mha special tång och dra ut mätarnålarna (bara plasten) UTAN att förstöra fjädern. Kolla med en urmakare... mvh George |
|
|
Hmm BMW Solna visste ingen annan metod än att byta hela insatsen. Arbete, ingår väl en del tid för programmering oxå? Maskinskadeförsäkringen hos IF tycks inte täcka instrumenten .. "Din Koskenkorva i etern" |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Mätarhuset levereras komplett och färdigprogrammerad från tyskland för den specifika bilen. jag bytte själv på 10 min. utan några som helst problem. mvh Johan |
|
Då kan man känna sig lite blåst då ... "Din Koskenkorva i etern" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.