AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
483

Blyat eller ej?

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Jag är lite fundersam över detta med blyad bensin. Jag är uppvuxen med att äldre bilar(3,0 o dy) alltid ska köras på blyad soppa. Nu har bensinbolagen tagit bort blyet, och vi har fått blyersättning istället. I början skulle man hälla på blyersättning varje gång man tankade, för att för ung 1,5 år sedan ändra instruktionerna så att det räckte med varannan gång. Nu får man rådet att inte alls använda blyersättning, då förslitningen inte är så omfattande som man trott?!

Vad gäller egentligen? Min uppfattning är att förslitningen sker i ventilsätena. Stämmer det? Om det är så, kan man inte byta till en nyare topp(annat material)?
Om det inte är skadligt med blyfritt, har vi då blivit lurade i alla år, eller blir vi lurade nu?
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Tanka på JET dom har fortfarande "riktig" soppa....

//Cosmos
Söker 520 E28 eller 323 E30!!!
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Häller alltid i då jag tankar bilar utan kat... Kan ju inte direkt göra nån skada... O speciellt dyrt e de ju inte heller... Billigare än en topprenovering iaf..

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Grusse
Det stämmer att det är toppen som tar stryk. Men man kan lämna iväg toppen så fräser dom i nya ventilsäten i annat material och sätter i rostfria ventilen(har jag för mig) sen funkar det utmärkt att köra på blyfritt.

Är inte så dyrt heller, koster några lappar men om man ändå ska removera toppen så kan det vara värt det.

hoho

man kan säga så här att har man en alu-topp
så går det bra att köra oblyat.

Men har man gjutjärns-topp då ska man ha i ersättningsmedel,

alu topparna har hårdare säten

Det som inte går med våld
Går oftast med mera våld
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

När det gäller bensin så är vi ordentligt lurade just nu !

"Vi blandar etanol i bensinen - för miljöns skull"

Säger Ok ang. sitt tilltag att dryga ut bensinen.

"Från och med oktober 2000 börjar vi blanda den 95-oktaniga bensinen med 5% etanol på alla bensinstationer i Norrköpingsområdet. Till årsskiftet kommer produktförändringen att vara genomförd även i Stockholms- och Södertäljeområdena. Detta rör samtliga stationer i respektive område" Skriver OK på sin websida.

Eftersom etanol har ett sämre energivärde än bensin
(-25% om jag inte har fel) så måste det innebära att bilen tappar effekt och kompenserar detta genom att förbrukningen ökar. Säkert marginellt men, ändå. Detta betyder att du får slanta upp med mer pengar och bensinbolagen tjänar på det efter som de säljer utspädd bensin utan att sänka priset.
Har även hört att fler bolag är på gång, Jet mfl.

Någon som har mer info. ang. detta tilltag ?
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Mycket riktigt har etanol lägre energiinnehåll men etanol förbränns effektivare och hjälper även bensinen att förbrännas bättre. 5%-ig etanolinblandning bör alltså ge oförändrad eller lägre förbrukning.
Jag har själv laborerat med att köra min folkvagn och min fd Volvo 164 på 20-30% etanol och då noterade jag endast marginell ökning av förbrukningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.