|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har lite frågor om m3 e30. Har dessa motorer någon svag punkt? Just nu har jag en 200sx och dom har ju en tendens att rasa vevlager, finns det någon liknande svag punkt på BMW:n? Vågar man köpa en m3 e30 som har gått, säg 15k mil, eller är den motorn färdig för renovering då? Hur tåliga är dom eller får man räkna med att renovera motorn vid ett eventuellt köp? Om man måste renovera motorn vad är det då som oftast är orsaken och vad kostar en renovering ungefär? Då menar jag att man lyfter ur motorn själv och lämnar bort de grejer som man inte kan fixa själv. Om man ska trimma motorn säg 20-30hk behöver man se över bensinförsörjningen med bättre bränslepump och kraftigare strömledningar till pumpen? Hur mycket klarar koppling, växellåda och bakaxel? De borde väl klara 20-30hk mer än originaleffekten tycker jag. Om man vill ha runt 20-30hk mer hur bär jag mig åt då? Fixar man avgassystem, extraktor, öppet luftfilter och chip eller krävs det mer komponenter? Hur beter dig bilen på bana? Räcker originalbromsarna eller krävs det värre grejer? Om man trimmar 20-30hk hur snabb är bilen 0-100km/h då? 201m resp. 402?. Dessa sista frågor är dock inte så viktiga då bilen främst kommer att användas där man svänger men jag tycker det vore intressant att veta ändå. Sen sist men inte minst, ägandekostnaderna? Bensinen kan jag inte tänka mig är så farlig. Drar den runt 1.2l/milen? Men hur är försäkringen? Säkert riktigt svindyr, eller finns det någon specialföräkring man kan skaffa genom BMW-klubben? Många frågor blev det, hoppas att någon har ork att svara. Mvh Andreas | |
|
jag tycker att du ska ringa till khöler i ullared han är guden på m3 e30 han kan nog svara på dina frågor om motorenovering och trimning m.m. Länk |
|
|
Vad gäller bankörning så klarar man sig långt på original skivor och ok. Byt till bättre (värmetåligare) belägg, stålomspunna slangar och bra bromsvätska så har man vunnit mycket med små medel. Originalchassit kommer man ganska långt med, men sedan kan det ju spåra ur och det går ju att förbättra nästa hur mycket som helst. På min är det bytt fjädrar och dämpare till lite tuffare saker och det kommer man långt med. Hur mycket den drar beror förstås på körstilen, allt mellan 0,7 och 2,5 liter milen... :) Att trimma bilen 20-30 hk kostar mer än det smakar tycker jag, ska det märkas ska man nog trimma minst 50 hk, men det kostar en del... Motorerna i M3 är oerhört slitstarka och tål väldigt mycket bara dom får en god omvårdnad med oljebyten osv. Min har snart gått 16 000 mil och är så vitt jag vet orörd i motorn och än så länge finns det inga tendenser att den behöver renoveras, och då använder jag min bil ordentligt! ;) Försäkringen är förstås väldigt individuell, men billig att försäkra blir nog aldrig någon M-modell. :( Räkna med ca 10 000 kr/år och uppåt för helförsäkring... När det gäller så här gamla bilar får man trots allt ha med i beräkningen att många olika små och stora saker kan gå sönder, så se till att du har budget för det om du köper en sån här pass speciell bil. Det här var mina erfarenheter, nu får experterna ta över... ;) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
länsförsäkringar har en entusiast försäkring som ligger på 1500kr året men får max köra 500mil då och lite andra säkerhetsdetaljer som man måste fixa endast smågrejor som brandsläckare och strömbrytare. M3 E30 Den enda äkta M3:an |
|
|
För mig är det helt omöjligt att ha en entusiastförsäkring där man bara får köra 500 mil om året... ;) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
"Om man vill ha runt 20-30hk mer hur bär jag mig åt då? Fixar man avgassystem, extraktor, öppet luftfilter och chip eller krävs det mer komponenter?" Byt INTE avgassystem! Det är bättre än de flesta eftermarkandssystem... I alla fall så länge motorn inte är jättetrimmad. Öppet luftfilter är helt onödigt på en bil som M3an. Gör mer skada än nytta! Chip är skoj. Jag hade inget varvstopp på min M3a. 8200 v/min sen vågade jag inte mer :) Men det ger nog inga hästar, snarare tvärtom. - Hög fart spar tid |
|
|
Krögarn Jag tycker den är kul otrimmad, orginaleffekten i kombination med stegningen i lådan räcker för att göra den till en skitskoj bil. Vill man ha en bil med rå effekt för rakt-fram-åka så finns det nog bättre allternativ, men vill man ha en bil med racerkänsla på en krokig väg eller till lite banåka då är den perfekt. Har aldrig kört en bil med sådan balans tidigare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.