AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
941

Hjälp! Kraftigt elfel på e30 320!

Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
har fått ett lagom mysko problem på min bimmer. har precis turbokonverterat och när jag skulle starta för förta gången igår tvärvägrade den!! de sprakade o rök när jag vred nyckeln till "start" o ja kom fram till att de var motorvärmaren som kortslöt. efter en avreagering på den kabeln va de problemet ur världen och åter igen lycklig o förväntansfull tog jag plats i förarstolen och vred på tändningen. nu kommer problemet: bränslepumpsreläet tjuter eller klickar och slutar aldrig, bränslepumpen går men väldigt trögt, som om den inte får tillräckligt med ström och om man vrider tändningen till "start" klickar det bara till eller så knastrar det!!!! har letat efter klämda kablar, trasiga säkringar eller brända reläer. nån som har något förslag????
ant
Har du full fart på batteriet?
Bör ligga runt 12,5 volt utan att generatorn laddar.

========
Min bil: Länk
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
batteriet är nästan nytt. det va urkopplat under själva konverteringen o innan det vad det bra me "kräm". ja kan inte fatta va de e för fel!!!!
ant
Om du inte gjort det, så tycker jag, att en bra början på felsökningen kan vara att mäta upp spänningen i batteriet.

========
Min bil: Länk
Motorvärmaren går väl på 230V nätet, har ingen kontakt med bilens 12V-system och kan inte påverka detta. Det verkar som du har defekt tändninglås (brytare) alternativt kraftigt spänningsfall från batteriet till förbrukarna i bilen. Förutsätts att batteriet håller spänningen uppe när du vrider på tändningen.
Ett relä som får för låg spänning alternativt att spänningen sjunker när reläet kopplar in sin last (t.ex bränslepumpen) kan stå och tjuta som du beskriver. Bryt omgående strömmen, reläkontakterna bränns snabbt annars.

FP
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Kolla upp jordkabeln som går till motorn från kaross.
Det är lätt att glömma sånna saker vid motorbyggen vet jag av egen erfarenhet.
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
Mätte upp strömen till startmotorn o kom fram till att den e' kass!! Tror även att bränslepumpsreläet och tändspolen tackat för sig. pumpen går hela tiden nu o bilen orkar inte varva mer än 2000 varv om man drar igång den.
Bu
173
Butcher
320 2.5 TIC -85
325 Touring -88
ska även tillägga att ja mätte upp batteriet (12.23V) o generatorn (13.44V). Generatorn laddar lite dåligt p.g.a dåliga kol.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.