AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.273

Ryckig gång

r.welin
Jag har en 328 e46 som beter sig konstigt på det sättet att den helt oväntat kan börja rycka i vilken hastighet som helst, det kan även gå så långt att man måste slå av tändningen.

Finns det någon som haft samma problem och löst det så hör gärna av er?
ra
10
rage
318i - 92
hadde et problem med en 318 e36 som plutselig døde ut når man lå på jevnt turtall, når man da ga full gass og slapp så var alt fint igjen i noen minutter, så oppførte den seg likedan... fant ut at det var en gåen lamdasonde, så jeg skiftet den å alt var fint igjen....
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Om bilen går bra när den är kall,så kan det vara kamaxelgivaren.
Annars kan det ev. vara stiften om bilen gått runt 10000 mil,och dom inte är bytta.

Ex.bilar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99,328i-98,328iM-99,
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
Jag har ungefär samma problem. Jag tror dock att min ryckiga gång beror på fukt. Nästan varje gång jag åker och bilen har stått en regnig/dimmig natt så börjar bilen skutta å ha sig, som om alla cylindrar bara vägrar tända å motorn bromsar stenhårt just det varvet.
Har hänt en gång när den var kall men annars brukar jag bara känna det när den redan blivit varm. Har frågat runt bland kunnigare personer än jag och de tror att det har med fukt i fördelarlocket att göra, men då borde väl bara nån enstaka cylinder misstända? den hugger ganska rejält tycker jag (står man vid sidan om ser d antagligen ut som nån idiot åker å sparkar på bromspendalen med jämna mellanrum).

vet nån vad det kan vara för knas? jag ska försöka skruva upp locket men d sitter som berg å sitter jävlit korkat (svårt att skruva vissa skruvar) för att se om d är knaprig packning, men jag är inte så säker på att det är där fukten orsakar "huggandet".
motorn är ganska ny också (år 2000). fabriksrenoverad och har sedan dess gått dryga 2000 mil.

//CK
re
16
remus
316i -93
mitt råd är att anlita en BMW verkstad för felsökning, "ryckig gång" finns det hur många inlägg som helst på i detta forumet.
Vissa fel är väl troligare än andra, men det går aldrig att säga med säkerhet vad det beror på.
Felsökning hos BMW är inte alls dyrt, då får du iaf reda på vad det är, och du behöver ju naturligtvis inte låta dom reparera felet, om du kan/vill göra det själv.

Mina problem berodde på en kass tempgivare.
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
ok, låter ju som en bra idé. finns det nån bra sida för att hitta bmw-verkstäder i närheten av där man bor?

//CK
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla här:
Länk

Även många icke-auktoriserade verkstäder som har lite mer teknisk utrustning än bara "mejsel och spett", har ofta möjlighet att koppla upp sig och felsöka i bilens elektronik!

Kan vara billigare!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.