|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu kommer jag med lite frågor om förkortningar igen. Man ser i annonser en mängd olika förkortningskombinationer, så jag undrar vad de betyder oom de finns till e34 serien? mvh Berg | |
|
ASC+T är ett antispinn system med sk. traction-control. Detta är ett stabilitetssystem som infördes som standard på sv-sålda E39 from 1996 års modell, och fungerar utmärkt vid halka. Möjligen fanns det tidigare till 7-serien (osäker). DSC står för Dynamic stability control och är ett förfinat anti-sladd system som kom senare. Dessa system finns så vitt jag vet ej till E34:an (denna lades ned 1995). Dock fanns det ett enkelt antispinnsystem ASC som tillval till bla 535, 530 och 540 E34. Detta saknade dock stabilitetsfunktionen (T). |
|
| Jag har ASC+T på min 530i touring-94,så det fanns som tillval till E34. | |
| Jag har en e39 528 96. Där står det bara ASC på knappen, har jag då ett annat system än ASC+T, eller står det så på alla. | |
Froz-523 |
ASC+T är antispinn och kan i princip ses som en starthjälp, och en bra sådan. Jobbar med bakhjulen. DSC är antisladd, tar även hänsyn till rattutslag, krängning mm och jobbar således med alla fyra hjulen. Ett sådant system som tex gör att MB A-klass eller Audi TT inte välter vid undanmanöver. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.