|
|
|
|---|---|
Nordanvind |
Hej! Jag brukar alltid koda datorn men vill även ibland säkra bilen lite till, då min uppfattning är att om de inte kan få i gång motorn så försvinner heller inte bilen. Härav kan man ha trafikförsäkring och slippa de enorma delkaskokostnaderna. Trevligare att lägga dessa pengar på annat till bilen. Nu till frågan! Vad tar man lättast bort som innebär att det blir omöjligt att starta bilen. Det får helst inte vara någon alltför standardmässig sak så det går att ha i fickan om det är ett vanligt knep eller att det går att springa in på Biltema och köpa ett motsvarande. Någon som har erfarenheter av min teori om stöld och detta sätt? Mvh Joakim |
Raj |
Lovar att du kommer tröttna på sådant ganska direkt, köp ett ordentligt larm istället. 21-årig volvofantast som provar Bmw för första gången. |
|
Jag vet inte om det ser likadant ut på alla E34or, men i min reläbox finns 3 st. brandgula reläer (vanliga 1-pol slutande tror jag). Om man plockar ur dessa 3, så drar inte startmotorn. Egentligen är det bara 1 relä som behöver tas bort, men om råttan som försöker sno bilen har suttit inne några vändor, så har han kanske lärt sig av andra råttor att om man flyttar ett av de andra reläerna, så kan man starta. Om man däremot tar ur alla 3, så finns inget relä kvar som passar i den kritiska sockeln. (Tyvärr finns ett liknande relä på Biltema) Mvh /FB |
|
Nordanvind |
Vad är det stora långa svarta som det står 12 v på?, sitter i boxen. |
|
Om du nu inte ska skaffa dig ett sjysst larm istället som verkar betydligt mer säkert (läs komfortabelt) än att hålla på att mixtra med reläna så är det väl bara att prova att rycka ur relät och provstarta. Ett annat tips är att montera en dold strömbrytare till tex. soppapumpen eller varför inte en huvudbrytare till alla ström i bilen? ___ ///Majk |
|
|
Den längsta svarta boxen i reläboxen är LKM-modulen (Licht Kontroll Modul). Det brukar stå LKM någonstans på den tror jag. Den styr diverse belysning. /FB |
|
Nordanvind |
Så vad skall man plocka då för att de inte skall komma iväg med bilen? |
|
Kabel till batteri (givetvis skarvad) samt ha ett extra batteri till "minne"... R |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.