AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
965

emblemet på baken

Mangemannen
Köpte ny bil i helgen.
Men tyvärr sitter det där fula 328I emblemet kvar
på baken på bilen.
Kan man ta bort det på nått sätt.
Bli det nån skillnad på lacken om manfår av det??

Bilen är svart -95

Tacksam för svar

// Magnus
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Det är klistrat med små remsor av grått geggigt klister. Ta vanlig fiskelina och "skär" loss märket försiktigt men bestämt. Då får du bort det mesta av klistret.Sedan är det bara att ta bort klisterrester med hjälp av tex T-sprit och försiktigt pillande, absolut inget gnugg med vassa naglar eller så.
Efter det så är det till att polera/vaxa för att få upp samma lyster som på övriga bilen. Om det sedan syns skillnad beror ju lite på hur lacken är för övrigt. Med en svart bil kan det kanske vara lite kinkigt. Men är inte skillnaden jättestor så ska det inte vara någta problem med att polera, även om det är så att du kanske måste gå över hela bilen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Värm försiktigt med en hårtork eller en varmluftspistol då följer klistret med när du pilalr bort emblemet. OBS det blir väldigt varmt, ta ngt verktyg att pilla med. Tex en skruvmejsel med lite tape runt så det inte repar lacken.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Vad kommer det säg, att nästa all plockar bort emblemen
det verkar som om man skäms för att man åker tex 328
och så fult är det väl inte, är det en modenyck som kommit tillbaka liksom kläderna från 70-talet- På mitten på 70-skulle det strippas friskt med emblemen också.Jag som är tvärtimot klistrade på nya istället.
Är det så att då som åker lite mindre varianter vill att alla ska tro de kör BMWbilar av högre valörer
när man utrustar med häftiga spoilerpaket och storahjul.M-märket tex är ju ett mycket snyggt designat
emblem enligt min uppfattning.

Hasso
Mangemannen
Först vill jag tacka för alla svar.
jag skall prova med desamma.

Sen det där med att sätta på m märke på en bil
som inte är M.
Jag skämms inte ett dugg av att köra en 328
jävligt fin och brqa bil.
men jag tycker personligen att det ger bilen en mycket med stilren look om man tar bort emblemet.

// Magnus
Mi
542
Micke R
328i -98
Hej!

Jag har också tagit bort mitt 328-emblem, främst för att det är lättare att vaxa och tvätta men också för att det är snyggare och stilrenare.

(Sedan kommer man ju inte ifrån att det är kul att tävla med folk som vil ta reda på om det är en 320/318...
Hehe, de blir ganska snabbt varse att det är en högre valör!)

Mvh / Micke R
Hm, det är väl lite så, väldigt omständigt med
emblemen som är i vägen vid vaxning, det är ju
mycket som fastnar i där liksom...

(Vet inte hur ofta folk vaxar? Men jag går nog på
en gång per månad åtminstone)

En annan grej för vissa kan väl vara att inte
skylta för tjuvarna vad det är för bil, visserligen
är väl klassen på tjuvarna lite högre idag än den
var förr i tiden, men man kanske kan slippa några
drägg?

/M
bmwluver
Alternativt kan du ju köpa en ny bil, o be att de redan på fabriken tar bort den där fula emblemen... :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det är säkert bra om det kan hålla en del klåfingiga
individer borta, men innan det blev modernt med strippnig så var en bil utan dekaler en omlackad och
inte allt för ofta krockskadad bil.Det blev väl så att det inte kom tid några emblem efter reperationen.
Vilket gjorde att så fort man såg en bil utan emblem så
blev man misstänksam att den varit smälld.(detta var bara lite sk bilhistoria)
Mitt får nog sitta kvar och eftersom bilen är M-utrustad även M-märket.

Hasso
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Kör alltid utan de här förhatliga klisteremblemen.
De är enbart ivägen när man tvättar och vaxar och grogrund för allt möjligt otyg.
Sedan är det väl så att man alltid får stå ut med lite avundsjuka och modell/kostnads åsikter om man kör BMW.

Eller som tanten på IKEAS:s parkering sa till mig för ett år sedan när hon fläskat upp sin förardörr i min högersida med en hand stor buckla som resultat.
"Har man råd med en sådan bil har man råd med reparationerna."
Detta vänliga uttalande medförde en polisanmälan och kostade henne 4.600:- kronor. Hon missade nämligen en liten detalj när hon fläskade i bilen och drog därifrån utan att lämna ett meddelande,,,,,jag stog 50 m därifrån och pratade med en kompis och kunde åka efter henne.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Lite önskeläge där trots fadäsen med dörren,en rätt skön känsla infinner sig nog att få klämma åt en människa med den rent avundsjuka attityden, själv försöker jag alltid parkera lite för sig själv. eftersom bilen är totalt befriad från märken.Men jag kollar alltid av vad som står bredvid mindre nogräknande fordon brukar jag memorera regnumret på.

Hasso
Mi
542
Micke R
328i -98
- Sail.

IKEA-tanten-mentaliteten är högst beklaglig, men allför vanlig i imbicilla och avundsjuka Jante-Sverige.

(Speciellt då folk är så försmådda och inbilska att de inte ens har grund för sitt påstående om att bilen är dyr?!)

Borde man inte kunna skapa p-platser för oss som är intresserade av våra bilar, likaså försäkringsbolag med samma avsikt?

Mvh / Micke R
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
De här små parkerings skadorna är alltid lika retliga,,särskilt eftersom det är så lätt att undvika ge bilar sådana, bara genom försiktighet när man öppnar dörren. Och i normala fall är det sura pengar,,tex omman måste punga ut med 1850:- i självriks till trafikskadefonden.
Har tack o lov varit rätt förskonad utöver ovan nämnda fadäs.
E38:an har jag dock fått byta skyddslister på vid 3 tillfällen för att de fått smällar, men de har tack o lov skyddat plåten.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Tyvärr så är du ju inte så mycket till skyddslist på E39 .Är sedan bilen sänkt så verkar andra dörrar gå precis över skyddslisten, Såg skillnaden i garaget där MB190,ins skyddlist gick precis ovanför 528:ans. Så där får man tänka sig för.

Hasso
Har kollat in en del bilar i Tyskland
och där verkar folk vara försiktigare när de
parkerar och öppnar dörrar än hemma i Sverige.
Har själv en 728-99 som hitintills är oskadad
Men försöker alltid hitta en ensam p-ficka eller
så ställer jag mej bredvid någon nyare
bil, då kan man ju alltid hoppas att den ägaren
är lika rädd om sin egen.
Min förra bil volvo hade några tråkiga småbucklor
som jag tror kom till av ren elakhet.
Den typen av bucklor får man bara om någon
kraftigt öppnar en dörr med ren och skär
avundsjuka. Det är bara att konstatera att
vi har mer avjundsjuka jantemänniskor som njuter
av att förstöra för andra.
Ett tips är at när man ser något sådant
så kan man ju hjälpa sin medbilist med
att bli vittne tex och skriva en lapp och
lägga under torkaren, då kanske det sprider sej
en skräck bland dörrmarodörerna...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Tyvärr så är det ibland så att man har passagerare också
Har en Gammmal Moster vars sommastuga jag lånar ibland
när hon ska med in och handla så parkerar jag alltid med fri högersida för hon slår upp dörrana utan att titta om det står någon där. Lärde mig det för länge sedan innan jag åkte Bmw.Min dotter orsakade också ett missöde på "dagisfröken"manlig som hade hämtat sin NYA
Astra svartmetallic tre timmar tidigare. Det blev en lite tumnagelbuckla på främre skärmkanten Han blev inte glad kan jag säga, tur att stora människor brukar vara snälla. Är kopis med en mycket skicklig billackckerar han fixat till det för en tusing svart.
Ägaren nöjd, det är 9 år sedan min dotter kommer ihåg det fortfarande 12 år så hon är alltid försiktig.

Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Ursäkta stavningen men min jobbdator p120 1mbgrafik
hänger inte med ibland.

Hasso
518i slow mobil
Har tagit bort emblemen bak på min 518i men klistret vill inte släppa, har setat där i 17 år, hur får man bort det? Ska köpa nya BMW emblem på skroten för mina e så slitna så hur får man bort dem?

Kärringar kör Golf. Män kör BMW
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Startgas är det bästa rengöringsmedel som finns, det löser det mesta.
Rekomenderas av "sadelmakare" för att få bort fettfläckar på läderklädsel bla.

Hasso
kör in till mr.cap dom tar bort emblem ,jag gjorde det med min gamla bil (325-93) jag blev skitnöjd o det kostade bara 100 små pengar

M-POWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.