AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
664

E36: Hur byta lyktspolningsmunstycken?

Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Hej,

jag verkar inte vara den enda som råkat ut för läckande spolarmunstycken till lyktorna, detta medför att all spolarvätska rinner ut.

Någon som känner till hur man på ett smidigt och enkelt, om det finns något, vis byter dessa? Har inte hunnit titta så mycket på dom, bara konstaterat att plastmojängen sitter enkelt fast i plåten med två clips, men hur ser det ut bakom plåten? Sitter det fjädrar å liknande där?

/Jörgen

--
Merit: Har växlat ner till 3:an i 160km/h med en orginal Volvo 240. Kopplingen sa pang.
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
...är det verkligen ingen som har koll på det här? :-( Jag är ju inte den enda med problemet.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Ett enkelt sätt att lösa problemet är att lossa kontakten som sitter på spolarvätskebehållaren. Då det inte är lag på att man måste ha strålkastarspolare så behöver de inte fungera.
Men om du vill laga så måste du ta bort frontspoilern.

/Rickard
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Rätt svar är:

1) Ta bort blinkers. (Använd lång skruvmejsel av valfri sort - tryck plastlåsblecket utåt. Ni ser hur det är tänkt om ni tittar in bakom blinkersen ovanifrån.)

2) Ta loss plastkåpan som sitter över kylaren. (Stjärnmejsel.)

3) Skruva loss strålkastaren. (8mm bultskalle, 4st. En sitter lite knepigt till så man behöver en förlängare till spärrskaftet.)

4) Tada! Nu ser ni hela härligehten. Jag klippte isär de gamla yttre och inre delarna - vet inte hur man får isär dom om man bara ska byta den ena delen.

5) Ta loss slangen från spolarmotorn. Sitter med en lite mysko variant av slangklämma som man använder en näbbtång till att få isär. Skjuva de olika delarna från varandra så går den upp. Kan vara knepig att få dit igen så ha en vanlig slangklämma till hands.

6) Pumpen (som BMW kallar den, prylen som sitter innanför karossen) sitter med två bult med 8mm skalle skruvade underifrån. Underlättar med en lång hylsa, alternativt kort förlängare och ett mycket litet spärrskaft.

7) Skruva dit sakerna i omvänd ordning.

Tog mig ungefär en timme utan riktiga verktyg, och utan kunskap om hur det skulle genomföras. Borde utan vidare gå att göra på halva tiden när man vet vad som behöver skruvas bort.

Hoppas jag inte glömt något. 808:- kostade samtliga reservdelar på BMW Karlstad.

/Lyp

/Jörgen

--
Merit: Har växlat ner till 3:an i 160km/h med en orginal Volvo 240. Kopplingen sa pang.
bl
2.296
blixten
325i -88
Var det till bägge sidorna du fick betala 808 kr då eller? För i Göteborg kostar delar till en sida ca 400 kr.
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
808:- för ena sidan. Innefattar yttre munstycke, inre pumpen samt det fåniga lilla plastclipset som sitter i själva karosshålet.

Onekligen en viss skillnad på 400 och 800... :-/
bl
2.296
blixten
325i -88
Ca 400 kr för mig gällde enbart inre pumpen.
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Länk

/Jörgen

--
Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.