AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.076

Norsk höfläkt eller E39 M5...?

Sida 1 av 2
Hello,

Jag står inför ett lyxproblem kan man säga, det är dessa två alternativ som gäller :

1 - Jag köper en E39 M5 (en bil som uppfyller alla mina önskemål, klappat och klart. Men bilen är dyr att köpa och att äga/köra. Andrahandsvärdet?)

2 - Jag behåller min E38'a (som jag gillar skarpt) och slänger i Norsk höfläkt = 5995 €...MEN står bilen pall för 411hk i 2-3 år? Och andrahandsvärdet, hur blir det med det?

Frågan är vilken som är den bästa affären, eller rättare sagt vilket alternativ som jag förlorar minst på :-|

Synpunkter mottages tacksamt

// Lazze
Länk
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
Beror helt på ditt körsätt, Är bilen i ett bra skick rakt igenom så ska det nog hålla, motorn håller! men hur drivlinan i övrigt och lager, dämpare m.m. som kan få ta lite mer stryk, när man börjar köra som en tok överallt, det är ju en annan sak....

E28 M535i TwinTurbo

OBS OBS gå inte efter priset på webben ditt pris är mkt lägre och inkl. montering, skulle gissa 49000:-
Fråga ESS de svarar gärna på dina frågor..
Typ så här är det En välskött motor av din typ går mkt länge 30-40-50k mil utan problem..
En ESS-fläkt går 30k mil sedan renoveras den (5000nok)
Sedan kan du om du vill sälja fläkten beg det är nog lättsålt...
Om ingen vill ha den monterad vill säga....

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En fläkt från ESS är nog det mest prisvärda alternativet En M5 är dyr i inköp i drift mm. Sedan är du dessutuom tvungen att växla.

///MVH Hasso
Länk

vadå har vi nån rabbat på ess eller då kanske jag kan köra direkt.

jag har läst ca 39000 til min 540i

Snart 410 hk 622nm
Kan det inte bli en väldigt "intressant" diskussion med försäkringsbolaget om man skulle bli inblandad i en olycka med en fläkt under huven?

/Micke
getrag:39000??
4995 Euro blir inte 39000 väl?
39000 är gratis inte möjligt då skulle alla åka med komp!

Om du mailar dem så får du antagligen lite grannland rabatt jämfört med webbprislistan, men du har redan räknat väldigt lågt...

Min kostar enligt weblista 6495 Euro utan montering men jag fick en offert på (49000 nok) 54000 sek mont. o klart -hemmaplanrabatt kallade de det=))
Webblistan är till övriga världen.

Länk
kilen; getrag har en E34.

/Manray/
Yes my friend, det var det jag gick på därför var webbpriset lägre till hans bil jämfört med min....
e34 4995 e39 6495

Länk
Hehe, lite seg där! :)

/Manray/
no problemo amigo=))

Länk
Kilen: 49k är ju nästan överkomligt, ska slänga iväg ett mail till dem å höra.
Å andra sidan så har jag suktat efter en M5 ganska länge nu.
Jag är ändå lite orolig för vad folk ska tycka/tänka om min 740 med kompressor den dagen jag säljer typ hur har han kört med den måntro finns det nåt kvar av bilen osv..

// Lazze
Länk
Kompressor på säljer du på siter som denna..
Kompressor av så säljer du den på annons i tidning eller annan plats för ej så motorintresserade och så säljer du kompressorn här sedan...
Men om 2:a handsvärdet är det viktigaste för dig så glöm kompressorn o köp en M5=)

Länk
Lazze:

Vilket problem du har Lazze:)) jag hade nog valt M5 istället för fläkt trimma E38 känns som om 7-serien inte ska ha någon fläkt i sig om du förstår vad jag menar. Sjuan är mera en glidar bil inte en fläkt bil, har förvisso bara åkt i STEPHANS 7-serie(Alpina 5,7)där fanns det effekt så det räckte:))

Gällande värde på din bil om du har fläkt så uppskattar nog vissa det andra inte.

M5 ligger trots allt bra i pris nu så varför inte......
Hmm, är det nån som vet svaret på mickes fråga? Undrar samma...

/Manray/
Manray:

Har ett vagt minne att detta har disskuterats tidigare.....
Detta var det enda riktiga svaret, från Jeppe.

"Kan det bevisas att din ökade motoreffekt orsakade eller bidrog till olyckan blir du utan ersättning. Annars bör utbetalning ske som vanligt.

Observera att jag inte garanterar att detta blir fallet vid en ev. olycka, men det är så det brukar fungera!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!
"

Någon som kan styrka detta? Vore ju halvkul att inte få ut nån ersättning om man fick för sig en konvertering...

/Manray/
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ring och fråga ditt bolag och om dom säger att det inte ska vara några problem annat än att maskinförsäkringen inte gäller så få det på papper och trimma på.
tappa inte topic nu...

Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
kilen: Frågan är väl redan besvarad? :) I kronor och ören kommer han förlora mer på m5an, men han kan räkna med att förlora en stor del utav dom runt 50.000 kr han lägger på kompressorn.
micke: Har svårt att tro att ökad motoreffekt kan anses som "Ökat bidragande till olycka", men klart värt att kolla upp.

Hasso: Jo nog vet jag vad det innebär för kostnad med en M5. Ja jag gillar Automat men rattar man en M5 så är det helt ok att växla (det är väl lite av poängen oxå)

Starre: Ja 7'an är en glidarbil men varför inte en glidarbil med krut i ;)

kilen: 2:a handsvärdet är inte det viktigaste men det är viktigt.

// Lazze
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.