AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
29.602

Riskabelt med Omega 917?

Sida 1 av 2
Om
72
Omaha
750ia -88
Hej!
Efter att ha kollat upp olika inlägg verkar de flesta eniga om att Omega 917 verkligen funkar mot diverse oljeläckage så nu tänkte Jag pröva själv. Det Jag undrar är om det kan vara skadligt för motorn på något sätt att hälla i denna oljetillsats?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
själv skulle jag byta läckande packning istället.

"Två ton annars får det vara för min del"
det enda skadliga skulle vara om du överdoserar grejerna, dvs tätningar blir för mjuka och det börjar att läcka igen ännu mer kanske
det är iaf. min uppfattning om omega 917

"Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår."
-Homer Simpson
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Jag har användt på en VW Passat och den funkade.Inga skader observerades efteråt,men man vet aldrig.Var försiktig med dosering!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har fungerat de gånger jag har provat, men var MYCKET noga med doseringen!
1-3% är inte mycket i volymmått!

Mvh
Paap Reeder
Hej omaha!
Är det Din övre oljetrågspackning som läcker så är jag ytterst tveksam till att det skulle fixa sig med omega 917.

Min packning bestod av "förkolnade" bitar.

Men utvecklingen går framåt - nicht War?
MVH /// Paap R
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skall tillägga att de läckage som jag har fått täta med Omega #917, är fuktande packboxar i växellåda och bakaxel!

Är det stora fel (som Paap, skriver), hjälper det givetvis inte!

Mvh
Jag slog i Omega i sevobehållaren för att få tätt min ena bakdämpare med nivåreglering..
Funkade ett tag, slog i mera, funkade ännu längre... Slog i lite till.. Funkar inte mera..
Men å andra sidan funkar dämparen som den ska till 100% förutom att den läcker lite. Jag har kanske slagit på 750ml OLJA och 1,7 dl Omega på 18 månader och 2000 mil. Ingen fara alltså.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Om
72
Omaha
750ia -88
Det är inte någon av oljetrågspackningarna som läcker.
Jag har fått lite tips via hjälpsamma personer på detta forum
och innan Jag tar itu med dom tänkte Jag prova med det lättaste alternativet först. Hur mycket Omega ska Jag hälla i på min 750
-88?

Mvh
Omaha
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
varför inte byta packningen istället ?
Förr i tiden drog man i sågspån i läckande växelådor och en halvliter cocacola innan en bil med dålig koppling skulle säljas.
Omega-mirakel-laga-packning liknar detta bondfångeri.

Det fungerar säkert men hur nyttigt är det för en motor ?
En rejäl dos kokt spillolja med mycket smuts i tätar också packningar om läckan koksar igen ordentligt.
Förstår inte att folk vill hälla i sånt grox , skulle aldrig vilja köpa en omega-behandlad bil.
Tyvärr syns det ju inte.

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Om
72
Omaha
750ia -88
Problemet är att Jag inte vet var ifrån det läcker, det är ett litet läckage men det är helt omöjligt att med blotta ögat se varifrån det kommer. Vet med 100% att det inte kommer från någon av trågpackningarna. Omega ska ju vara ett bra alternativ men om någon har en bättre lösning är Jag naturligvis tacksam för förslag.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Omega 917 är verksam för gummipackningar. Det är väl kork-/papperspackningar mest på din motor?
Om
72
Omaha
750ia -88
Det kan Du ju faktiskt ha helt rätt i, tänkte faktiskt inte alls i dom banorna! Ska Jag lägga ner projeketet med Omega, Jag har ju som sagt inte en aning om var det läcker, förslag?
Paap Reeder
Hej omaha!
Gör en ordentlig motortvätt - med borttaget vindskydd under.
Möjliga läckage:
AC-pumpens främre packning, kedjesträckarens o-ring, oljesticksrörets o-ring (kan ej ses) samt oljekontrollens givarhus.

Är alla dessa OK läcker det då antingen från undre eller övre trågpackningen.

MVH /// Paap R
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Tidigare har jag varit en stark motsånader till allsköns undermedel.
Men efter att ha ägnat mycket tid och talat med både märkesverkstäder om Omega så gjorde jag en Omega motorbehandling på min 750.
Jag fick en tystare och mjukare gång på motorn, samt att vridet ökade klart märkbart, det lilla tickande som fanns ifrån lyftarna fösrsvann också.
Omega används av många verkstäder och jag har bara fått positiva kommenatrer hos 99% av dem.
Tekniken har gått framåt på detta område och man skall nog inte dömma ut saker och ting på hörsägen eller redan etablerade fördommar.
Ta reda på fakta hos dem som jobbar med Omega (verkstäder etc).
Omega 917 tätar packingar/packboxar/oringar etc... dvs allt som är gjort av gummi. Det finns ingen som helst risk att man "löser upp" gummit till snor, då omega endast bearbetar den del av gummit som åldrats (kristalliserats) och backar förhårdningprocessen till det stadium då gummit var nytt.

Mvh
Skalman
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993

Men va bra , mera vrid och mjukare gång , jag skulle nog behöve en 100 Nm extra så drar väll i ett par omega-burk i oljan då :-)))

Om
72
Omaha
750ia -88
Hej på er!
Svårt att skaffa sig någon uppfattning om Omega 917 eftersom en del tycker att det funkar bra medans andra anser att det är rena "hobbexprylar".
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Skalman: Det kan ju knappast vara Omega 917, som tråden handlar om, du hällt i motorn och fått alla förbättringar. I sådana fall bör du omedelbart kontakta Omega och berätta om ett nytt användningsområde för 917....;)
Omega 917 används för att återställa gummipackningar.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag har en lätt läckande edc dämpare liggandes , skall mata på olja och omega och se om det fungerar.
tvivlar men många har ju fått bra resultat.
(sedan säljer jag dämparen som NY :-))))))

Paap Reeder
Hej!
"Stöttar" skalman litet.
Kan det inte vara så med omega som med penicillin mot olika åkommor??
Omega är "konstruerad" att funka mot en viss bakterie - typ en risig packbox (vevaxeltätning) som håller på och ger upp.
Träffar penicillinet på just sin exakta destinerade bakterie så dödar den den.

Däremot är jag tveksam till att vridet skulle öka av omega men väl av att ett följdfel lagats tex läckande packbnox som gör att M70:ian suger tjuvluft och går allmänt risigt av den läckan.

MVH /// Paap R
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
hej

Tack för ditt stöd paap... Har konstaterat ett markant ökande av vridmonentet och det skull förklaras med att ventillyftarna tätar upp bättre och därför får motorn att andas på ett mycket gynsammare sätt än tidigare. Detta enligt en Omega förespråkare på BMW.

Wadel....trångsynthet tar dig ingen vart...... utvecklingen står inte och stampar år efter år..vi lever i hightech ålder nu, men visst är det lätt att när man hör "additiver" att tänka på diverse "TV shop" prylar...... ta reda på..efterforska...skaffa referenser, testa sedan.

Kane.... den erfarenhet jag hitills har generellt av omega är som motorbehandling 909 om jag inte missminner mig, eftersom det finns många "det har jag hört och det är så" attityder här utan någon som helst förankring i verkligheten så är mitt inlägg inte på något sätt mindre intressant, tvärtom så ger det en bra bild av en faktiskt fungerande produkt som bara är en utav många från Omega..

Dessutom så tar jag upp Omega 917 separat ,har dock inte testat den produkten, men fått förklarat för mig hur det vetenskaplingen fungerar av samma trygga referenser som Omega909.

Jag har hitills aldrig mött någon som inte varit nöjd med deras produkter, och då har jag nog talat med gräddan av motortrim/ronoverare i västernorrland.
Naturligtvis är inte Omega på nått sätt en renovering av motorn, och det finns nog ingen motor som reagerar lika på denna behandling.. dock blir det enbart förbättringar.

Nu finns det ju förståss personer som kör i all sorts tillsatser i motorn och kokar ihop rena giftlaken, dessa yttrar sig sedan med
kraftutryck som "jävla dynga" och "bluffgrejer" när sanningen ligger i den egna inkompetensen!

Mvh
Skalman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.