|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har sökt i forumet och kan konstatera att Asken gillar Bilstein. Asken är vad jag kan förstå en pedant så hans ord väger tungt för min del. Jag söker nu någon som har kört eller kör med Koni på sin E39 Touring. Det jag söker är argument för och emot dom olika dämparna. Bilen ska sänkas lite med H&R fjädrar som ligger och väntar. Ekonomiskt sett så är det hugget som stucket vilket jag väljer. Bilstein Sprint runt om : 7980:- inkl moms. koni Sport runt om : 6960:- inkl moms. Hjälp mig välja :) Min 528i Touring Länk | |
|
För några år sedan testade Bilsport olika stötdämpare/fjädrar till en E36:a. Då vann Bilstein, men de var även dyrast! Enligt testet fick bilen bäst väghållning, samtidigt som den fick bäst komfort med bilsteindämparna. (kommer inte ihåg vilka fjädrar det var!). Om det testet är direkt överförbart på E39, är väl kanske tveksamt, men Bilstein anses vara snäppet bättre än motsvarande Koni, även om Koni också är bra! (har själv haft Koni-dämpare på min förra bil och de fungerade mycket bra!) Om du tycker att det kvittar med 1000kr hit eller dit, köp Bilstein! Men jag tror inte att det är jättestor skillnad! Om du tycker att man kan hitta på roligare saker med 1000 kr, köp Koni! Om du gör en sänkning bör du i vilket fall köpa dämpare som är kortare (anpassade för sänkning), för att det skall fungera optimalt. Kanske inte gjorde saken lättare!? Mvh |
|
|
Tack för svaret johan, nej det blev inte lättare :) Mina vänner som kör svenskt och japanskt pratar sig varma om just Koni. Jag har bara fått en taskig känsla över Koni, det känns lite trimmad Golf 3a över dom. Nu vet jag att bland annat den amerikanska tuningfirman Dinan använder Koni i sina uppgraderingar, men dock. Bilen ska precis som du säger har dämpare som matchar den nya höjden. Jag tänkte göra två flugor på smällen sammtidigt, bilen har gått 12600 mil ( dags för nya dämpare och fjädrar ) samtidigt som den ska få bo lite närmare marken. Den tusenlappen som det skiljer mellan dämparna utslaget på åren jag ska ha bilen spelar liten eller ingen roll tycker jag. Min 528i Touring Länk |
|
|
Tjena! Tänkte bara kolla vart du finner dessa dämpare för det priset du anger?! /Manray/ |
|
|
Bilstein var hos Forza och Koni var genom en lokal kontakt. Min 528i Touring Länk |
|
| Tackar! :) | |
|
Ingen som har testat sachs? Original till många BMW och ändå billigare än ovan nämnda. Länk |
|
|
Jag som hade hoppats på att det skulle komma en massor med svar så man kan beställa rätt grejor på måndag :) Min 528i Touring Länk |
|
|
Min tidigare erfarenhet Länk . Men det tog tyvärr inte slut här. Även det andra paret var mjuka och gav genomslag samt rusade i botten. Kan ju iof. i slutänden berott på H&R fjädrarna, dvs. att de inte lirade ihop med min bil. Bara en erfarenhet och ett antal tusingar fattigare som jag ville dela med mig av. Min rekomendation. Köp ställbara Koni ! Mvh. Patric Min E32/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
Asken: hade du några problem liknande PJ´s ? Om jag fattade det hela rätt så hade du H&R fjädrar fram och Bilstein sprint. vi har ju förhållandevis liknande bilar menar jag. Min 528i Touring Länk |
|
|
Inga andra bud innan jag beställer dämpare imorgon ? Min 528i Touring Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Gillar man att få " varenda gruskorn" dunkande i ratten och skramlande inredning istället för hyfsat komfort så ska man göra som Asken ,bilstein sprint och sänkning 3,5 cm. Jag tröttnade ganska snart :)) På en sedan så duger vanligt M-chassie i allafall åt mig Men Krutis går som en go-cart och det är väl enda chansen att få till rejäl väghållning på ett skåp. ///MVH Hasso Länk |
|
Du som har kört Askens Touring, vilken ligger bäst på vägen om man jämför den med din 528iM? Min 528i Touring Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Svårt att svara på jag har inte kört nån av bilarna på gränsen till vad dom tål. Innan Asken modifikation dvs original M.Chassie på hans bil också så var min klar "vinnare" i stabilitet. nu känns krutis betydligt bättre: Men det är just 540 som är den stora skillnaden då bilens balans inte är 50-50 pga att den tunga motorn gör bilen understyrd, detta har numera eliminerats på ett bra sätt på Krutis men det kostar komfort på ett sätt som jag gärna undvarar . ///MVH Hasso Länk |
| På min Bmw jag nyss inhandlat så är det monterat Kajaba sport dämpare i samband med sänkningen, nån som vet hur bra de är? Bilen går då iaf som ett strykjärn på vägen men är ändå inte speciellt stötig även då jag kör på dålig grusväg! | |
|
Sista hoppet om att Asken ska tillägga något här :) Min 528i Touring Länk |
|
|
Xtracrispy>>>Kajaba!?! har då aldrig jag hört ens talas om tidigare,men hoppas att dem är bra iaf. Låter som att du är nöjd med dem hur som helst..:) KYB,Bilstein,Koni,Monroe,Sachs,Boge,Gabriel...de är väl i stort sett de "mest kända" stötdämparfabrikaten..Osäker iofs om Gabriel marknadsförs idag. Tror nu oxå att Sachs och Boge gått samman. Nåväl,lite kuriosa mitt i allt "stötdämparsnack" :) Mvh Janne. |
|
| köpte koni sport fram till min idag och sänkningssatsen kommer om 5 veckor. tillsammans 520€ | |
|
Tack för alla svar. Dock så hade jag hoppats på att Asken eller någon som kört hans bil ( Hasso ? :) ) skulle besvara frågorna jag hade om hans bil hade problem med att den slår igenom eller liknande. Om inte något fantastiskt skulle visa sig här under kvällen/natten så beställer jag Bilstein Sprint till bilen imorgon. Min 528i Touring Länk |
|
|
Tror inte att detta är något vanligt "fel" (måndags ex.) som jag drabbades av, utan ren otur med fjäder/dämpar konfiguration. Så du kan nog lugnt köpa dina Bilstein utan att oroa dig tsaros. Mvh. Patric Min E32/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
Eventuella genomslag beror på att fjädrarna och "bump stops" inte är anpassade till fädringsvägen och bilens tyngd och beror inte inte dämparna! /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.