AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
879

Stulen framspoiler. Hurförhindra detta igen

Li
15
Lindström
Bmw 318iM(e36)-91
Ska åka ner till stan vid 10 tiden då jag uppmärksammar att min framspoiler och dimmljus har blivit snyggt bortmonterd i centralgaraget under natten. Då får man väl se om dom som tog den får nytta av den på sin bil.
TACK

Självrisk 1800:-

Har ni någon ide om hur man skyddar sig mot detta när jag fixat bilen.
Kanske dra alla muttrar runda, rakblad, mm

/Jonas
Visa användare
533
Jackass
523i -99
rakblad som brickor!!
Visa användare
38
AOs
428i Coupe M-Sport-14
På E36 siter spoilern med 4 M8 muttarar framifrån. Montera med muttar av typen som man drar av skallen när man dragit fast. Kvar blir endast en rund skalle. Används till bl.a. att låsa vissa säkerhetsdetaljer som styrskolonen på vissa bilar.

Jag har en M-3 front på min bil. Sommaren 2000 fick jag den stulen 2 ggr!! Efter jag hämtade bilen från verkstaden efter första stölden hade jag bilen i 6 dagar innan dom snodde den igen. När de hittat en bil att plocka från kommer de gärna tillbaks..... suck vad less man blir.....

Sen måste man hålla utsikt här på BMWPower på Delar Säljes så att säljaren kan vissa kvitt eller likande på det de säljer. Var tar annars alla stulna delar vägen....
Ma
116
Macduck
320i -89 4d
AOs:
"Var tar annars alla stulna delar vägen...."
Har du sett nav kjøleskapet? Når noe hosmeg forsvinner er det nesten alltid der jeg finner det ;)

Men seriøst, så er den ideén med slike bolter meget god.
Holdet på faktisk i dag med å ta ut slike bolter og det er FAEN ikke lett! Klarte det faktisk ikke!!

Det er 4 slike bolter i rattstammen til E30-en. Braketten som rattstammen er festet i har fått en smell og rattlås, spaker og ratt sitter skjevt (snett?)

Må imorgen dra frem sveiseapparatet og sveise på en liten sekskant bolt i enden på dem så jeg får tatt dem ut.
Med mindre dere har en annen ide?
Jeg har allerede hamret med dor/meisel i kanten med en 5kg hammer for å prøve å få vridd dem opp, men uten hell.
BB
30
BB
320iM-01
blev av med M3 front i Onsdags, lider med dig!
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Jag läste på forumet om någon som hadde skruvat fast sin
framspoiler med torxs skruvar"runda huven med torxen på innsidan" och effter montering fyllt igjen dom med lödtenn.
Då kan man ju ta bort tennet själv om man behöver någongång
men det hindrar ju andra idioter...
Tyckte detta låter som ett mycke bra stöldskydd utan och
fixa för mycke problem för sig själv om man måste lossa det
senare....

Gött att köra BMW
BMWCS #05472
Länk
Ma
116
Macduck
320i -89 4d
OK, fikk endelig ut de boltene - og for en jobb!
Gikk ikke å sveise på dem, så måtte bore 3mm hull helt ute på kanten av hodene og bruke et dor og min trauste 5kg hammer.

Dersom noen vil bruke slike til å feste spoileren sin eller hva enn slik at den ikke forsvinner med engang - så bruk disse!

BMW delenummer: 32 31 1 152 054
Ifølge min ETK koster de i tyskland €0,94 - noe som sikkert betyr 16-17 kroner når vi endelig får dem hit til norden.
Boltene har vanlig M8 gjenger, og lengden på dem er 17mm når jeg ikke medregnet hode og skive.
Visa användare
38
AOs
428i Coupe M-Sport-14
Macduck: Vad är det för muttrar/skruvar du användt?
Sådana man drar av skallen när de sitter fast?
Si
765
Simon01
120dM -08
ett bra alternativ för att förhindra stölderna är att rösta på rätt parti i nästa val, det är fler poliser vi behöver och inte färre! Det går utför Sverige!
Ma
116
Macduck
320i -89 4d
AOs:

Ja det var brytbare bolter som jeg tok ut i dag - men erstattet dem med vanlige bolter.
Men om jeg skulle montert dyrt ekstrautstyr som de overnevnte M3 spoilerne, så hadde jeg helt klart brukt nettopp slike.
Eventuelt kunne en jo brukt loddetinn som allerede er nevnt, men tinn er så mykt at en som hadde med seg et helt vanligt skrujern i tillegg til det vanlige skru-av-denne-dyre-M3-støtfangeren (TM) merke innbrudds-kitt, hadde helt fint klart å fjerne nok av loddetinnet til å få på plass en nøkkel.
Men med slike brytbare skruer og bolter måtte tyven laget sinnsykt mye lyd (hamre, gråte og banne) og vil dermed fort bli oppdaget :-)
Risk som blir uppenbar om man moterar FÖR bra är att idioten som försöker stjäla slår hela bilen i spillror.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.