AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
2.792

Delar till E3 och E9?

Sida 1 av 2
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
I onsdags bytte bmw-beroende (här på forumet) och jag pengar mot bil för hans 3,0Si. Egentligen borde jag kanske inte... men det var så tomt, så tomt, i garaget.

Har för avsikt att få bilen i toppskick, utgångsläget är så pass bra att det bör gå vägen innan våren (även med min något skraltiga ekonomi).

Till min fråga, vem säljer E3/E9 prylar i Sverige? Bildelsimporten har lite Bilsteindämpare och sånt, men vart kan jag få tag på bussningar, stag, etc? Är det BMW som gäller över hela linjen, eller finns det någon bra "veterandelshandlare"?

Ska försöka få tag på lite begdelar, kofångare, stereohållare (hörru Martin, det satt ju i på bilderna!! ;) etc på börsen och skroten, lite lack på det... sedan är vi hemma.

För det är en helt underbar bil i övrigt, en riktig Baader Meinhof Wagen!! :) :)

LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Bara att gratulera! Var själv lite sugen ett tag men plats och pengar och så.. Har en del liggande, släng gärna in ett mail och säg vad du söker.. Vet på rak arm iaf att jag har stötfångare.. Kul att se att bilen gick till en entusiast och inte till "toksänkochtonarutorna" raggare.. Hur gick det förresten med den vita 735an jag var och kollade på, fick du sålt den eller är den kvar?

mvh Johan.
Länk
mo
50
moumtaz
3.0 Si (E3) 1976
Härligt, det är ej så många som man ser, varken på vägarna eller hos skribenterna, här på forumet. Får man fråga i vilken del av landet du bor. Håller själv på med en 76 si , där troligen kardan har börjat uppföra sig. På clubsidan var det nyligen en kille som hade grejer till E3 samt, det finns ett objekt på Sollentuna skroten som är rätt bra i plåten.
Vem vet vi kanske syns på någon träff.

HaDe//Ulf

Fullt ös spar tid
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
LTK: Tack! :) JAg ska ta väl han om den, har inte tidigare varit så öppen för de här bilarna... "de är FÖR gamla" eller något sådant. Men nu inser jag att det var ett misstag, det är ju fantastiskt roliga och körbara bilar! :)

Den vita 735:an finns kvar. Den har en skinninredning ståendes och väntar, en utbytesmotor likaså. En del jobb mao. men tiden räcker inte riktigt till för så omfattande reparationer. Är du möjligtivs fortfarande intresserad? Jag skulle kunna göra ett bra pris på bilen + reservdelsbil med fräsch motor och en kalasfin röd skinninredning?! :)

Moumtaz: Jag bor i Örebro (Fjugesta, en bit utanför). Du har helt rätt i att man inte ser så mycket E3'or, men det tänker jag ändra på nästa sommar. :) Vad snittar din bil på i besninförbrukning? Jag har kört lie med min och ligger på 1,1-1,2 liter milen, ´vilket jag tycker är RIKTIGT bra! Det är ju som vilken bruksbil som helst, mer eller mindre. 4-petade lådan är ju lite surrig (men vilket vrid man har i motorvägsfart.. :)

Varför tror du att din kardan håller på att ge sig?
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Det skulle kanske vara intressant.. E23 suget finns fortfarande kvar :-) Kan du inte fundera ut ett bra pris och slänga iväg ett mail till mig? trucken10@hotmail.com Berätta gärna lite om reservdelsbilen med.. Är båda körbara?

mvh Johan.
Länk
mo
50
moumtaz
3.0 Si (E3) 1976
quixotic2 Hej , Soppaförbrukningen har jag ej följt så noga på senare tid, men det kan nog stämma om inte en aning mindre när man följer hastighetsskyltarna mer exakt....., min drar en del olja så den biten är viktigare att hålla koll på. För tillfället har jag 205x60x14 på runt om , dessa är lite mindre än orginal men å andra sidan blir den lite vassare i accet. Ja, Fjugetsa vet jag var det ligger, passerar där på väg till landet, ett depå stop där passar ganska bra då jag själv bor norr om Stockholm.
Du frågade om Kardan, runt 40 knyck kan det ibland vibrera/skaka i bilen & troligen är det Kardan som har gett upp, Der Alte har trots all rullat 25 kmil, varav en del hårdare än normalt. Vad har du för färg på bilen & skall det bli utställningskick på den?

Glöm ej F1 på Monza senare idag HaDe//Ulf

Fullt ös spar tid
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Gratulerar till en rolig entusuiatsbil!

Var på en skrot utanför eskilstuna för några år sedan, där stod en antal E3:or, med mycket fina delar kvar.

Finns en tysk firma med bra rykte som har bra sortering av delar till dessa bilar: www.wallothnesch.com
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
moumtaz: Jag ska hålla ett öga på min oljeförbrukning, motorn verkar vara i kanonskick, men efter långa avställningar med sparsam körning brukar det ändå kunna uppstå lite läckage i ventiltätningar och sånt.

Min är arktisblå med snyggt, intakt krom. Utställningsskick vet jag inte, men det ska i alla fall bli mycket fint bruksskick, dvs. den ska se BRA ut och gå som en klocka.... men jag tror att jag hoppar över lackeringen av underrede och den annars obligatoriska guldeloxeringen av alla synliga muttrar, hehe. ;)

Hör av dig om du har vägarna förbi i E3:an någon dag, det vore roligt att kika och jämföra lite. Skulle du stöta på någon E3:a med mycket inredningsdetaljer kvar, så hör av dig också, behöver lite småplock.

Du har inget tips om vart man köper bra dämpare och fjädrar bak?

Jugga: Tack för tipset, får ta mig dit i veckan och kika på den. Vet du mer exakt vilken skrot det är? Elelr vart om E-tuna den ligger?
ju
282
jugga
520d 2017
Mustang GT -18
Kommer inte ihåg vad den heter. Du svänger av E20 mot sjukhuset och vilsta industriområde och kör in mot centrum. Efter avfarten kommer snart på vänstersida en grusväg som går över åkern och sen in i skogen, tror det står skylt, där ska du åka.

Vilken färg har du på inredningen? På ovan nömnda skrot fanns en bil med fräsch blå tyginredning, jag köpte dörrsidorna fram.
ju
282
jugga
520d 2017
Mustang GT -18
Jag betällde monroe gasdämpare till min på mekonomen, fjädrar fick jag specialtillverkat av en fjäderfirma. Tror att bildelsimporten har bilsteindämpare till E3:an.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Ok, jag hittar den nog, tack! :)

Jag har lejongul inredning, skulle vara spekulant på en skinninredning om jag kunde hitta någon. Har sett en del i bil, men man vill ju inte börja plocka ur skinninredningar ur hela fina bilar.

Såg inredningen på bilarna på denna skroten hyggligt intakt ut? Jag tänkte gällande fläktreglage, mittkonsoll och sånt?!

Är du säker på att det var Monroe Sensa-Trac du fick tag på till din bil? Bak eller fram? Jag var nere och kollade hos Mekonomen, men de hade bara de gamla Radial-Matic (olja) bak till min bil.

Det kanske blir en sväng till fjäder och stötdämparservice, de brukar ha det mesta. :)
mo
50
moumtaz
3.0 Si (E3) 1976
Tjenare igen, Firar 8 årig bröllopsdag idag så detta blir kort, på sollentuna skroten här i stan finns en som jag skulle beteckna som lejongul, tyg, kollade inte allt för noga men insidan såg ok ut . Fjädrarna bak har jag beställt 10 % hårdare på en fjäderfirma, kommer ej ihåg var & dämparna såg du.
måste dra....

see you//Ulf

Fullt ös spar tid
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Kolla på tyska ebay, brukar alltid finnas en massa
"bra att ha" saker :)

Länk
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Tackar, ska kika runt.

En annan, lite dum fråga. Jag har lite.. hmm... problem, en tidigare ägare fick problem med bränslepumpsrelät (enligt honom). För att avhjälpa felet drog han helt ohämmat en sladd från bensinpumpen och in i kupen, satte en vippströmbrytare och fortsatte till batteriet. För att köra bilen, så slår jag nu på bensinpumpen manuellt, vilket naturligtvis är pannkaka och hemskt!!

När jag nu ska "bygga tillbaka" bensinpumpsrelät, så kan jag vare sig hitta sockel, det trasiga relät (det kan ju var bortkastat) eller kabeldragningen. Har någon av er tid att kika under motorhuven, lokalisera reläet och tipsa mig om vart jag ska leta? Jag hoppas naturligtvis att sockeln finns kvar, så att jag bara behöver fixa ett nytt relä och dra om kablaget till pumpen, har jag otur så fpr jag fixa rubbet nytt.

Ibland fattar man verkligen inte vad folk tänker med när de gör som de gör... det måste ju ha varit ett jäkla meck att bara dra in vippströmbrytaren... suck!! :( :(

Tacksam för svar! :)
mo
50
moumtaz
3.0 Si (E3) 1976
Hej igen, Tackar för inbjudan, skall ha detta i bakhuvet till nästa säsong, det drar ihop sig till avställning. Tyvärr kan jag nog ej hjälpa dig med elfrågan, hör av dig ifall du funderar över inredningen på sollentuna skroten, lejongul.

HaDe//Ulf

Fullt ös spar tid
Ma
65
Made by Germany
323 -79 "rally"
323 -79
745i -81
745i -84
745i -85
M7 -85
Hallå quixotic2!
Jag kunde inte undgå att se att du bodde i "Fjugesta"!

Jag och min sambo brukar åka den vägen mot Värmland,och hälsa på bekanta.
Och en av gångerna så var jag tvungen att lätta på trycket.Och av alla ställen på ca 34mil så hamnade jag utanför ett rött hus med ett garage och ett regelverk som det var uppspänd press runt.
Det stod en E23 på gården och en på väg att bli slaktad?!
När man är E23 freak så lägger man märke till dom!
Jag kan än idag ångra att jag inte ringde på och kunde få en rundvanring (hehe)
Det måste fasiken vara du som bor där?
Kul om du ville svara på det?!

E23 745 "Gudagåva från Munchen"
ju
282
jugga
520d 2017
Mustang GT -18
Tror att mittkonsol med knappar och grejer var fräscht. Satt i en mörkblå (omlackad från fjordblå) 2.8 eller var det 2800, minns inte riktigt är ju trots allt två år sen.

Stötdämparna hette gas-trac eller något liknande, kan ha utgått ur sortimentet sen jag köpte dom 1998. När jag tänker efter var det inte mekonomen jag köpte dom på utan en lokal frima som heter Car-Fix. Kan kolla i helgen exakt vilken sort det var, ska till Västerås där jag har bilen och kvittopärmen.

Har en rephandbok, kan kolla i den i helgen om det går att lokalisera bränslepumpsreläet.
Ad
132
Adelante
3.0si -74
535i -92
quixotic2:
Efter vad jag kan avläsa av koppingsscheman, sitter bränslepumpsrelät under baksätet, intill styrenheten.
Skall kolla närmare imorgon. Natt, natt...
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Här har du en sida med en av de rep.handböcker
som ligger ute på nätet.
Kanske underlättar lite ;)
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Och så länken.......

Länk
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Trevlig länk Lover!!!

//B

; ) " Chrome is heavy and beautiful"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.