|
|
|
|---|---|
Lars Mellstrand |
Såg ett inlägg om att det fanns motorvärmare till 540 E39. Har forskat på DEFA och Calix hemsidor och 540 E39 finns ej med i urvalet. Har någon monterat detta i sin 540?? |
|
visst verkar det finnas det: Länk ( fanns ännu fler trådar om man t.ex. sökte på " V8 AND motorvärmare") Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk |
|
| Hej. Defa säljer motorvärmare till V8:an. den passar till både E34:ans V8:or och till E39:ans V8:or. (motor M60 och M62) Jag har monterat en sådan på min bil. Funkar utmärkt. Det är ett element på var sida av blocket, detta för att värmen skall fördelas jämnt mellan cylinderraderna. | |
|
motorvärmare + kupevärmare 540-e39 BMW original(?) på BMW GROUP Mölndalsvägen monterat o klart 8990:- Finns en lyxvariant som går på bensin o är tel och fjärrstyrd 25000:- monterat o klart.... Gå INTE till ngn som aldrig gjort det förr de klarar det INTE!! Länk |
|
Lars Mellstrand |
Tack för all hjälp Lasse |
|
jag har installerat en DEFA motorvärame (typ stryckjärn) och den kostade 3300 kronor komplett med kupé uttag, om du är lite händig så kan du göra det själv och spara pengar. ######## # PAJALA # ######## |
|
Lars Mellstrand |
VAD MENAR DU TYP STRYKJÄRN? HUR MONTERAS DETTA? LARS |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Skrik inte Lars :)) På nyare bilar så är det oftast inte insticksvärmare utan en keramisk kropp som bultas på utsidan mot sidan på oljetråget/blocket värmer oljan. det finns inga frostpluggar att ta bort tex. Det är oftast enkelt att montera om man kan få upp bilen på en lyft. Kolla av vad Defa har, de hade en bättre monteringslösning än Calix till min bil(Defa hade ingen till min bil när jag monterade utan den kom senare) Även Volvo har kört med keramisk blockvärmare from 850 modellen. Elementet är dyrare än instickssvärmare. Jag gav 1100 kr med bra rabatt -00 + kabelsatsen. ///MVH Hasso Länk |
Lars Mellstrand |
Ursäkta jag hade Capslock intryckt :-) Tack för tipset med tankgivaren och nu detta Lars |
|
Till V8'an så blir det två värmare på 400 watt/styck, dom värmer kanonbra och jag är otroligt nöjd med dom, kolla DEFA's sortiment för 7 serien (V8-93 och framåt) dom passar. du kan ladda hem en installations beskrivning i PDF format. Dom placeras på var sin sida av blocket och är formgjutna. vänster sida är lite knepigare att montera pg.a att det är så jä**a trångt, men det går iaf :) ######## # PAJALA # ######## |
|
|
By the way, Jag ska montera värmare på en M5-00 (bmwpower Johans f.d M5) nästa vecka, jag kommer att ta foton och skicka till bmwpower/gör-det-själv sidan. Just nu vet jag ej om dom passar för att värmarna är formgjutna och dom kanske inte passar på M-motorn. ######## # PAJALA # ######## |
|
Lars Mellstrand |
Mycket intressant, jag ser fram emot bilderna |
|
Någon som vet var man kan få tag på Defa's motorvärmare till M60/M62, allra helst via via postorder? Har inte hittat ett enda ställe trots idogt web-sökande. På Defa's Länk står att distributör i Sverige är KGKnutsson Länk men kollar man i deras katalog så finns inte element 871 och 881 överhuvudtaget med??! Det är dessa som är till M60/M62 enligt Defa.com Jag börjar starkt undra om Defa inte vill sälja sina grejer, de verkar ju vara stört omöjliga att få tag i. Tips mottages tacksamt. |
|
|
BMW säljer väl? Montera själv? När jag kollade runt lite så frågade jag två st. större firmor i GBG om montage de bara skakade på huve't när det titta under huven... Du får betala timpris sa' de inte en chans till fast pris.... Länk |
|
|
KG knutsson har nog men bara när man ringer... Länk |
|
|
Meconomen! Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.