AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.272

Snabba turbo frågor.

IX
11
IX power
325IX touring -89
Jag tänkte turbokonvertera min isbil. En 325 IX touring 89.
Jag tänkte försöka få ut 350-400 hk.
Vad rekomenderar ni som byggt tidigare och har lite erfarenhet.
Vilket turboaggregat????
Vilket sprut och tändning????
(inget tilläggsprut)
Går det utan att öppna motorn????
Avgas dimmension????
En skaplig IC kommer jag att fixa ändå.
Tacksam för bra svar.

4 hjulsdrivet är dubbelt så roligt som 2 hjulsdrivet....
Använd sök funktionen, där finns nog allt du behöver veta.

Mvh Patrik
Om du räknar med 350-400hk så måste du "öppna motorn"...laddar man högst 0,5-0,6 så klarar man sig nog,men du måste nog högre för att få ut dom hk...är iaf de jag hört.

Vill ha E30 igen!!
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Ska du ha 400hk är de dags för kompsänkning och o-ringning av block..
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Har du en orginal motor som är fräsch så är det absolut inget krav att öppna den för att ta 350hk. Däremot om du ska använda den för att tävla med den så rekommenderas en renovering med nya lager och ringar osv.

Eftersom du ska ha eftermarknadssprut så finns ju inget "max" i laddtryck som lazer eye säger, för jag antar att det är med orginalsprut han har hört att man kan ladda si och så mycket. Med eftermarknadssprut och en renovering så kan du alldeles säkerligen ha 400 driftsäkra hkr med orginal komp som för övrigt är ett bra komp att börja med. Ett av garrets större gt aggregat som gt40 eller gt42 lär vara lagom till en sådan motor. Även Holset hx40 och liknande är intressant. Gamla t04:or skulle även det funka men de är mest dyra och dåliga så satsa på ett av de modernare aggregaten.

Ett haltech e6k eller liknande är ett lämpligt sprut om du ska mappa själv, de dyrare alternativen autronic och motec är mer till för tävlingsbilar och värstingar som man ändå inte får beteckna ditt bygge som ändå.

Det första du bör tänka på är hur du ska drivlinan att hålla, en annan mellandiff lär du försöka skaffa... ix drivlinan ska ge upp vid ca 300hk vid lite inspirerad körning...

Hoppas att det hjälpte något!
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Tjena Nicklas!

Jasså du går och funderar på ditt turboprojekt.... vintern närmar sig!

>johankihl.
Jag försår inte varför du rekomenderar sååå stora agg. till 350 -400Hk.

400Hk klarar man med ett GT32 annars om man promt ska ha ett större så finns det ju GT37.
Han ska ju köra på isen, varför tycker du att han ska sätta dit ett agg som är god för flera hundra Hk mer än det han har planerat för? Det ger ju bara en tråkig karaktär på motorn med sent laddtryck.

Jag varken kompsänkte, O-ringade eller bytte lager på min 325 motor när jag konverterade den. Laddade 0,9 med en förmodligen lite för liten turbo och för dålig IC. 60 grader vid insuget vid full mutter.... En då blev det 316Hk och 457Nm

Så med en bättre lämpad turbo och en effektiv IC så borde du kunna få iaf 350Hk utan att kompsänka.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
IX
11
IX power
325IX touring -89
Bra svar. Jag ska prata lite mer med dig Bonje. Det jag försöker eftersträva en en motor som laddar tidigt utan för mycket turbopuckel. Den ska gå på isen (alltså gasa och bromsa, svänga och sladda) inte bara rakt fram som många verkar eftersträva här.

Byta lager kommer jag inte att göra. Jag tar risken för ett litet haveri. 22000 mil är väl knapt inkört....

4 hjulsdrivet är dubbelt så roligt som 2 hjulsdrivet....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.