|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Börja med att köra en till två timmar innan uppkörningen,ta rast 20-30min innan,då kommer du igång med körningen innan uppkörningen och får vila innan. Sänk farten när du närmar dig obevakade övergångsställen och titta övertydligt åt vänster och höger där,sänk farten om du närmar dig cyklister och gångtrafikanter,sänk farten om det är hus och skymda kurvor på 50-70väg,tänk även på järnvägsövergångar,titta efter tåg,kör för övrigt efter omständigheterna,på tveksamma ställen/förhållanden är det bättre lungt än efter hastighetsbegränsningarna. Förklara gärna för inspektören varför du tar det lite lugnare vid ex.förbipassering av parkerad buss/lastbil där du inte ser vad som finns framför. Finns inget som imponerar så mycket på en uppkörningsinspektör som om man månar om de oskyddade trafikanterna,är för övrigt rätt trevligt om du fortsätter så när du fått körkort,jobbar ibland på väg och det kan vara förenat med livsfara om man själv inte är 100%uppmärksam,många bilister skiter i en. Dom tittar bla. på hastighetsanpassning,dvs. inte att hålla hastigheten efter skyltarna utan att anpassa sig efter omständigheterna(och inte köra för fort) Lycka till nästa ggn. Henrik |
|
|
Tjenare! Kanske överdrev lite men någonstans kring 50 körlektioner vart det nog! Jo jag körde ganska mycket hemma från det att jag var 16 tills jag började på körskola. Men innan jag började på körskola så körde man som farsan som då hafft sitt kk i 20-30 år, så det vart ju så att man la sig till med en massa idiotiska grejjer, som man kan göra när man har tagit kk. Men när jag väl började i körskolan så skärpte jag till mig, och tillslut så fick jag körkortet! Jag körde upp i Stockholm, vägverkskontoret jag körde upp vid ligger på Hemvärnsgatan 11 i Solna, det var min utgångs station. Jag körde upp i samma bil som jag tagit majoriteten av mina körlektioner i en Volvo s60 2,4. Uppkörningen började med en säkerhetskontroll av alla ljusen och att bromsarna fungerade, sedan var det bara att tuta och köra. Jag fick köra min mardrömmsväg Råsundavägen, där alla bilar står parkerade mitt i vägen bland övergångsställen mm, sedan var det bara att följa skylltarna upp på stora vägen (E-4:an tror jag) mot uppsala, köra av och in i Solna/Sumbyberg och backa runt hörn, högeregeln mm. Allt gick hur bra som hellst till jag kom till Duvbo, där var det en ljusregleradkorsning som hade ljusen på gul blink (högeregeln mm gäller) så jag bildade världens kö bakom mig bara för att jag väntade på bilarna från höger, som ändå inte kunde köra. Sedan kom jag på mig själv när bakomvarande bilar började tuta, va fan håller jag på med också körde jag. det var det enda misstag jag gjorde som inspektören nämde, han sa vad skulle du ha gjort vid korsningen i Duvbo, jag sa jag skulle ha kört, bra sa han du har ditt körkort!!! Snipp snapp snutt så var berättelsen om när jag klarade uppkörningen slut!!!!!!!!!! Återigen ta det lugnt så går det bra!!!!!!!!!! LYCKA TILL!!!!!!!!!!! Beemer-Tompa *PLATTAN I MATTAN* |
|
-Daniel- |
Mohsen: jodu det kan man lungt säga... mindre bilar mindre gator mindre skyltar så det är nog rätt mycke lättare här uppe... kan rekomendera en trafikskola i haparanda som är billigast i sverige på körlektioner 270/lektion så det kanske i nått att tänka på för alla som har problem på uppkörningen.. jag har full förståelse för dig och många andra som kuggar några gånger när man kör upp för köra upp i stockholm kan inte vara någon lek direkt |
|
Tjenare! Nu kan mitt svar tyckas hårt, men bor man i Stockholm och inte klarar av stressen mm vid en uppkörning, så kanske man inte skall ha något körkort! Visst du kan klara en uppkörning i Happaranda eller någon annan stans, då har du körkortet men kommer du att köra bra när du kommer hem till Stockholm, eller kommer du bli en trafikfara med körkort. Skall du ta körkort på annan ort se till så att du klarar av den trafiksituation som råder där du bor. Beemer-Tompa *PLATTAN I MATTAN* |
|
-Daniel- |
jo det kan helt klart stämma |
|
Tog mitt körkort som privatist, vilket sparade mig många kronor i slutändan. Dock så kuggades jag vid första uppkörningstillfället eftersom inspektören ansåg att jag arbetade fel med pedalerna vid körning i tätbebyggt område? Vid andra uppkörningen höll jag på att brunmärka kallingarna redan innan jag börjat. Nervositeten var toppad redan innan jag kommit till vägverket. Nervositeten lindrades inte något när jag till min fasa upptäckte att jag skulle ha två inspektörer med mig i bilen. En yngre som gjorde sitt uppkörningsprov för att få bli körkorts examinator, och en äldre väldigt trevlig körkorts inspektör. Väl i bilen, när körprovet skulle inledas så vägrade min dåvarande V**VO 480ES att starta. Stackars min farsa. Han puttade igång bilen med mig, och två inspektörer i :) Lyckligtvis lyckades jag lugna ner mig tillräckligt för att köra sansat och slutligen klara körprovet med beröm från båda inspektörerna. Men fy faen va när det var att jag gjorde i brallan... |
|
|
Tog 2 st lektioner, tog körkortet så snabbt jag kunde efter min 18-årsdag. Fyllde den 4/7 -02 och den 12/8 -02 hade jag kortet i handen =) // Simon |
|
|
Jeg vil bare legge til det jeg tror er viktigst: Nemlig å ta kjøretimene så tett som mulig. Kjør på kjøreskolen, og kjør hjemme. Jeg brukte ikke mer enn 1 måned fra jeg startet på kjøreskolen til jeg fikk kk. Det er mange som fordeler 20-30 timer over nesten et halvt eller et helt år (fordi det ikke haster eller fordi de ikke har tid). Da blir man ikke vant med situasjonen, hvilket er viktig for at man kjenner seg trygg. Man bør dessuten kjenne seg trygg i kjøreskole-bilen før man kjører opp. Det hjelper ikke hvor god man er i morsans bil. |
|
|
Kan bara berätta min historia.. Om att intensiv-kurs värkligen är bra! ( I motsättning till vad en annan skrev här) Jag körde kanske 5-6 gånger med farsan i hans Opel Vectra. Bara små vägar på landet och i småstad. Sänn drog jag på 2 veckors intensivkurs i Drammen. Lagon stad, mkt trafik, troligen mest rondeller i hela Norge :) Ränkde inte timmarna, men vi var tre som byte på å köra. Tilläggas att det var en E39 BMW 520. Jag lärde otroligt mkt på bara några dagar! Teorien kuggade jag på första gång (5 fel för mkt). Andra gång gick det. Samma med uppkörningen. Missade en skylt, och låg i 70 istället för 90. Var en eller två andra saker som blev avgjörande Sänn tog det lite tid mellan första och andra gången. Då hadde jag en E30 325:a, som jeg åkte med. Båda lagligt o olagligt (inte å anbefala.....) Men, andra gången gick det fint :) Känner inte att man blir nåt sämre av å ta intensiv-kurs. Har aldrig krockat eller nästan. Om, så har det inte berott på mig, men idioter som inte kan reglerna ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.