AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.017

Kuggade på uppkörningen

Sida 1 av 2
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Kuggade på uppkörningen, för andra gången. Det är inte roligt längre, den här gången borde jag ha kuggat och de gjorde jag, men borde fått kortet första gången. Fy fan att man inte duger till NÅGOT! skulle bara skriva av mig. Det är inte roligt längre

Mvh Mohsen
changco
Mohsen: Sånt är inte kul. Men kan dock trösta dig att en polare klara sitt körkort efter 7gången. Har dock alldrig åkt med han, för det vågar jag inte. Kör lungt och avslappnat och tänk inte så jävla mycket, det brukar ju bara vara nervositeten som ställer till problem om körskolarna säjer att du klara en uppköring
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Märklig reflektion "changco" uppkörning 7 ggr innan han klarades sig, tröttnade inspektören på honom och skrev godkänd.
Denna reflektion då du inte tordes åka med honom.
Hört talas om de som kört upp 15 ggr utan att klara sig, då borde någon tala om för dessa att de inte SKALL ha något körkort något måste vara fel hos dessa.

Vänligen Tommy

NoFear
På min halkkörning delade jag bil med en kvinna som inte kunde köra bil. Det roliga med detta låg i att hon hade haft ett körkort innan, i spanien eller portugal (minns inte riktigt), och skulle nu ta ett svenskt körkort. Hon hade tagit 26 körlektioner på en körskola, och nu hade körskoleläraren motvilligt låtit henne ta halkkörningen. Hon kunde inte hitta rätt växlar och när växlade höll hon på att köra av vägen. Det kändes lagom kul att sitta bredvid och titta på... ;-) Hon lyckades dessutom aldrig med att få upp hastigheten tillräckligt innan konerna.

Och tänk nu på att denna människa ev befinner sig i trafiken!

//Magnus
zevvs>>>Märkligt det du beskriver att hon fick ta om hela förarutbildningen då hon samtidigt hade ett spanskt lr portugisiskt kk. För så vitt jag vet går det bra att byta ut ett kk utfärdat i ett annat EU land mot ett svenskt utan att behöva avlägga prov.

/D
Det är ju ett tag sen, hon kunde nog inte byta när hon kom hit, säkert ett bra tag sen, 15-20 år, inte brytt sig och sen hade väl hennes kort gått ut antar jag.
Om jag inte minns fel hade hon iaf inte ett giltigt körkort på halkkörningen.
changco
tommysbmw: ville bara trösta mohsen lite. Hade också en galning brevid mig när jag hade halka fast han var riktigt rolig, första väjningshindret slet han handbromsen när jag skulle svänga så det sluta med många piroetter samt en utskälling att den inte var någon lekplats.
Oakman
Usch, jag vet hur det är. Klarade det själv på 2:a uppkörningen. Inga roliga tankar som snurrade i huvudet dagarna innan. "Fan tänk om jag aldrig klarar det" osv.
Men det är bara att försöka igen! Spara provaren protokoll o prova dig själv så du kan alla momenten bra...

---------
// Olof

Bil: Länk
Ett tips, om du inte reda har tagit en lektion på körskola gör det. Då kanske du får ett och annat tips på vad du gör för fel!?
Själv tog jag kanske 10 körlektioner och var mycket specifik på att förklara att de skulle visa mig alla moment man skall kunna. Dessa övade jag sedan privat. Innan uppkörningen tog jag 2 st körlektioner till för att försäkra mig på att allt jag lärt mig hemma var tillräckligt för att klara uppkörningen vilket det visade sig vara fallet. Uppkörningen gick galant också.

När sedan tjejen skulle ta kk erbjöd jag mig att vara handledaren eftersom jag ansåg det onödigt att spendera pengar på körundervisning, då jag fortfarande efter snart 10 år kommer ihåg allt de lär ut på trafikskolorna.Utan en enda körlektion klarade hon uppkörningen på första försöket. För pengarna avsatta till kk-utbildningen åkte vi på en charterresa:)

/D
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Till er alla som inte vet så har jag tagit ca 13 lektioner. Jag blir så in åt helvete nervös. Första gången jag kuggade så anpassade jag inte farten vid en avfart, en stor miss. Den här gången gjorde jag fyra missar som jag kan inte ens kan förklara varför! Jag själv skyller på att, jag kört me 6 olika bilar de tre senaste veckorna.

Mvh Mohsen
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Själv var man klantig så jag tog väll ca:50-60 körlektioner på körskola. Men så gick ju körkortet på en bit över 30 lakan. Anledningen till detta var att första körlektionen jag hade, så trodde jag att jag var balla allan, en hand på ratten! Men sen gick det som det gick jag missade varenda skylt, kände mig hyffsat låg så jag gick väll inte tillbaka på ca:2 mån. När jag väl gick dit så lyssnade jag inte så mycket på vad körskolelärarna sa att jag skulle träna på, jag och farsan hade våran runda som vi tog, växlingar och uppmärksammhet på andra bilar var inga större svårigheter, det svåraste var att titta upp på skyltarna och hålla hastigheten! Men tillslut så lärde man sig att hålla hastigheten, titta på skyltarna och anpassa sig efter trafikmiljön.
Sedan skall jag erkänna att teorin var bra mycket svårare, det tog tid innan man förstog vilket som var rätt svar. Körkortet för min del har vart ca:1,5 års hård tränning, jag började på körskola när jag var 18 år och klar med lappen i handen vid 19,5 års ålder (2002-02-25.) Men det gick gallant, halkbanan inga större problem! Teoriprovet 60 rätt av 65 möjliga! Uppkörningen ett misstag som han nämde var det enda. Så trotts att man laggt en halv förmögenhet på körkortet så gick ju allt gallant på första försöket.

Jag ångrar inte att körkortet dröjde, och att det kostade mycket pengar, för trotts allt så känner jag mig säker i min körning vilket är mycket viktigt!!!!! Bonus var att det var farsan och morsan som stod för pengarna:-)

PS: jag har en kompis som tog uppkörningen på andra försöket, han tog det på en intensivkurs, han skulle inte ha vart så snål!
För idag så är han en riktig trafikfara, kan väl inte räkna upp hur många ggr som han har krockat eller vart på väg att göra det! När polarna ville ha skjuts så var jag det självklara valet:-) Om man ville ha livet i behåll:-)

Lycka till och kör så att du känner dig säker, i vad du gör! Det gjorde jag och det gick hem.
Ta det bara lugnt och i din egen takt så skall du se att det blir tredje gången gillt!!!!!!!!:-)

Beemer-Tompa

*PLATTAN I MATTAN*
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej igen!

Tänkte fel har ju hafft lappen i snart två år (2004-02-25) så jag var 19 år och 2 månader! det tog alltså lite mer än ett år att klara av lappen!

Big deal Not

Jaja hursom hellst nu är det TREDJE GÅNGEN GILLT för din del!!

LYCKA TILL!!!!!!!!!!!!!

Beemer-Tompa

*PLATTAN I MATTAN*
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Mitt tips: Ved oppkjøring bør du kjøre så sagte at sensor kunne hatt kaffekoppen på dæshbordet, om han ville. Sagte gas, sagte broms. Får du ikke til sagte broms, kjører du helt enkelt for fort. Det viktigste er at du ikke utgjør en fare for deg selv og andre i trafikken, og kjører du sagte og rolig uten å være til øvrig hinder i trafikken, bør det gå greit om du kan det grunnleggende.

Titt mye i speiler, og lat som du har kontrollen. Jeg syntes det var vanskelig å følge med i speiler samtidig i starten, men jeg tittet likevel i speila uten å egentlig observere hva dem viste.

Jeg hadde ingen teorikurs, men jeg leste masse masse selv, og forsøkte å forstå alt (det meste er logikk). Fikk bare 5 feil faktisk.

Var også nervøs på oppkjøringen.. -Betrygget sensor med at jeg hadde øvd veldig mye. He he. Glemte å ta av fra e6 slik sensor sa, så vi måtte ta en ny rute (han var kul, snakket hull i hodet på meg om biler under hele turen). Besto første gangen.

Det går til slutt. Kjenner flere som har strøket opp til 4 og 6 ganger.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om "kjöre sagte" betyder att köra långsamt tycker jag det är ett dåligt tips. Kör man generellt långsamt genom hela uppkörningen riskerar man att bli kuggad för osäkerhet. Mitt tips är att istället tydligt göra skillnad på att köra långsamt när det finns behov för det (t.ex. vid skymda utfarter, längs en rad parkerade bilar och liknande), och köra i "normal" hastighet annars (oftast den maximala tillåtna hastigheten för vägsträckan eller strax där under). Detta låter förrättningsmannen se en tydlig skillnad i hastigheter vilket visar att du vet när det finns faror att akta sig för...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jesperado: Det var naturligvis hva jeg egentlig mente. Uttrykte meg muligens noe ufullstendig da jeg hadde dårlig tid.

Jeg tenkte altså på dette stopp-start-sving-aspektet!

Man bør ta seg ekstra god tid ved en oppkjøring. Ta deg tid til å observere terrenget 100%, hvilket jeg tror at folk flest ikke gjør i det daglige.

Naturligvis er det en dårlig ide å ligge under fartsgrensen eller luse ut på en utfart til e6. Min "erfaring" er at veldig (!!) mange stryker fordi de har kjørt for fort eller stressende. Jeg tror ikke at dette nødvendigvis har vært preget av direkte faremomenter (kanskje potensielt), men det viser en dårlig forståelse av trafikkavvikling og "kroppsspråk" i trafikken, med dårlig trafikkrytme som resultat.

Helt rett som Jesperado sier.
Oakman
Mohsen: 13 lektioner är väl inget att vara ledsen för... jag tog en 35-40 st. Varav säkert hälften i onödan. Jag rekommenderar att öva hemma, och sen ta testlektioner på körskolan för att se hur man ligger till.. körskolorna gillar ju att suga ur en pengar.

---------
// Olof

Bil: Länk
-Daniel-
själv klarade jag kortet på 5 lektioner....så det blev ett väldigt billigt körkort....det kan väl tilläggas att det säkert är mycket enklare att ta körkort här uppe i norrbotten än längre ner i sverige

men jag hade väldigt "tur" med uppkörningsdagen det var samma dag som köldrekordet här uppe -99 det var -53 grader när jag vaknade på morronen och dessutom snöade det....fy f*n..
så kallt har man inte varit med om en normal vinter landar det mellan +5-25 grader

bromsarna låste sig på bilen och lite annat kul när vi var ute och värmde upp lite just före uppkörningen i körskolebilen..(naturligtvis åkte man bmw på körskolan en 318 me multiratt å annat skojj)

dessutom fick jag "turen" att ha 2 uppkörningsgubbar i bilen för er som bor uppe i "fyrkanten" och har tagit körkort dom senaste åren så vet ni säkert vem "kuggar kurt" är, han satt i baksätet och skulle kontrollera uppkörningsgubben som kontrollerade mig

det roliga var att medans jag satt och väntade med körsoleläraren på att den andra killen som var före mig körde upp så berättade han att uppkörningsgubben kanske kommer be mig höja/sänka värmen i bilen bara för att man ska kunna reglagen medans man kör och han hade aldrig visat mig just dom reglagen (nog för att det inte är så svårt att hitta) och mycket riktigt så hör man från baksätet efter en stunds körning det är lite kallt här baki kan du höja värmen lite och efter en stund till var det tvärt om och då fick man sänka man fick nästan lite lust att kasta ut Kurt i kylan ..hehe.

men uppkörningen gick bra fick backa runt ett hörn parkera lite och snurra runt i lite rondeller
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Tack för alla tröst inlägg!

Morten, förstår va du menar, tredje gången gillt.

Beemer Tompa: Tog du verkligen 50-60 lektioner? körde du mycket hemma då?

Oakman: 13 lektioner är inte alltför mycket kanske men självförtroendet får ju sig en sväng när man kuggar andra gången. Det är fan inte roligt!

Changco: Tack så mycket.

Det jag försöker säga är att jag är inte den som skyller på läraren, kuggar man så förtjänar man det, Men jag är jävligt kritisk till min trafikskola för när de säger att jag ska "köpa" fem körlektioner till så vet jag att de inte är för att jag ska bli bättre utan för att de ska tjäna pengar. Liksom ju sämre de går ju mer tjänar de, det är ju den oskrivna regeln. Så jag boka om ett par veckor, går de inte då. Så....

Mvh Mohsen
Visa användare
373
Mohsen
520i Ac Schnitzer-88
Daniel vet itne om jag är fördomsfull men jag tror de är jävligt mycket lättare där uppe i norrland än här nere. Just linköping är ju inte alltför svårt men stockholm!

Mvh Mohsen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.