|
|
|
|---|---|
|
nån som vet? Hur kollar man ifall styrlederna är kassa? mvh Daniel --- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" | |
|
Kryper under och rycker brukar fungera..., slit styrstaget lite fram och tillbaka så brukar man kunna känna ett litet glapp om de är slitna. --- Always Diesel |
|
|
Lyft upp framvagnen och ta tag i hjulet. I ditt fall håller du händerna "kvart i tre". Tryck bestämt hjulet vänster-höger, men utan att rycka och slita. Känner du nu ett glapp i hjulet tar du ena handen runt styrleden, håll i den så att du känner både själva ledhuset och godset leden sitter fast i med handen. Dra sedan i hjulet igen med andra handen. Känner du nu att leden och godset inte rör sig likadant utan ett glapp uppstår är det styrleden som glappar. Känner du inget glapp i styrleden är det något annat som glappar... Du kan kontrollera spindelleden precis likadant, men då håller du händerna "tio i fyra" på vänster hjul och "tjugo i två" på höger hjul. Observera att handfattningen varierar med olika typer av framvagnar och ledernas placering... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hur yttrar sig kassa styrleder då?? --- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Normalt sett märker man aldrig av en glapp styrled. I extremfall kan det ge lite vibrationer i framvagnen i kombination med obalans i hjulen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Om du kör ut på en grusväg med potthål så blir du varse om det är glapp någonstans. Det låter och känns rejält i ratten när grejerna inte lirar. Men om du skall veta VILKEN led som är slut: gör som Bosse Bildoktor. Låt en kompis vrida litet på ratten fram och åter när du ligger med armen in under skärmen och sätt tummen mot leden. En del av tummen mot den del som p-änden går genom och den andra delen på p-änden. Minsta glapp känns. |
|
|
Saken e den att det skakar i framvagnen när jag bromsar. Skivor och belägg är bytta så jag tänkte att det kanske var styrlederna som vart kassa? När jag var på vallåkra träffen i aug o körde på den kassa gräsmattan kallad parkeringen där så kändes de som om där vore glapp i framvagnen.. tycker även att de hördes... även när jag bromsar så hörs det från framvagnen tycker jag... Nån som har några teorier vad d kan bero på?? mvh Daniel --- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Blir det bättre om du bromsar hårdare när det vibrerar. Så var det för mig ivf. när styrlederna var kassa. Mvh. Patric Min E32/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
PJ: ska ut o prova sen. tack sålänge --- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Va ute o körde lite nu. Tyckte faktiskt att d kändes lite bättre när ja bromsade hårdare på pedalen men det skakade fortfarande. Tycker även att bilen känns lite ostabil i framvagnen när tex vägen svänger o jag bromar i svängen, även när jag kör över brunnslock o så, så tycker jag att den känns ostabil.. mvh Daniel --- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Hej igen. Spindelled låter det som: en styrled som är riktigt dålig kan ge upphov till ett oscillerande ljud och klonkljud (har dålig vänsterled själv) när man kör över gupp. Men instabilitet låter som något som har med väghållningen att göra, typ spindelled. Men som sagt: lägg dig under. Bänd litet på alla leder. De som har spruckna gummitätningar är ofta slut. Lycka till. Jag bytte bärarmar på min 528 för att bli av med just vibrationer i framvagnen. Carteams finest, 300 bagis styck. Jag är supernöjd. /Denny |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.