AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
569

Dålig gång

cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Hej.
Har nyligen bytt stötdämpare fram å bak men jag e inte nöjd.Lämnade in bilen på Speedy för att fixa framdämparna å dom bytte med ett par dämpare som dom har på lager.Några månader senare så bytte jag även bakdämparna med hade då egna dämpare,Monroe reflex.Killen sa till mig att dämparna fram används bla av japanarna i sina bilar.Men jag tycker bilen går dåligt i framvagn,känns svampig å drar lite åt olika håll.Vad kan det va??skulle jag ha satt in Monroe även fram?? påverkar olika dämpare bilens gångegenskaper??.Sitter nu gasdämpare både fram å bak.Ge mig lite råd tack.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Dämparna har olika egenskaper beroende på vad tillverkaren prioriterade...Lågprisdämpare har oftast inte en lika påkostad mekanik s.a.s. vilket ger sämre vägegenskaper i många fall.

Bilstein och t.ex Koni dämpare är oftast att föredra om man vill ha det "bästa"...Finns andra alternativ som oxå är bra men det man hört/vet om Bilstein o Koni är att konstruktionen är hållbar(i de flesta fall)+ att funktionen är oklanderlig lääänge.

Jag har oxå tänkt införskaffa dämpare snart till 735:an och det lutar nog nu åt Bilstein i någon form.

Till din fråga då :)
Att din bil vandrar lite beror inte på dämparna utan nya dämpare kan framhäva tydligare div andra glapp i t.ex styrleder och bussningar i framvagnen,därav problemet med "vandringen"(mest troligt).

Sen så tycker inte jag personligen att man ska ha olika dämpare fram resp. bak som i värsta fall kan påverka dämpningen/vägegenskaperna en del..Men din vandring beror som sagt mest troligt INTE på dämparna ändå..
Vad svampigheten beror på det kan väl iofs vara dåliga/ej anpassade dämpare till just din framvagn..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Glömde tillägga att svampigheten fram naturligtvis oxå kan bero på att fjädrarna har gjort sitt..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.