AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.242

Syntet eller inte?

Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej Alla.
I den 750 -89 jag just köpt har jag nu tänkt byta olja. Men vad ska jag välja? Ojan som är nu är inte syntet, men ska man satsa på det ändå? är grön på den sidan så jag skulle vilja ge den det bästa tänkbara. Den har gått 16.000 mil nu och går som den ska.

MVH Ronny.

Paap Reeder
Hej RonnyL!

"Passa Dig jäkligt noga"!!!.

Min erfarenhet:
Jag har en M30 som gått 40´ på Castrol GTX 3. Motorn var enligt min mening ren och fin inuti, d v s under ventilkåpan. Hur det såg ut annorstädes vet jag ej ty jag har inte rotat längre ner.

Förra året tänkte jag att eftersom motorn var ren kunde jag börja med Castrol SLX.
Efter två oljebyten kunde jag konstatera:
1 - motorn hur skitig som helst
2 - oljefiltret "skrumpnat" p g a igensättning samt en bra oljepump.

TROTS att motorn var ren har helsynteten rensat ur här och där till den grad att allt blivit skitigt.

OBS - inget fel på SLX:en men Du kan inte hälla det i en motor som gått på annan olja innan.

Mitt råd - häll i GTX 3 i 750:ian.

Om några veckor skall Stkhlmssektionen göra besök på Castrol. Då kommer jag att i detalj uppdatera mig på detta.

Nu har jag fått M30:an ren igen och kör på GTX 3.

MVH /// Paap R
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Tack för det.
Då blir det inte syntet alls. Är castrol det man ska gå på vid val eller är det somm alltid delat åsikt om det? Vill ju ge tolvan det bästa sas. Tänk va gott det är med den, att veta att man har tolv villiga där framme. Det är ju en glidarbil med potens. Underbar kort o gott.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag föreslår en delsynet typ Mobil super S 10W-40 bör passa din lite äldre bil utmärkt.
Det finns självklart många andra precis lika bra oljemärken och det viktiga är inte fabrikatet om man väljer ett välkänt kavalitets märke utan de klassningar och specifikationer som står på flaskan.
Du kan använda sökfunktionen och söka på olja en av de mest diskuterade ämnen. på detta forum.
Johan B är vår största oljeguru på denna sajt.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vår oljeguru Johan har ju gjort en förteckning av olika synteter - kolla in under Gör-det-själv / Mekartips / Service.

Skulle nog inte heller rekomendera Castrol SLX utan snarare Castrol Magnatec eller en syntet med 0W40, 5W40 eller 5W50.
Delsyntet går nog bra också, tyvärr försämras pumpbarheten vid riktig vargavinter...

Satsa helst på en API (kvalitetsklassning) SL klassad olja men inte lägre än SJ/CF!

Nu till vintern har jag köpt Castrol RS 0W40 - har ingen motorvärmare!

Biltemas 5W40 syntet (SJ/CF) är en bra+billig olja om du är ute efter ekonomi - men köp inte deras 5W50 ( SG/CD) = sämre kvalitetsklassning!!

MVH Robban
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är ingen fara att byta mellan mineralolja/delsyntetisk olja till helsyntetisk.
Rengöringsgraden i modern kvalitetsolja är ungefär den samma, då huvuddelen av rengöringen görs av detergentadditiv i oljan. Mängden detergentadditiv skiljer sig inte så mycket mellan olika kvalitetsoljor.

Däremot kan det bli problem om man har en motor som är smutsig invärtes och slår i en kvalitetsolja. Då kan smuts lösas upp och i extremfallen kan oljefiltret sättas igen.

Om man byter till en olja med lågt varmviskositetsvärde (som blir relativt tunn, när den är varm), är att den kan tränga in längre i olika skrymslen och vråer och rengöra där den gamla oljan inte kom åt - mer smuts löses upp.

Om man vet/tror att motorn är smutsig invärtes kan det vara på sin plats att man använder en relativt tunn olja (t ex varmviskositet 30), kör lungt 2-300 mil och sedan gör ett nytt oljebyte (inkl filter) till en lite tjockare olja (varmviskositet 40 eller högre). Då får man ut merparten av all gammal smuts och kan fortsättningsvis ha de vanliga serviceintervallen.

Det är mycket viktigt att man använder bra oljefilter (hög kvalitet)! Dåliga filter kan ha fel filtreringsgrad (för bra filtrering ger dålig cirkulation, för dålig filtrering ger ökat slitage), filterpapper som inte håller eller som sväller när oljan blir gammal och kanske innehåller sura restprodukter eller vatten etc. Lågkvalitetsfilter saknar ofta övertrycksventil (som tillåter ofiltrerad olja att passera filtret om det blir stopp i det av någon anledning) samt backventil (som håller kvar oljan i filtret när man stänger av motorn, vilket medger snabbare oljecirkulation vid kallstart).

Jag skulle inte heller rekommendera SLX i en lite äldre och/eller sliten motor, pga att den kan vara för tunn för det (när oljan är varm) mht till mekaniska toleranser i motorn.

Det finns några fördelar med syntetolja som man bör ha i bakhuvudet:
1. Man får ofta ett bredare viskositetsindex, dvs oljan klarar både att vara tunnflytande när det är kallt, samtidigt som den klarar att vara tillräckligt tjock när den är varm.
2. Värmetåligheten är bättre, dvs oljan tål mer värme utan att brytas ner och "koksa". (skitar ner mindre)
3. Friktionen minskar.
4. Cirkulationen/kylningen blir ofta bättre då syntetolja tenderar att flöda mer turbulent i stället för skiktvis, som vissa mineraloljor kan göra.
5. Oljan är mer stabil, dvs behåller sina egenskaper mycket längre, då "alla oljemolekyler" är homogena i sin sammansättningl.
6. Oljeförbrukningen minskar ofta, då det inte finns korta kolvätekedjor i oljan som dunstar/förbränns, vilket alltid finns i mineraloljor.

Delsyntetisk olja är en blanding av mineralolja och syntetolja, och får därmed egenskaper som ligger mellan mineraloljan och syntetoljan.

Robbans rekommendationer skriver jag under på!
Men gör dessa tillägg:
1. Oljan skall vara ACEA A3-klassad
2. Det är bra om oljan är BMW-godkänd (helst longlife oil, men minst special oil)

Märket på oljan spelar ingen roll, så länge som klassningarna är de rätta! Köp den billigaste av dem som blir alternativen!

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tjena Johan undrade just när du skulle få syn på tråden!

RonnyL:

Om du har problem med packningsläckage så är en övergång till delsyntet oftast problemfri, men det är väl egentligen bara då som det är en bra lösning - det finns inga regler för blandningsförhållanden i delsyntet.
Mao det kanske är 50% syntet men det kan lika gärna vara 40% eller 30% om det nu inte anges på dunken eller om man orkar ringa runt till alla oljebolag...

Jag tycker du ska prova en 5W40 syntet framförallt nu till vintern - det vinner motorn på!
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Klart du skall köra på helsyntet i en 750! Har ju svårt att tänka mig att BMW la i mineralolja i dessa bilar när de var nya. Sedan att klantar börjat med mineraloljor som skitat ned motorn och sedan löses upp med helsyntetiska oljor är ju en annan sak...

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
svardska
Eftersom jag är stor aktieägare i ODAL Maskin så råder jag er att kolla deras sortiment och priser på kvalitetsolja.

Dom har hela Agrols sortiment.

www.agrol.se

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Agrol, har en olja som verkar bra för bensinmotorer.

Men de flesta av deras oljor är främst avsedda för (tyngre) dieselmotorer, vilket gör att de har lite annorlunda additiv i oljan, då bensin- och dieselmotorer har lite olika driftsbetingelser.

Kort sagt:
Använd en olja som är avsedd för bensinmotorer i bensinmotorer, och en olja som är avsedd för dieselmotorer i en dieselmotor.

Många moderna oljor klarar båda delarna, men då står det tydligt på flaskorna (API- och ACEA-klassningarna).

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.