AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
447

8" i framdörrarna på en e-36

Ba
23
Bamse78
316i -92
Tjena alla glada.......

Har fått en liten galen ide om att bygga in ett par 8" basar i framdörrarna (vid fötterna ungefär) på min bil. (+ 5,25-diskant). någon som provat detta vansinnes dåd eller har några bra synpunkter om det (allt e välkommet)
Tja!

Rätt cool idé egentligen, och det är inte alls dumt att få basen framifrån, istället för bakifrån.. Betänk dock följande innan du börjar (För det är fullt genomförbart, med lite trixande...)

En 8" är så pass djup att den antagligen kommer slå i fönstret då du hissar ner det. Det går ju iofs att lösa genom att bygga ut den med distanser, eller göra en helt ny låda.. Men, kommer du då tycka att basen kommer så nära benen att det blir obehagligt?

Vidare flyttar en 8" rätt mycket luft, pga sin storlek.. Alltså skapar den även vibrationer, och dörrsidorna på en E-36'a är ju inte direkt tok-stabila från fabrik, och därför kommer dom garanterat att spela med i en rad frekvenser.. Alltså blir du tvungen att staga upp dörrsidorna på något sätt först..

Lyckas du med detta, och samtidigt får det snyggt tror jag du kommer vara mycket nöjd med ditt ljud!!

Beror ju iofs lite på vilka högtalare man väljer med...

Bamse78
316i -92
Tja

Tänkte spackla upp en helt ny dörrsida (typ med glasfiber spackel och fin spackel+noise killer) det borde göra att sidan får tillräckligt stabilitet.
Robsarve
Det når fint, förutsatt att det blir stabilt och tätt nog.

Lite pyssel blir det ju...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.