AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.145

Hur stora framhögtalare i e34?

Sida 1 av 2
Ja
132
Jaws
Saab 9-5 1998
Mustang GT 2010
BMW 320i 1994
Hejsan. Vilka storlekar på högtalare passa på en e34 från -92???
jag tänkte då på framsystmet.

5,25" vid golvet, 2,5" eller möjligtvis 3" på instrumentpanelen.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ett vanligt 5.25" kit passar perfekt (basarna i kickpanelerna och diskanterna på i-brädan). Ta bort dammskyddet som sitter innanför gallren på i-brädan när du monterar diskanterna. Ta också bort filtinläggen bakom kickpanelerna.
Robsarve
13" om du frågar Earl... Länk

Det går att hänga in uppåt 8" utan större modifieringar... Önskar att e39:an såg likadan ut!
Ja
132
Jaws
Saab 9-5 1998
Mustang GT 2010
BMW 320i 1994
ok. så det finns alltså hål för högtalare i dörrsidorna??
Om man ska ta upp för att göra hål där hur ska man då bära sig åt???

Det skulle bli bra opm jag kunde använda det jag har. Jag har 5.25"jbl power framsystem med p-kit.

5,25" passar ju direkt i originaluttagen vid golvet, så varför vill du göra hål i dörrsidan för? Rutan + mekanismen sitter ganska tätt mot dörrsidan så troligtvis så får du bygga en rejäl distans för att sedan snygga till det som du vill ha om du funderar på att sätta högtalare i dörren.

____
Ja
132
Jaws
Saab 9-5 1998
Mustang GT 2010
BMW 320i 1994
Men kan det verkligen vara bra att ha högtalarna vid golvet och fötterna. Knappast. Borde ju försvinna massor med ljud eller har jag fel???

Ka
5.697
Kane
Jaws: Köp ett riktigt bra 5"-kit och montera i kickpanelerna och i instrumentbrädan. Det blir alldeles utmärkt. För att krydda upp systemet så skaffar du möjlighet till tidskomp så du kan ställa in exakt avstånd från basar och diskanter till din små känsliga öron ;)
Ja
132
Jaws
Saab 9-5 1998
Mustang GT 2010
BMW 320i 1994
Jag har ett Jbl p52 kit. Som är mkt bra. Så det är dom jag ska ha där. Ska jag då montera mellanregistret i kickpanelen och dom små diskantarna uppe i hålen på instrumentbrädan. Jag ska ju då självklart ha baslåda också som innehåller 2 st 12" jbl GT3 basar.

Ka
5.697
Kane
Glöm bara inte det jag skrev ovan om "dammskydd" och "filtinlägg" så blir resultatet bra och följ JBL's eventuella rekommendation om sänkning av delningsfrekvens (om det nu är ställbart i delningsfiltren) med tanke på avstånd mellan mellan och diskant. Om du orkar kan du laborera med lite ull bakom mellanregistret istället för "filtinlägget".
Ja
132
Jaws
Saab 9-5 1998
Mustang GT 2010
BMW 320i 1994
Varför ska man ta bort dammskydd och filtinlägg??

Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Jaws: Man har basarna vid fötterna för att de är så lågfrekventa att örat inte kan uppfatta från vilket håll ljudet kommer från. Diskant och mellanregister är däremot mer svårplacerat. Jämför med ett hemma-surround system där sub:en kan ställas nästan var som helst i rummet.. Tom bakom soffor o.d.

Två bilar är fler än en..
Ja
132
Jaws
Saab 9-5 1998
Mustang GT 2010
BMW 320i 1994
Jamen det är ju mellanregister jag ska ha vid fötterna. Det är det jag inte riktigt gillar. Men hur har ni det då ni har byggt ljud.

Ka
5.697
Kane
Dammskyddet för att få bättre ljud från diskanterna. Detta tas lättast bort om du värmer med värmepistol och samtidigt skrapar.
Filtinläggen tas bort för att få större volym för 5"-basen.
Vad har du tänkt för arbetsområde i Hz för mellanregistret?
Ja
132
Jaws
Saab 9-5 1998
Mustang GT 2010
BMW 320i 1994
ingen aning. Men jag har plockat bort all djup bas. Så det är väl inga låga frekvenser. Alltså om man bara lyssnar på dom är det typ inge bas i dom.

Ja
132
Jaws
Saab 9-5 1998
Mustang GT 2010
BMW 320i 1994
kan ju ta en länk och visa vad jag har för ngt

Länk

det är alltså p52án med pkittet längst ner på sidan.

Robsarve
1. Mellanregister är riktningskänsliga. Den bas som är riktiningsokänslig är under ca 60 Hz och där spelar inga femmor nåt vidare...
2. Dock kan du utan att skämmas sätta dina femmor i sparklådorna, det brukar bli riktigt bra, särskillt om du sänket diskantvolymen några knäpp. (Själv har jag tävlat i billjud i flera år, och jag har även diskanterna nere vid fötterna.. :-)
Ja
132
Jaws
Saab 9-5 1998
Mustang GT 2010
BMW 320i 1994
Robsarve!!!
Så du tycker alltså jag kan sätta mina p52 mellanregister nere vid fötterna och sätta diskantarna uppe på instrumentbrädan. OK va bra. Eller har jag missuppfattat något???

Men däremot. Jag kan inte ändra så att diskantarna låter mindre än mellanregistret. Alltså kommer ju dom att överrösta. Finns det någon enkel metod att sänka dom. Ett idé är ju att sätta diskantarna enskilt på stereon. Nu har jag via steg och delningsfilter. Se länk ovan. Eller hur ska jag göra.

Mer förslag och synpunkter tack!!!

Ka
5.697
Kane
Är det separat delningsfilter till kitet? I så fall kan du ställa diskantnivån med en bygling. Läs manualen hur du gör.
Jag skulle bli förvånad om du inte har en inbyygd volymkontroll för diskant på stereon? Annars så kan det även finnas en -3dB bygling för + på delningsfiltret som Kane säger. Jag kan bara instämma att en placering vid golvet inte är så dåligt som det kan verka om man inte är så påläst. Att ha diskanterna på instrumentbrädan hjälper till att lyfta upp ljudbilden, men en diskantplacering vid golvet i en väl-byggd/-inställd kickpanel som riktats uppåt mot lyssnaren kan låta mycket bättre. Ljudbilden lyfts upp bra samtidigt som ljudet blir punktformigt till skillnad från att sätta diskanterna på panelen och bas/mellan vid golvet. Allt beror på hur mycket tid man vill lägga ner...

____
Robsarve
Om det inte finns i filtret är det inte svårt att göra, ditt filter delar troligtvis bara diskanten och låter femmorna rulla av mekaniskt. Det gör att du kan sätta ett 6 Ohms effektmotstånd paralellt innan filtret, men efter splitningen till femman. Då sänker du ca 3 dB. Effektmotstånden köpes lämpligen hos biltema för 20:-.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.