|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Beamer: Hehe... ha M5an norskreggad? När vi åkte till storlien under sportlovet så kom det en M5a med norrbaggar i. De körde om oss ngn gång efter Åre. Själv låg ja i typ 80km/h på 90-vägen. Vi körde med en V**lo XC70 med bra vinterdäck. Vart ypperligt förvånad när M5an drog om oss i typ 100blås :) Så det kanske va han... Mvh Tobbe |
|
|
Saltet är inte bra för varken natur eller bilar. Det är konstigt i vårt samhälle där vi skall vara så "miljömedvetna" som möjligt får vv ösa ut hur mycket gift som helst. Har ju börjat kommit fram att vägsaltet förgiftar grundvattnet och det är ju inte vidare trevligt. Man vill ju gärna ha vatten om man skall överleva! Läste i teknikens värld tror jag det var att vv hade flyttat miljöfarlig transport från väg till järnväg. Gissa vad det handlade om...jo vägsalt, snacka om ironi. Man flyttar transporten till järnvägen, sedan vräker man ut det på vägen..hmmm..i alla fall jag har svårt att få ihop det. Sen klagar vv på dubbdäck att de sliter så hemskt på vägbanan, och vad kan det bero på? Jo att saltet löser upp asfalten så att den blir mjuk så klart. Låt vägarna vara frusen i stället, låt bli och salta. Efter ett tag så lär sig folk att man måste köra med det man har innanför pannbenet. En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B! |
|
|
Tobias: Nä, den var faktiskt en svenskreggad :) Förra vintern körde jag lite med mina gamla M5:a, 16" 225:or dubbfria :) Inga problem alls med det. Balansen i M5:orna är såå bra att minsta antydan till sladd känns långt i förväg. Den M5:an du såg tillhörde säkert nån från Trondheim som var på väg hem. Storlien ligger precis vid norska gränsen oxå. |
|
|
Låt åtminstone den snö som ligger faller på vägen ligga kvar, bli tillpressad, och vips så har man en vägbeläggning som vid kallväder motsvarar barmark i köregenskaper, med skillnaden att allting tar lite längre tid. Bromsa, gasa, svänga alltså. Däremot uppvisar ju inte vägen några som helst överraskningar! Snarare går det i regel komfortabelt och mjukt att åka, och dessutom är det sällan det spårar i snö.. Detta förutsatt att den värsta modden PLOGAS bort, istället för att SALTAS bort. Själv är jag dugligt emot vägsaltet, även om jag förstår funktionen hos det. Problemet ligger nog inte däri, utan snarare att de höga gossar som säger "ut och salta nu" inte förstår de positiva effekter som tillåts framträda om dom slutar att salta! Visst, salt behövs naturligtvis om det regnar underkylt och är sisådär -2 ºC utomhus - jag menar, kan man inte gå till bilen utan att halka börjar man ju fundera? Men varför ens försöka salta bort snön? Den ligger ju som regel mkt fint på vägarna och håller sig på sin plats då den väl packats ihop lite. Vad händer då man drar på salt på detta? Jo, naturligtvis löses snön upp, samlar ihop sig på vägrenen och på vägens mitt och skapar farliga snösträngar.. Snacka om risk för vattenplaning - "slaskplaning" - om man inte har sprillans däck på! Dessutom, vad är farligast på t.ex. E4'an, med all tung trafik? Packad snö på vägen som ligger kvar utan speciella variationer över vägbana, där man kan känna på greppet då och då genom att provbromsa emellanåt, och räkna med att det inte är speciellt förändrat framöver (på snö syns det såväl hur väglaget är) - eller bortsaltad snö, där minsta omkörning i värsta fall kan orsaka att man inte kan ta sig tillbaka på rätt sida av vägen pga snömodden (otäckt!), och dessutom så virvlar ju bilarna framför en upp saltstänk som är betydligt svårare än vanligt vatten eller snörök att se igenom! Att köra om en lastbil om man inte känner vägen till 100% kan många gånger bli en otäck upplevelse.. Men men, salta på för all del, bara det görs med måtta! Och som jag tidigare skrivit.. Kör inga saltbilar med plogen hissad om det ligger snö på backen.. Det är nog en första regel som borde tas i bruk för ett bättre väglag! Hehe.. kom att tänka på det för den delen. Ni som fått chansen att träffa Vägverkets högsta höns personligen vet säkert att denne man är lite vimsig, och svaren man får på de frågor man ställer känns verkligen inte speciellt genomtänkta. Med andra ord kan man ju börja fundera över hur ledningen för denna organisation fungerar i praktiken? Beslut som fattas i sthlm kan inte gälla över hela landet! Tack för mig =) // Björn Eriksson |
|
|
Hehe, läste just igenom mitt knäppa inlägg igen.. Jag måste allvarligt talat brinna av hat till vägsaltet tror jag :) // Björn Eriksson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.