|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hubbe: Helt min linje så klart :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Blir det inte ändring på detta så kommer ja köpa ett par gummihandskar och följa Hassos tips :) Även om jag kör E30 på vintern så vill jag att denna ska va fin också! På tal om E30... När jag hade mekat av höger fjäder fram så gick det hål i den övre fjädertallriken. Detta p.g.a rost! köpte en ny såklart! =) Annars skulle det inte gå att svänga! Den på andra sidan var okey *pust*. Men detta jävulska salt! =( Se på Davids Alpina C1 2.5 -86. Det finns inte en rostfläck på den i underredet! =( Och stötdämpare etc ser ut som nytt, sånär lite skit på dem... Nej! Det blir vinterbil och sommarbil! Så e det bara! Mvh Tobbe |
|
|
Ja gtrots att jag har ebhandlat var enda del i underedet nu så vewt jag inte om jag vill kasta mig ut i saltet överhuvudtaget.. men samtidigt så måst eman ju ta sig nånstanns... eller så får jag hoppas att jag kan flytta ut på landet och slippa helvetet och ska man in till saltet så får det väl bli med nått som man absolut inte bryr sig det minst om.. Köpa en Gammal Jeep kanske.. hehe.. amerikanskt skräp bryr jag mig inte särskilt mycket om så =D Länk |
|
| Tobias 320i-94: Saltet är inte endast till för att förstöra våra bilar. Om saltandet kan göra att svåra olyckor undviks är jag beredd att betala priset i form av ökad rosttakt på min bil. | |
|
Mjo det ligger lär nått i det du säger Bjoerck. Men om folk kunde lära sig att köra bil så skulle vi inte behöva saltet. Tycker faktiskt att man får skylla sig själv om man pangar på i 110 på en motorväg under vinter och får sladd. Med eller utan salt! Vi körde t.o.m. en 325iC-94 med 17-tums sommarpuckar 225/45 till en gummiverkstad på gotland i vintras. Det gick hur bra som helst utan att det va saltat. Jag skulle lätt kunna leva utan skiten. Det e väl bättre att köpa de bästa (dyraste) vinterdäcken och ha det som försäkring, istället för att halka omkring på skitdäck och lita på att saltet gör det som det skall. Det är min åsikt iallafall! Mvh Tobbe |
|
|
jag bor i sundsvall.. Inte direkt varmt här nu för tiden.. men många kör likt förbannat med sommardäck på Vintern, som inte ens borde få användas på Sommaren.... DET övergår mitt förstånd.. eller så är dom väl bara allmänt less på livet.. observera att jag inte talar om folk med en as rolig bil och är 19 bast... Utan snarare 40-45 och som anser det inte behövas... Länk |
|
|
Tobias 320i -94: Under tiden som vi väntar på att alla bilister lär sig köra försiktigt och säkert på halt underlag måste salt användas. Det är bara i det utopiska samhället som bilförarna kör försiktigt och säkert när det är halt. I vår tråkiga verklighet dör folk som flugor då halkan slår till. Dessutom är saltet en komfortfråga. Det är seeegt att köra 50 mil på frosthala vägar. Däremot går det att köra fortare på en saltad väg. Jag tycker det också är tråkigt att bilen tar stryk av saltet men så länge saltet förebygger uppkomsten av svåra olyckor är jag beredd att betala priset. |
|
|
Underbart med en liten diskussion... Lite av hönan och ägget med att lära sig köra på osaltade vägar, hur ska man lära sig om man aldrig får prova? Väntar på att vv ska komma med en nollvision för användningen av salt. /Hjalmar Barnvagnsexpressen |
|
|
Åker man mot åre under vintern... så hittar man en norsk reggad E36 cabbe som ligger på taket! så visst kan man lära sig... men det kostar nog... jag har sett en som fått lära sig det "the hard way"! De roliga var att när han hade värmt sig och återhämtat sig lite i våran bil så började denne unge man få panik... cocacolan jag hade i bilen rinner ju ut på inredning! eh.. ja käre vän.. du har ingen inredning längre.... inte lätt att vara chockad! så Hjalmar, fortfarande sugen på att testa köra bakkrafsat under vintertid utan salt? Ps. om det låter som att jag är för saltandet, så är jag det inte! Ds. "I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland |
|
|
Finns det nå underbarare än att köra på norrlandsvägar på vintern??? Dom vet iallafall hur man ska göra på vintern, inga jävla stora hål överallt eller fullt med salt som fryser till is vid 3+ grader... Nä vägverket borde kolla på hur fom gör uppöver, där är de underbart å köra på vintern... //Cosmos Vadå Väghållning?? |
|
|
Tänker efter på Vintern som varigt och jag fick sladd få se nu 3 gånger rejällt.. och varav 2 var klart framprovocerade!! den andra hade kunnat lett till en olycka om jag inte varit själv på vägen! För jag ställde upp kombin rätt fint på andra sidan vägbanan, hehe.. Men inte var det någa problem inte.. Fast nu berodde nog detta en hel del på att jag inte skiftat Däckena mellan axlarna då jag slitet ut dubben på de bakre rätt rejällt... (visste inta att man borde göra det då) Kan öven tillägga att den avintern har varit den mest läro rika vintern jag varit med om.. FÖr tidigare har man åkt Fwd eller 4wd och det är farligt då det verkligen händer nått.. för då är man ju inte beredd alls på sladden, vet har åkt ner i diket ett par ggr och även lekt med blixt halka på Motorvägg med 4wd Audi.. släpp gasen och se hur hela bilen bara åker skridskor.. he he... Näe Dax att lära oss nord Bor hur man verkligen kör sin bil.. eller så är det dags att subventionera Korrosions behandlingar! Men detta är nog en medveten strategi av VV så att våra "gamla" "skort" högar ska rosta bort så vi kan köpa en Spiltter nu Svensk bil som är mer eller mindre gratis *kliar sig i huvet*... Ursäkta det dära men det har blivit för mkt Arkiv Kryss i mina dagar.. Heheh... VV kan ju lugna sig med saltet iaf... värsta som kan hända är ju när man precis åkt utt på motorvägen och hamnar bakom saltkaret och ... ja ni kan höra hur plåtten äts upp mer eller mindre.. men men.. det är bara at tvälja andra vägar och åka sakta.. så slipper man att bilen får en snygg rost röd färg.... Länk |
|
|
theprophet> Har läst många av dina inlägg och anser inte att du är dyslektiker... Hur mycket hade du tryckt i dig innan du skrev detta i natt???:-) *BAWORAK* |
|
|
Man saltar väll inte så mycket i Norrland heller? Fy F*n för vägsalt... |
|
|
SvanteE: Ser ut som en Krog tid.. men det har inget med det att göra.. Bara jag som inte läser vad jag skriver innan jag skickar det när jag är trött! För när jag är trött och inte kan sova så hamnar man ju här och jag brukar inte märka att jag stavar fel än om jag läser igenom det ibland då.. =/ Snatto: Om du refererar Sundsvall Till Norrland så Saltas det som satan här då dom kan!! Länk |
|
|
allt norr om dalälven klassas ju som norrland (2/3 av sverige) eller man kanske ska säga södra norrland och norra norrland så blir det lite bättre iaf. "Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår." -Homer Simpson FKA Bmwlover |
|
|
Jag läste någonstans i denna tråd att saltat eliminerar halkan/räddar liv. Här i falun så brukar det saltas, så tror alla att det är fritt fram att köra precis som på sommaren. Så råkar det bli kallt, så denna till synes våta vägbana som uppstår vid saltning omvandlas till blankis. Det i sin tur brukar resultera i stora rubriker i Falu Kuriren "BLIXTHALKA SKÖRDAR LIV", "BLIXTHALKA ORSAKAR OLYCKOR". Jag tror att om saltet försvann så försvann också denna falska säkerhet att "nu är det saltat och bra fäste". Om det var normal vinterväg jämt så skulle folk fatta att det var halt. Då skulle folk ta det lugnare. Men så har vi ju den tunga trafiken som också nämns någonstans i denna tråd. Men hur som helst så är detta en diskussion som kan pågå hur länge som helst. Och alltid kommer folk att ha olika synpunkter. Men detta är i alla fall min synpunkt. MVH Morgan. Länk |
|
|
Det finns ett mycket enkel lösning på saltproblemet. Flytta till Östersund så kommer era pärlor att förbli rostfria:-) /Wengen |
|
| Inte har vv börjat salta i skåne än. Det har ju inte varit kallt än. Inte ens uppe i Stockholms trakten har de börjat med sådant, det är ju fortfarande plus grader på dagarna och nätter. | |
| Var ute en sväng och visade mina fälgar för mina vänner här nu! På vägen hem här i sundsvall så hade jag -1,0 grad här! Tänkte då egentligen nöjes åka en sväng.. men nej nej.. vill då inte råka ut för nån halka eller så! Vore ju riktigt illa nu när man pryglat dit ny Lättmetal =) | |
|
Håller med Wengen! Flytta till Östersund och slipp all salt och rost :=) Allvarligt talat så har vi klarat oss utmärkt utan nåt salt i alla år. Är man van halka så går det utmärkt att köra bil. Åker man däremot upp mot Åre runt nyår så ligger det bilar till höger och vänster i dikena. Det är turister från "södra" Sverige som som inte klarar av lite halka. En av de värsta jag sett var väl en M5 med sommardäck som låg i diket strax innan Åre samhälle. Fattar inte hur han tog sig ända dit :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.