AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.803

1 hekto vägsalt upphittat! =(

Sida 1 av 3
Hejsan!

Alltså vill bara skriva av mig lite... Fattar inte varför det ska vara såhär egentligen. Skruvade av speglarna på 325:an igår. När jag hade börjat lossa vänsterspegeln så skymtade jag nått i ögonvrån. Nått slags pulver sipprade ut. När jag sedan fick loss spegeln så fick jag en chock. Där inne låg det 50g vägsalt! Fasiken va det stank å luktade äckligt. =( Det va samma sak på höger spegeln. Har hört att vägsalt ska vara 10ggr starkare än vanligt bordsalt och detta verkar stämma, för det luktade förj*vligt. Jag kommer förmodligen aldrig förstå varför det ska saltas... Förra året så vällde ju vägverket ut 400.000 ton vägsalt på våra vägar! =( det e ju äckligt om man väl tänker på det. Å det lär ju inte va så bra för naturen eller något annat. Det e ju bara att ta det lugnt på vägarna! Ja körde på gotland i vintras (där har dem inget salt alls) och det gick hur fint som helst! Någon som har vart med om liknande saker?

Tack för ordet!

Mvh Tobias
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Skulle bara oxå instämma i att det går alldeles alldeles utmärkt att köra på snö och is. Bara köra lite långsammare än normalt.
Fungerar förträffligt! E30 i 3 vintrar o jag har aldrig kört av vägen!

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Tänkte bara flika in att det faktiskt är mer eller mindre omöjligt att köra lastbil på isvägar... ganska träligt på snö oxå faktiskt... men dock inte alls omöjligt. Men is eller frosthalka, det går inte... Att sanda funkar ju inte heller... eller ja, det funkar väl när sanden är nylagd, men när 150 bilar har passerat, ja då är det inte mycket sand kvar...

Men jag håller med om att vägverket kunde sköta snö röjningen bättre. Har spenderat en vinter i Luleå och måste säga att norrlänngingarna är 100 gånger bättre på att hålla reda på snön än oss sörlänningar!
Både på Åland och Gotland saltar man inget.

Lastbilar kör där ändå på vintern.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Möter man nån med backspeglar med oranga diskhandskar som överdrag i vinter så är det garanterat Tobias :))

///MVH Hasso
Länk

Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Tyvärr har jag inte några glädjande nyheter att förmedla. Hamnen jag ser från mitt kontor består just nu av ett gigantiskt vitt berg av salt. Dagligen kommer det järnvägsvagnar med vägverket skyltar på och hämtar salt, berget verkar inte bli mindre heller :(

Var glada ni att saltet inte nått era vägar än. Här saltas det redan, och jag bor i skåne...

Tvättar min bil fyra gånger i veckan nu. Är lite orolig att färgen börjar släppa snart...

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Phippi:
Det finns inga stenar du kan lägga på rälsen så tågen spårar ur eller något? :)

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Räddar saltet liv så är det välmotiverat att salta våra vägar.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Eh...hur kan salt rädda liv???
Lika dumt som att säga/skriva att det var halkans fel att olykan inträffade.

Bort med saltet, klarar man av det på Gotland och i Norra Norrland går det på andra ställen med. Kör lite saktare bara. Starta i tid och var uppmärksam på temp och vägbana. SÅ JVLA SVÅRT SKALL DET VÄL INTE VARA

*BAWORAK*
SvanteE: För att vara tydlig får jag väl omformulera kommentaren: Räddar saltet INDIREKT liv så är det välmotiverat att salta våra vägar.

I det stressade samhälle vi lever i tolereras inte att köra 40km/h på en av is spegelblank motorväg. Saltet gör att halka uteblir och de stressade bilisterna klarar då att hålla sig på vägen. Visst vore det bra om alla accepterade att det är glashalt och kör i krypfart längs vägarna men så är det inte. När halkan slår till ökar olyckorna.

Jag kan delvis förstå ditt resonenmang kring att det är dumt att säga att halkan vållar olyckan. Självklart bör föraren anpassa sig till situationen. Fast då kan man inte heller säga att olyckan vållades av ett rattfyllo. Vi borde ju alla veta att rattfyllon och drogpåverkade finns på vägarna och därför vara mer aktsamma så vi inte krockar med dem. Ändå anses den påverkade vara vållande till olyckan och skörda dödsoffer. Detsamma gäller halkan. Den skördar dödsoffer precis som rattfyllona.
håller fullständigt med heinz_keller!! det går inte att köra lastbil på is/frost, snö går an, men är det under 5-10 minus så måste bara saltet på!! Tänk er själva att komma med lass uppför en brant backe o känna att det börjar spinna, släpper du gasen så stannar du ganska snart o sen bär det iväg utför baklänges okontrolerat, bilen o släpet knyter ihop sig o kommer farandes nedför backen, då är det lätt att hålla sig för skratt det kan ja lova!! Tänk er att möta ett släp på tvären som kommer nerför backen när ni är på väg uppför. För att inte tala om hur det är att bromsa bil/släp eller ännu heller bil/trailer i nedförsbacke. Nä, sålänge det finns nåt vett kvar på vv så kommer saltet ligga där på vägen. Det är väll bara att sluta gnälla o köpa sig en vinter bil, tänk va pengar ni kommer spara på bara försäkringen :)

Snart med ny motor ;)
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Anledningen till att inget salt används i norrland är att det sällan är frosthalka eller isvägar. (Rätta mig om jag har fel, ni som bor däruppe) Snön kommer >> mer snö kommer >> mest snö i hela världen kommer >> den ligger kvar >> sedan smälter den bort.

Visst fasen blir det halkigt, där uppe oxå men det sandas otroligt friskt på småvägar och inne i städerna.

Alla som åker med nya friska dubbdäck på vintern upplever ju inte halkan på samma sätt som oss som sitter 2 meter upp i luften med 26st odubbade däck. Det är väl redan nog med många olyckor/dösolyckor med den tunga trafiken som det är? Att ta bort saltet vore ungefär lika dumt som montera bort bältet i samtliga personbilar. Ta mig inte på orden, men olyckorna skulle öka katastrofalt i den svenska trafiken. Och det vill vi ju inte!

Som sagt, lastbilschaffisarna på Gotland och Åland måste vara bra mycket skickligare eller köra med mycket bättre däck då. För kör på vintern, det gör dom. Trots is.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
När slutar saltet att fungera? Dvs vid vilken temperatur?
Kasken skriver att är det kallare än -5-10 måste saltet bara på...är det inte liksom verkningslöst ngnstans i närheten där?

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hittade svaret själv: -12grader. Sedan kan du salta i all oändlighet, inte ett skvatt bättre blir det...

*BAWORAK*
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Som följd fårga då... vid mera mionus än 12... så är det väl även halt på våra väger?! Hur klarar sig tung trafik då?! Eller kör in iinte då?! (det tror jag inte på själv)....

Länk
Kul att så många svarar! Håller med Ojay m.fl. Saltet e värdelöst! =( Jag anser också att det e lite farligt! Som theprophet skriver, det funker ju inte vid minus 12 och kallare. Folk blir lurade när vi saltar och gasar på lika mkt ändå när det e minus 12... Inte konstigt att folk smäller! Inbilla er detta också:

Temperaturen på vintern ändras ju drastiskt ibland... En vacker dag är det minus 5 grader. Vägverket saltar som idioter och det blir blött på gatan. På kvällen och dagen efter så har temperaturen nått minus 15grader. Då blir det ju ISGATA även för att dem har saltat!

Om man skiter i saltet så händer detta om det blir plusgrader ena dagen och runt minus 5 den andra dagen. Tror inte att det är riktigt lika vanligt egentligen. Visst händer det... Nej... BORT med saltet! fattar inte... :(

Tack för ordet!

Mvh Tobbe

P.S. Får dem som väller ut saltet provision i hur "mycket" salt de väller ut? Minns att det började snöa 5cm under en förmiddag i April å då passade de på att välla ut några 100 ton bara i täby! =( Så jäkla onödigt! De hade precis sopat gatorna då. All snö var borta vid klockan 3 på eftermiddagen iallafall, så saltet hjälpte inte ett SKIT! Vad e det för personer som bestämmer sånt egentiligen??? Blir så arg! =( Aja, nu har ja sagt mitt ;)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det skulle vara billigare att införa lagkrav på dubbdäck för tungtrafik och skippa saltet helt.
Vad som skulle hända är att lastbilstransporter skulle bli dyrare och det bir ju vi som i slutändan får betala det, men vi slipper betala saltningen och dessutom slipper vi en hel del rostskador och sånt som gör att våra bilar tynar bort.
Nej, jag sällar mig till skaran som anser att det är förädiskt med salt, folk tror att de kan köra fortare än vad de skulle gjort om de visste om att det inte var saltat.
Det finns inget bättre än när det är riktigt kallt, -12 och kallare.
Vägarna blir fina, bilarna slipper slaskskiten och trafiken flyter precis lika bra som när det är saltat.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Hubbe 325 :En fulllastade 24 meters släp sliter lika mycket på vägarna som 60.000 personbilar enligt vägverket i en tvintervju
Billigare med dubbdäck på en sådan knappast:))

///MVH Hasso
Länk

Det är just det att man får en falsk säkerhetskänsla med saltet. Folk tror dom kan köra lika fort på vintern som på sommaren och det gör dom också. Så slår det till och blir riktigt kallt med allvarliga olyckor som följd.
Av erfarenhet vet jag att osaltade vägar ibland kan bli djävulskt hala, men då får man ta det lugnt hlt enkelt. Oftast blir vägen till hårt packad snö som är ganska ojämn med hyffsat fäste på större vägar som inte saltas. Det syns tydligt och klart att det inte är barmark.
Visst en långtradare sliter mycket mer än personbilar, men det beror väl inte på att de kör med vinterdäck?

Sen tycker jag det är ok att salta och sanda i korsningar, rondeller och andra ställen där man ofta bromsar och svänger. Men ute på en rak landsväg tycker jag det skulle klara sig utan.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Men Hasso, kom vi inte överens om att all frakt skall ske med tåg och sedan köras ut med speditionsbilar, dessa är inte 24m?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.