AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
765

BMWs "rostskydd" och goodwill...

Kowalski
Hej

Måste bara få skriva av mig i ren ilska och upprördhet...

Har en svensksåld, fullstämplad 328:a -97 med rost på bakluckan. I övrigt är lacken i mycket bra skick. Bilen är fullstämplad hos Theanders Bil i Lund (BMW) och rostskydds garantin gick ut i januari i år. Rosten har påpekats av tidigare ägare (under garantitiden) samt av mig själv men "inget går att göra så länge det inte är genomrost" enligt Theanders.

Nu, knappt 9 månader efter garantin, är det hål i luckan. Ringde BMW-sverige i huvudstaden för att kolla möjligheter till goodwill och de ställde sig klart positiva i detta fall (mycket vänliga i övrigt). Men jag fick göra upp med min lokala BMW-verkstad först. Sagt o gjort, verkstadschefen på Theanders skulle räkna på en sjysst deal och återkom idag:

- Kostar 7800 att byta luckan...men du har väl fått en rabattkupong på 700kr?? (som ju skickats ut till alla bmwägare)
- Ja svarade jag.
- Använd den! blev det slutgiltiga svaret från verkstadschefen.
- Du måste skämta med mig, måste i detta unika fall få en bättre goodwill än en allmän rabatt kupong, svarade jag.
- Nej, det går inte att pressa priset ytterligare.

Kontentan av denna incident visar 1) att BMWs rostskydd är i vissa fall i paritet med Alfa Romeos 70-tals nivå, 2) detta är något som vi konsumenter tydligen skall acceptera samt 3) servicenivån i vissa fall inom BMWs lokala kundmottagning skulle få Centrala Studiestödsnämden (CSN) att skämmas...

Lutar åt en Audi som nästa bil :-( där slipper man rosten på bekostnad av lite körglädje.

The struggle continues (blir att ringa huvudkontoret imorgon...)

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vänd dig till en annan BMW-återförsäljare!

Det är BMW sverige som står för kostnaden vid goodwill-ärenden. Den lokala verkstaden skall bara skriva en förfrågan om goodwill (hur de formulerar den påverkar troligen det beslut som BMW-sverige tar!).

Kort sagt, det är inte lokalverkstaden som står för kulorna vid goodwill!

Det finns säkert någon annan BMW-verkstad som är sugna på att få verkstadstiden betalt av BMW-Sverige....!

Mvh
Håller fullständugt med Johan. Vad jag har hört så är BMW bra att ha att göra med när det gäller rost på garantin. Faktum kvarstår att dom är ena riktiga rostburkar.
Snälla Kowalski: Har du inte läst vad som skrivits om Bmw i Lund?
Dom har ett av de sämsta ryktena i Sverige.
Jag har fått min bagage utbytt på garanti, svensksåld eller import spelar ingen roll. De är väldigt frikostiga. Det du skall göra är att Åka in till Förenade bil på Aspö gatan som är deras plåt och lack verkstad och prata med dom. Jag hitta en liten bubbla på min bagage och det var nog för att byta den. Genomrostning står det i föreskrifterna men de efterföljs inte. Bmw vill inte ha dåligt rykte med rostiga bilar därav frikostigheten. Nu har ju tyvärr din garanti gått ut, men jag hoppas de löser sig ändå. Det bmw lund skulel gjort när de såg skadan första gången är att fotografera den och göra en förfrågan till bmw stockholm. Maila mig gärna om du undrar, för just detta område har jag väldigt mycket erfarenhet inom.

BMWCS Syd #05392
Länk
Bruka sökfunktionen!
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Lita inte på att Audi är bättre. En bekant som har en A6, årsmodell 2000, har fått problem med galvsläpp, vilket lett till korrosionsskador, på en av dörrarna. Han fick först nej på detta med en märklig motivering: eftersom det rörde sig om en separat plåt var den inte en del av karossen och omfattades därmed inte av garantin.
Min bekant pressade dock VAG och lyckades, efter visst motstånd, få dem att stå för reparationen. Just Audi skryter ju med sitt rostskydd, så det var väl lite pinsamt att råka ut för rost på en så pass ny bil. Det verkar som om det var detta som till slut fick dem att gå med på att stå för reparationen.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
En kompis fick flera delar utbytta på sin Audi 100 Avant -92:a förra året. Då gällde 10 års goodwill för galvsläpp. Inget tjafs, bara lite väntetid till plåtverkstaden hade tid.

Min var dock ett halvår för gammal, coh jag har full förståelse för att ett goodwillåtagande inte sträcker sig hur långt som helst.

Så, precis som i fallet som denna tråden började med så beror det mycket på verkstaden.

Sex på alla fyra, roligast så!
Kowalski
Wendtan: u got mail!

Kan nämna att min bil är stämplad för sista gången hos Theanders. Tänker inte ha det minsta med dem att göra i fortsättningen.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.