|
|
|
|---|---|
|
Äger en BMW 330 -01, lämnade bilen på service idag och påpekade då vissa galvsläpp både på bagagelucka och på vänster och höger bakdel på dörrbladet (de svartmålade partiet bakom glasrutan). Även problemet med en helt trasig nummerplåtsbelysning p.g.a. att fukt trängt in och ärjad söder båda lamphållarna. Samt lite smärre skakningar i ratten vid inbromsning, vilket jag själv misstänkte var bromsskivorna. Efter att ha läst inläggen här om mina problem, inser jag att galvsläpp på karossdelar på modell E46 inte är alls är så ovanliga, men också att BMW är ganska generösa att ersätta på garanti eller goodwill. När jag idag lämnade bilen på service fick jag beskedet att luckan kommer att bytas ut på garanti, men att galvsläppet på dörrstolparna får bekostas av mig själv, ca 4000 kr plus arbetskostnad, samt en kostnad på 2 500 kr för listen där nummerskyltbelysningen sitter, hela listen med lamphållare måste bytas ut i ett stycke. Inte nog med ovanstående, man menade också att spindelled och bäramar måste bytas till en kostnad på hela ca 8 500 kr. Allt detta tillsammans gör mig än mer konfunderad när bilen bara är dryga två år. Har sett i tidigare inlägg att bärarmar med spindelled brukar bytas på goodwill, villket ger mig visst hopp. Skall nu åka ut för att hämta hem min bil, men är osäker om jag har råd att beställa allt arbete. Ge mig råd. | |
|
BMW-sverige, brukar ha en goodwillgräns för materialfel (typ bärarmar) på tre år/8000 mil (det som inträffar först). Fråga varför man inte vill ersätta galvsläppen på dörrstolpen, men galvsläppet på huven! Listen för bakluckans handtag kostar som komplett sats ca 1400 kr färdiglackerad från BMW (ca 400kr grundfärgad, vilket troligen är att föredra då det ändå skall lackeras andra delar!) Fråga dem om vilka delar som måste bytas och exakt vad som är materialkostnad/arbetskostnad! Låter som du har en del att vinna på, genom att vara lite "jobbig"! Sedan är mitt allmänna råd, att alltid prata direkt med verkmästaren/verkstadschefen i stället för kundmottagaren (verkstadschefen/verkmästaren har mandat att ta nödvändiga beslut), när det föreligger meningsskiljaktigheter i denna typ av ärenden! Hoppas att det löser sig! Vilken verkstad var det? Mvh |
|
|
Jag har kört en bit över 10 000, men jag får väl stå på mig och försöka hänvisa till bilens låga ålder, samt att bilen inte hade en enda anmärkning vid förra servicen. När det gäller galvsläppen på dörrstolpen svarade kundkontakten på BMW att det bara att det är så. Skall ringa verkmästaremn idag hänvisa till Goodwill. Jag skall redogöra här efter mitt samtal, så får vi se hur det löser sig... |
|
|
Jag har samma problem med rost på dörrstolparna. Har även jag fått svaret att dessa intr innefattas av rostskyddsgarantin. Märkligt tycker jag. Intressant att höra hor det går för MHW |
|
|
Bara karossdelar innefattas av rostskyddsgarantin, inga dekorplåtar enligt BMW. Får således efter en goodwill ansökan, besked om min bagagelucka ingår, vilket är högst troligt enligt sevicechefen. Efter lite samtal fram och tillbaka byter man även, bärarmar och spindelleder inom garantin. För dekorplåten på dörrstolparna ville BMW ha 4 000 kr plus arbete för att byta på alla fyra dörrarna. Dekorplåten kostar ca 170 kr/st, plus moms enligt BMW. Det får bli till att byta själv, tre skruvar bakom gummilisten och arbetet är snart gjort. Är det någon som har erfarenhet av detta byte så hör av er. |
|
|
Detta var en anledning till att jag inte vågade fortsätta med BMW, hur fan kan en två år "gammal" bil få rosta(galvsläpp)?? Grova tillverkningsfel är orsaken och även om BMW tar en del av ansvaret så verkar inte E46 vara en trevlig bekantskap efter ytterligare några år, när rosten kommer överallt... Och 6års rostskyddsgarnati, vad är det? jo snålt och vippen på att visa att man har problem. Nästan inga andra tillverkare har så kort garantitid. Så man får hoppas att nästa version av 3:an är bättre, så man kan komma tillbaka. För de är ju så himla trevliga att köra och att titta på. |
|
| Det verkar som om rostskyddet minskat hos alla biltillverkare. Bäst var rostskyddet under mitten av nittiotalet. Sedan dess har det bara blivit sämre. Det är skandal att kunden måste bekosta rostangrepp som uppstår på en bil som nästan är ny. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.