|
|
|
|---|---|
|
Har inhandlat fyra begagnade plåtfälgar avsedda för E39 har själv en E34. Enligt däckhandlaren behövde man inte centreringsringar när det gällde plåtfälgar däremot när det gällde aluminiumfälgar. Jag tycker detta låter lite märkligt. Tacksam för svar. | |
|
Klart du måste ha centrerringar... förutsatt att fälgarna har 74.0mm i navhål Diesel-räsern |
|
|
Jag tror däckshandlaren vet vad han pratar om. Det finns gott om fälgar som har ett (stort) hål i mitten som inte har presspassning mot navet. Eftersom bulthålen är koniska och passar till motsvarande kona på bulten finns ju inte en chans för fälgen att hamna off center. Det underlättar lite just vid monteringen med centreringsringar, men sedan skulle de i princip kunna plockas bort (om det gick), det är bultarna som gör jobbet så att säga. Många lösa centreringsringar är ju av simpel plast, t.ex de som följde med mina E39 fälgar för att de skulle passa på E34, en ren monteringshjälp mao. FP |
|
| Du skall ha centreringsringar. Förrästen så är väl även "plåtfälgarna" till E39 av lättmetall. Så långt jag minns har BMW alltid haft centrering i mitten av fälgen och inte centrering med hjälp av bultar. Bultcentrering är inte lika precis. Ifall jag minns rätt, så hade E21 och 02-serien ingen mittcentrering. | |
|
Finns både stål och lättmetall "plåt"-fälgar till E39. Nej inte är det bulten som centrerar men väl konan på bulten mot det koniska ytan i bulthålet. Prova att dra fast bultarna endast med fingrarna och försök rubba på fälgen (på en bil utan centrering i fälgcentrum), och snurra på hjulet. Löst? Ocentrerat? Inte då, var skulle glappet och ocentreringen kunna finnas/skapas? Jag menar inte alls att en centreringsring eller presspassning i centrum gör skada, tvärtom, men nödvändig är den inte enligt min mening. FP |
|
|
För ordningens skull: ytan=sätet i fälgens bulthål. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.