|
|
|
|---|---|
rasmusN |
Tjenare.... alla som jag pratat med säger att det bara är att köpa export skyltar av den röda modellen. sedan att köra hem till sverige. men en kille som jag ska köpa bilen av säger att jag köpte köpa ett double card det är försäkring av bilen så kan jag välja om jag vill ha den försäkrad i 8 eller 30 dagar. annars kan jag inte få hem bilen till sverige. han säger att TUV berättat det för honom... Förstår ingenting jag... mvh rasmus |
Scheckheft |
Hej, Double card eller på tyska Doppelkarte är beviset för att bilen är trafikförsäkrad. Med de röda skyltarna följer en trafikförsäkring som gäller i 14 eller 30 dagar. Du väljer själv. Hela proceduren gör du hos Zulassungstelle. Läs importguiden, läs trådarna här. Låt dig inte förvirras av Doppelkarte, bara ett annat ord för trafikförsäkring. Mvh Scheckheft ______ Länk |
|
Skaffa också en halv försäkring hos ADAC för 80 euro så känns det ännu säkrare. Gäller 14 dagar Mvh. Patric Min E32/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
rasmusN |
Tack så jätte mycket hjag förstår nu vad som menas. mycket bra forum mvh Rasmus |
|
Länk ska tydligen kunna erbjuda en helförsäkring som jag fattat det. Vore intressant att få veta om ADAC kan erbjuda helförsäkring också....? /Simon |
|
|
PJ: försäkringen som ADAC säljer är endast en trafikförsälring. Min 528i Touring Länk |
|
|
jag var i lübeck o köpte bil i förrgår o köpte gula skyltar doopel karte kostade 80 euro o tog 3 tim att fixa fungerade bra tycker jag! men jag vet inte hur försäkrad bilen vart nån som vet kanske? |
|
ormen |
Scheckheft: om jag fattat rätt: Doppeltjaffset medför en dubbel trafikförsäkring, om man nu köper de röda skyltarna...? |
|
Det går inte att få ut några "röda" exportskyltar om du inte först har försäkrat bilen, försäkringsbeviset = Doppelkarte måste du först visa upp på Zulassungsstelle. Sedan får du ett papper som det står vilket regnummer du ska ha, då får du gå till skyltmakarn som gör nummerskyltarna, betala dom och tillbaka till Zulassungsstelle och visa upp, därefter ska du betala skattekvitto som ska klistras på skyltarna för att dom skall bli giltiga. Sedan med alla papper, skyltarna monterade på bilen blir den kollad igen att allt stämmer med chassienummer, skyltar, försäkringsbeviset, sedan kan du åka. Obs!! det är inte säkert att det finns någon som säljer internationell försäkring precis vid Zulassungstellet utan du kan få åka till någon bilfirma i närheten. Ett av Zulassungstellen i Hamburg har det så. Försäkringen kostar bara 10 euro mer för 30 dagar istället för 14 köp den längre med tanke på väntetiden för regbesiktningen här hemma ! |
|
|
axellux: 30 dagars försäkring kostar inte bara 10 euro mer, det kostar precis dubbelt så mycket som för 2 veckor, dvs 160 Euro. Min 528i Touring Länk |
|
|
Tsaros Jag fick köpa försäkringen hos en Mazda-handlare i Hamburg och där var det absolut inte dubbelt så dyrt för 30 dagar , jag reagerade för att det inte var någon större prisskillnad och tänkte varför bara ta 14 dagar när det bara kostade 10 euro mer för en hel månad. Jag betalade 80 euro fick en försäkring för 30 dagar. Dom kanske tog fel betalt inte vet jag. |
|
Scheckheft |
Hej Litet förtydligande angående Doppelkarte: Doppelkarte kallas så för att ett kort (=Karte) skickas till bilregistret och ett kort skickas till försäkringsbolaget. Doppelkarte är alltså försäkringsbeviset och i samband med exporten är det en trafikförsäkring. Ormen: det är alltså inte två försäkringar du tecknar, endast en. Mvh Scheckheft ______ Länk |
| Hur mycket av pappersarbetet kan säljaren själv fixa, innan man åker ner och hämtar bilen? Man måste hitta ett riktigt klipp för att det ska kännas lönt att ta ledigt två dagar, resa och övernatta... | |
Scheckheft |
Hej Säljaren kan hjälpa dig proceduren vid Zulassungsstelle. Men för att bilen ska kunna skrivas på dig behövs ditt svenska pass. Om man kommer tidigt till Zulassungsstelle brukar det gå rätt snabbt (ca 1 tim med skyltar) I större städer kan väntetiden dock vara längre. Mvh Scheckheft ______ Länk |
|
Jag hämtade min 530d på en BMW handlare förra veckan. Jag hade faxat ner en kopia på mitt pass och signerat en fullmakt, med detta hade handlaren fixat exportskyltarna. Bilen stod klar att hämtas, så efter granskning av bilen och lite underskrifter så var vi på väg hemåt inom en timme från ankomsten till handlaren. Smidigt om man är säker på vilken bil man vill ha. Hade även fört över pengar till handlarens bank innan. /T |
|
|
titan8: Förde du över pengarna direkt till handlarens konto eller till bankkontoret? Vad kostade det? Är själv på G att ta hem en bil från en tysk auktoriserad BMW-handlare men vill inte gärna betala honom innan jag har sett bilen och gjort ett oberoende test av den, trots infon i Importguiden. Samtidigt kan ju banken inte garantera något när det gäller hur lång tid en överföring tar. By the way, är ett oberoede test på t ex TUV nödvändigt och vad ger det? Är Europlus-garantin lika bra? Någon som har erfarenheter av detta? Tacksam för svar! MVH Micke |
|
|
miper, jag förde över pengarna direkt till handlarens konto, kostade typ 300:- men till bra kurs, mkt. bättre än sedelkursen. Jag gjorde överföringen innan 14.00 en fredag, pengarna kom till handlarens konto på tisdagen efter. Självklart är det jobbigt att betala en bil man aldrig sett, men jag fick ett gott intryck av säljaren, bra bilder på bilen osv. Skicket i verkligheten var normalgott, nästan inga stenskott, inga bulor eller skrap men en del maskintvättrepor. Inredningen som ny. Bilen har europlus vilket har fungerat mkt. bra för mig tidigare. Om jag hade haft tid att lägga ett par dagar i Tyskland så skulle jag hellre åkt runt och kollat in kanske fyra-fem olika intressanta bilar innan jag bestämde mig, men men... Är kanonnöjd med resultatet ändå. /T |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.