AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.925

flytande rubbing sonax

karlerik
Hej! Ngn.som använt sonax flytande rubbing?
o iså fall hur var det?
Roger
Använder det på mindre repor och det funkat klockrent.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Kalasbra.

Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Skitbra!

__
Länk
karlerik
Jo då de var suveränt! Rubbing polish flyt.hårdvax =bra resultat.
allt sonax...
Roger med trötta armar !
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Hade några grunda repor runt tanklocket där förra ägaren förmodligen använt nåt hårt för att få bort oljespill, stört mig på det ända sen jag köpte den i somras - sonax rubbing + polish = som bortblåst. För att inte tala om all skit som försvann direkt.

PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Rammstein: Jag hade inte rekommenderat polering av en skitig bil. Skiten får man ta bort före mha noggrann avfettning/högtryck/handtvätt. Annars är reprisken uppenbar.

Eller missförstod jag ditt inlägg?

För tuffa repor är min favorit en grövre rubbing (tex Lahegas Moment 11 eller Turtles Polish Compound) och Topz (se Hassos/Askens tips på GDS sidorna).

MVH/PTR
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Sonax flytande rubbing och maskin=mycket lättarbetat även för den oerfarna.

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
PTR -> Nja, lite kanske, men en del fläckar gick inte att få bort ens med asfaltsavfettning, men försvann (utan repor) med rubbing.

PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
OK, kolla gärna mitt inlägg om tjärborttagning (i detta "minitest" vann Lahega Herofix) som är prefekt för att ta bort tuffare asfaltsfläckar etc innan polering.

Är det kåda, metallpartiklar etc kan preparat med oxalsyra eller en "lerkloss" behövas.

MVH/PTR
Hur är det egentligen med rubbing på metalliclacker? Har hört att det inte skall vara bra, så jag fegar med polish.. Hur är det egentligen, Ni som besitter kunskaper i ämnet?

Tack på förhand!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jo det går bra om man använder rätt rubbing och rätt maskin.
rubbing ska man ha en roterande polermaskin till och vara en van användare. Jag använder en rubbing som heter 3M finrubbing
kostar ca 200 spänn för en literflaska att ta bort repor med men då använder jag en tops att bara bearbeta själva repan och området närmast, denna verkar innehålla nån typ av olja som gör attden är mild mot klarlackern, sedan cleener och waxpolisch.
Vanlig rubbing får man vara väldigt försiktig med på metallic, den är lite för grov. Sonax flytande rubbing har jag använt på solida lacker med hyfsat resultat, får kanske bra att använda på metallic osså den är kanske inte så vass som vanlig rubbing??

///MVH Hasso
Länk

karlerik
Jag använde sonax flytande rubbing på min metallic(calypsoröd)
o de blev bra ..den är inte så vass men ta o prova på en liten yta först..om du är tveksam..kanske kan skilja mellan kulörer..
Roger
Låter som att jag gjort rätt i att vara försiktig! Tack för tipsen! Fortsätter nog med polish, och så får man väl lämna till proffs när det börjar bli för mycket repor istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.