|
|
|
|---|---|
|
Hej igen! Har rannsakat minnet och varit ute och lyssnat på bilen. Ett lättare ljud kan höras från växellådan även när bilen går på tomgång med "nollan" i. Detta ljud försvinner då kopplingen trycks ned. Dock slår det mig att detta ljud har funnits sedan jag köpte bilen (man tänker ju inte så mycket på det i och med att man nästan alltid trycker ned kopplingen då bilen skall slås av). Bilen hade vid köptidpunkten endast gått 5700 mil och hade helt ny koppling. Frågorna jag ställer mig blir då: 1. Kan man rimligen slita sönder en växellåda på 5700 mil??? Bilen är fullservad. 2. Kan det trots allt vara urtrampningslagret som är paj, dvs kan man byta kopplingen utan att byta urtrampningslagret? 3. I en tidigare insändare läste jag om en person som haft ett liknande problem och hört från BMW verkstaden att BMW bilar från slutet av 80-talet och början på 90-talet ofta kan låta så här, pga för "tight" växellådskonstruktion, men att felet är oväsentligt rent mekaniskt. Några kommentarer? Tack på förhand, vad skulle jag göra utan alla bra tips jag får här!!!!???? /Fredrik. | |
|
V-låderassel på tomgång är irriterande men inget dramatiskt. Relaterat till v-lådans lager på ingående axeln. Sök inlägg så har du säkert läsning en bra stund. På min gamla bil byttes lamell, tryckplatta och urtrampningslager pga haveri i tryckplattan. Kopplingen blev som ny men rasslet var kvar. Sommartid minskade jag ljudet med lite tjockare olja i lådan. Eftersom synken var lite dassig mellan 1:an och 2:an fick jag sedan pytsa i ATF till vintern. Bilen rasslade i princip likadant under de 10000 mil jag körde den, det tilltog ej. mvh MW-Guru |
|
|
kan mkt väl vara urtrampningslagret. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
Jag är nästan hundra på att det är urtrampningslagret. Hade samma ljud som du beskriver på min 325:a. Det blev tyst när kopplingen trycktes ner. Prova att trycka ner kopplingen och släpp upp den ganska fort (UTAN VÄXEL I), då knackar det till ganska ordentligt, så lät det på min. Hoppas det löser sig! |
|
| Det är vågat att vara säker på att det är urtrampningslagret som är kasst. När belastar man u-lagret? Jo när man trycker ner kopplingen, det mest logiska och vanligaste när man hör ett rassel vid uppsläppt koppling är att det är lådan som låter. Självklart så kan man ju aldrig vara riktigt säker, har hört lite historier om u-lager som "legat på sne typ" och orsakat rassel vid uppsläppt koppling. | |
| Alla ggr urtrampningslagret | |
| Lagret rasslar då det är obelastat och tystnar då det belastas, det rasslar belastat också när det är riktigt slut, men detta är det första tecknen, dock ingen större fara, eller panik att åtgärda. | |
|
Tittade i BMW TIS angående "noises from gearbox when idling'. De fel de nämner är obalans i 'dual mass flywheel' d.v.s svänghjulet eller också är det 'gearbox bearing' d.v.s växellådans ingående lager som felar. Det står vad jag kan se inget om 'clutch release bearing' d.v.s urtrampningslagret. De indikerar vidare att om ljudet försvinner direkt, då är det svänghjulet, försvinner det gradvis eller inte alls är det växellådslagret. mvh MW-Guru |
|
|
Hej igen! Tack för alla goda råd! Jag har också ringt till ett par BMW-verkstäder som jag har hyfsat förtroende för, och ingen av dem trodde det var någon större fara. Bilen har som sagt bara gått 8000 mil och en av personerna trodde att det kunde vara en "klyka" i kopplingen som satt lite lätt löst, då kan det tydligen skramla. |
|
|
Jo, två saker till: 1. Urtrampningslagret är det inte, hela kopplingen byttes för ett år sedan (och rasslet hördes redan då). 2. Ibland när man kör och kopplar ur, kan det låta lite lite grand från växellådan... |
|
| Jag hade mkt rassel från lådan på en M5-90 vid tomgång utan växel ilagd och det var fjäderpaketet på kopplingen som rasslade. Efter kopplingsbyte var det tyst igen.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.