|
|
|
|---|---|
|
hej.. för ett tag sen gick min kylare sönder på min 323 -86 isamma veva försvann värmen i coupén. jag har bytt kylare , termostat, termostathus, bilen uppnår normal temp men får ingen värme i bilen. vad kan det vara för fel?? M.v.h Rickard | |
Purjo |
har du provat å lufta systemet? |
|
japp om jag gjort rätt det vill säga. haft bilen bakot lutad och luftat vid termostat huset??? M.v.h Rickard |
|
|
ska man inte köra systemet varmt å sen lufta? ..är ju massa luftbubblor kvar i kylarvätskan annars... som tex. när man monterar en motorvärmare så måste man ju göra så.. /NiFE - Nice life |
|
| jo men motorn va varm när jag luftade | |
|
Ställde du värmereglagen i max (full värme) och fläkten på låg hastighet? Mvh |
|
Purjo |
testa å varva redigt, kommer värmen en stund då, så är det luft. |
|
ok men jag hade värmereglarget på fullt och varvade lite M.v.h Rickard |
|
Purjo |
varva MKT hehe |
|
hahah ok får väl prova. men vad kan det annars vara för fel?? M.v.h Rickard |
|
Purjo |
nä, det låter skumt, måste vara luft. hur känns slangarna precis innan kupén? nån an dom som är ljummen eller så?? |
|
nee faktist inte M.v.h Rickard |
|
| är motorn varm då? ;) | |
|
japp ska jag varva mkt när jag har luft nippeln öppen på termostat huset?????????? behöver bilen luta bakåt?? skulle nån kunna förklara exakt hur man luftar M.v.h Rickard |
|
|
nu vet jag inte om detta är rätt sätt, men jag gjorde såhär och det funkar klockrent för mig... 1. ställde bilen plant 2. öppnade luftnippeln och påfyllningslocket på expansionskärlet 3. körde ner en slang i locket på exp. kärlet och lät vattnet rinna med lagom flöde (så det precis rann över i exp. kärlet). 4. Lät det rinna så i 15-20 minuter 5. skruvade på luftskruven på termostathuset SAMTIDIGT som vattnet rann, så att ingen luft kommer in. 6. tog bort slangen, skruavde på locket på exp. kärlet och startade motorn, lät den gå på tomgång tills den blev varm...ingen luft i systemet! klockren värme i kupen, tempen pendlade inte och allt var helt enkelt bra :) sen kanske det inte är rätt sätt, men det funkade iaf :) BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
Purjo |
bilen borde ju inte behöva luta, luftnippeln sitter ju på högsta punkten redan. Varvningen är ju mera för att se OM det är luft eller nåt annat, men det kan hjälpa även det faktiskt. var slangarna innan kupén kalla sa du? |
|
tack för alla tips jag har fått nu har jag värme igen..TACK M.v.h Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.