AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
672

Pluggat orig dump, pyser ändå!

Visa användare
153
husse24
MB 500E
Pluggade igen den inbyggda i td04hl16t. Pyser skapligt vid växling. Läckars eller? luften borde väl stanna kvar annars, eller har jag fel? Tack på förhand.

Visa användare
153
husse24
MB 500E
Ngn borde veta. Många utav er e ju turbofantaster. Please!!

Det måste läcka då. Blir ju en tryckstöt då du stänger spjället, och det brukar "kvittra" till rätt hårt om man inte har nån dump.
Pu
225
Puppe
M535-86 m106
Så ni menar att det "kvittrar" fast man inte har dump? tänkte att det "kvittrar" för mej fast jag inte har dump! eller läcker det på något ställe??
An
53
Andreas_320T
320Turbo (325 motor) -89
318i -89
Om du inte har någon dump, eller för liten dump, så slår luften tillbaka på impellrarna på turbon och skapar detta "kvitter" ljud, det är inte det bästa. Många hör att det kvittrar på rally bilar och rally cross bilar, visst det låter ballt, men det är skadligt för turbon. I rally byter dom turbo ganska ofta, och enda anledningen att dom kör utan dump är att minska spinnup tiden.

Så Husse, om jag fattar rätt så har du pluggat original dumpen, men har inte satt dit någon annan? En dump bör du ha om du inte vill få onödiga utgifter, som bla turbo.

Det ska pysa, inte kvittra.
Nja, ett Mitsu agg klarar sig nog vääääldigt länge utan dump.
An
53
Andreas_320T
320Turbo (325 motor) -89
318i -89
Åhå, är det så? Det visste jag inte isåfall. Vad är det som gör att dom klarar sig?
Visa användare
153
husse24
MB 500E
Ok! Kopplar in dump igen o om det läcker så måste det va ic, Hur kollar jag den enklast, tar bort den..

An
53
Andreas_320T
320Turbo (325 motor) -89
318i -89
ICn kan du trycktesta, men jag vet inte vart som är närmast där du bor.
Hur vet du att det läcker någonstans, vad är symtomet?
Vill bara veta lite historia.
Mitsu är grymt hållabara och tål stryk. Jag körde en 325 turbo med 400 häst utan dump. Agget hade gått 6000 mil när jag sålde den, och jag klappade gärna igen spjället för att höra kvittret mot impellern. Det där med dump är inte speciellt viktigt tycker jag.
An
53
Andreas_320T
320Turbo (325 motor) -89
318i -89
Bäckis: Ok, då fattar jag. Kvittret är ballt, och spinnuppen blir grymm, men jag har iof mest bara erfarenhet av T03 o T04, och vad jag fattat det som så är det inte bra för turbon, lagerdelen när du skickar tillbaka luften på impellern. Det borde ju bli så att turbon spinner i xxxx antal varv i minuten, och när du då stänger spjället så vill luftstöten trycka impellern åt motsatt hål, inte det håll den redan spunnit xxxx antal varv i. Men Mitsu aggen vet jag inte så himmla mycket om, hur tåliga dom är etc. Men det e klart, det e manligt att köra utan dump och öppen wasegate =)
Tror faktist att man tappar lite i spool up utan dump, men jag är inte 100.
Visa användare
153
husse24
MB 500E
Bäckis har mail!!

Andreas! Tror att det är läckars pga att den laddar så sent och pysljudet vid pluggad dump. Kan man inte testa med vätska i ic o prycka o se om den läcker?

Lo
102
Loka
520d Touring -13
530 Touring -01
327tic -87
Går det inte att spruta startgas på ic när bilen går på tomgång, för då är det väll undertryck i ic:n.
Visa användare
153
husse24
MB 500E
Rev bort rör och ic och skruvade ihop igen, testade med o trycka vätska igenon ic o den verkade hel.. Underligt.. Mer tips!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.