AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.635

Hur får man en turbo konvertering godkänd?

Hej

Jag tänkte som så många andra turbo konvertera en BMW 325 -87. Jag undrar därför om någon vet hur man får ett sådant bygge goskänt av Bilprovningen.

// Jonas
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det får man inte. Man köper en bil till och har samma chassie-/regnummer på eller har en motor till och byter vid besiktning.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
max f
gör en ombyggnads besiktning kostar men den blir godkänd.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Sök och konstatera ett det inte blir godkänt.
sp
41
spiidi
318i -88
hörde nåt om en som hade en E30 med Volvo 940 Turbo motor i och fick igenom den i besiktningen! men hur??

var nåt med att han satte katalysator på en bil som inte behövde det..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
max f: Vad är en "ombyggnads besiktning"?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
spiidi; troligen reggad som ombyggt fordon, då är det sfro reglerna som gäller och så länge man håller sig till en orginal motor, dvs ingen hemmabyggd turbomaskin och 15kw/100kg. Så är det fullt möjligt.
Anledningen att det inte går att få igenom hema byggda turbo motorer är väll två om jag förståt det hella rätt.
1. Avgasskrav.
2. Effektökning.

Avänder man en befintlig motor med godkänd effekt för den aktuella bilen och att den har samma avgasskrav så går det bra, spelar ingen roll vilket märke motorn kommer i från.

Eller om man vill ha mer effekt så gör man som Pelle persson säger.

Mvh Patrik
Tack för alla svar! Men det låter ju inte så upplyftande!

Pelle Persson, vet du säkert att SFRO inte godkänner hemmakonverade turbomotorer? Jag är själv ganska sugen på den tekniska utmaningen i just det.

// Jonas
Det är väl så att man inte kan besikta (på något sätt) utan en avgascertifierad motor, och när man trycker på turbo så försvinner certifieringen. Tydligen så får bara tillverkaren certifiera motorer, och BMW är inte intresserade av att göra det.
Hej

Vi i SFRO har inget emot turbokonverterade motorer, det är den svenska avgasreglerna (från Naturvårdsverket) som sätter stopp, som sagt.

Vill man ha en BMW med turbo finns det två sätt att göra det lagligt;
1. Bil av årsmodell 1975 eller äldre (inga krav på avgascertifierad motor)
2. Använd en turbomotor som kommer från en bil som sålts i Sverige

För att 2 ska bli någorlunda enkelt bör man välja en BMW utan katalysator, och stoppa i en motor med katalysator (givetvis i originalskick). Då krävs inga kostsamma intyg på avgasreningen utan det är bara en fråga om att klara effekten (se andra inlägg).

/Gustaf Ulander, SFRO
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hej, jag har kollat med en annan kille på SFRO och han så att det var ok att bygga turbo på en 328I 1995 år modell. Så länge man betalar någon miljöavgift på typ 7000kr. Kolla detta även med en besiktningsman när jag prata med honom om ombyggda fordon och han bekräfta att det stämde. Men man måste uppfylla vissa avgasvärden.

Men för att man skall kunna få sin bil bli godkänd som ombygt fordon så är det flera kriterier som måste uppfyllas.

Några som jag har fått höra är:
Byte av bromsar
Ändring av motorn
Bytte av växellåda
Ändring av styrvagnen ?
Max 15kw/100kg

Stämmer inte det?

Var kan man kolla så att man är säker? Vart ringer man?

Det verkar som varje kille man pratar med så är det annat som gäller.
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Det ska finnas nån regelbok för ombyggnation av fordon .
Kommer inte på vad den heter men säkert nån här som vet ?

Kompis hade en sånn när han skulle bygga Hotrod antar att den är vanlig i sådana kretsar

M som i Motor
M3 CSL nice
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förmodligen SFRO:s bygghandbok!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Hej

Sly, tyvärr har du fått fel information. Det framgår klart och tydligt i Naturvårdsverkets regler om avgasrening, A40 eller 1992:12 att miljödispensen bara kan ges till amatörbyggt fordon - inte till ombyggt fordon (än). Jag är helt säker på det, kan skicka länken till lagtexten om ni vill se.

För att det skall kunna bli ombyggt fordon, måste man ha byggt om tillräckligt mycket - ett exempel är att byta hela drivlinan och hela bromssystemet.

SFROs bygghandbok är bra men tyvärr inte riktigt heltäckande för motorbyten/ändringar i nyare bilar.

Att kolla med någon så att man är helt säker är svårt, eftersom det finns få/inga som kan alla lagar utantill. Både SFRO, Vägverket och Bilprovningen misstar sig ibland, vi är tyvärr inte mer än människor ;-)

/Gustaf Ulander, SFRO
Tack återigen.Det känns som jag avvaktar med det här projektet tills vidare.

// Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.