AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.490

Finns det något bäst före datum på olja?

Nordanvind
Skall byta i motorn på en 535 1990 och har castrol men är inköpt för ca 7-10 månader sedan. Är den ok att använda en del är obrutet en del är öppnat.

Oavsett öppnad eller inte?

Mvh Joakim

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om oljan har förvarats i ett lufttätt kärl (t ex oljeflaskan/dunken, med korken ordentligt påskruvad), är det ingen fara med oljan!

Har man däremot haft oljan i större öppna kärl eller liknande, oxiderar oljan med luften. I det fallet skall man nog inte använda olja som är äldre än ett år i alla fall.

Mvh
Nordanvind
Hej Johan, har följt dina oljeinlägg och du verkar mycket kompetent inom området. Kemist "Organisk Kemi"?

Jag såg att jag verkade ha tre av fyra liter kvar i en Castrol Magnatec 5-40w, om jag köper till mer Magnatec så det blir 5,75 ,tror jag det var, är det ok att blanda den "nya" och "gamla" oljan?

Pluggen har varit på hela tiden och det har stått mörkt och torrt (en källare). Pluggen är en standardplugg, en av typen som man verkar lyfta upp, om jag inte missminner mig.

Nu när jag ändå gör mig besvär och byter, skall jag använda oljan eller köpa nytt helt och hållet. Tror som sagt den ligger runt max 10 månader efter inköp.

Vad tycker du om oljan, d.v.s. Magnatec?

Vilken olja rek. du till 535- 90 med 25 000 välservade mil, svensk servicebok hos BMW hela tiden till 21 000 mil. Sedan oljeservad av ägaren en till två ggr per år, samt div. annan service.

Skall byta allt nu, totalservice, vätskor och filter etc.

Mvh Joakim

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, jag är inte kemist, men jag tröttnade på alla skrönor kring olja och har därför förkovrat mig rätt väl i oljans kladdiga värld! ;oDD

Vad menar du med plugg? Är det korken till oljeflaskan?

Om behållaren har varit lufttät, åldras oljan mycket långsamt, även om flaskan har varit öppen. (det är lite svårt för mig att avgöra hur väl försluten flaskan har varit, men jag misstänker att korken sluter tätt!)
I det fallet är det ingen fara att blanda gammal och ny olja.
Kolla att kvalitetsklassningarna inte skiljer sig mellan flaskorna bara.
I bland uppgraderas oljor och får en högre (bättre) API och ACEA-klassning. Det innebär att de har fått nya additivpaket. Om man har otur kan olika additivpaket orsaka obalans mellan varandra, vilket kan leda till något försämrade egenskaper hos oljan.

Kvaliteten på en olja kan man ganska lätt utläsa på vilka API och ACEA-klassningar den har.
Om jag inte missminner mig är Magnatech en ACEA A3, API SL-klassad olja. Det är en bra olja! (för närvarande finns inte högre klassning på marknaden)
Även viskositeten (SAE) på 5W40 är bra för en lite äldre motor.

Jag rekommenderar dig att köpa ett kvalitetsoljefilter, då billiga filter ofta är dåliga kvalitetsmässigt. Helst BMW originalfilter eller från någon av de stora kvalitetstillverkarna som t ex Mann eller Mahle.

Märket på oljan är av mindre betydelse, det är ACEA-, API- och SAE-klassningarna som är intressanta. (och givetvis BMW-godkännande på lite nyare modeller!)

Använd förslagsvis en olja med följande klassningar:
SAE 0W40, 5W40 eller 5W50
ACEA A3
API SJ eller ännu hellre SL
Är oljan dessutom BMW longlife-klassad (eller BMW special oil) är det en mycket bra olja!

Mvh

Nordanvind
Hej!

Tack, först och främst!

Det är "originalpluggen" och den ser ut att sitta bra!

Så jag får jämföra helt enkelt då, alla värden på baksidan av dunken?

Om det är olika additiv eller annan uppgradering, femma i kemi räcker inte till här märker jag ;), kan motorn skadas då?

Jag kommer att lägga ner några kronor på service materiel så är du det misnta osäker på om oljan bör användas så köper jag hellre nytt, rakt av.

Mvh Joakim

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motorn skär inte ihop om du blandar olika kvalitetsklasser, det som KAN hända är att oljan blir något sämre än den sämsta av de två oljorna som du blandar ihop. Skillnaden är nog i ärlighetens namn inte så stor, även om den finns...

Olja består av en färdigraffinerad och färdigrenad basolja (mineralisk, delsyntetisk- eller helsyntetisk) och sedan en mängd av olika kemiska additiver som skall ge oljan dess slutliga egenskaper - en färdig motorolja.
(upp till 30% av motoroljevolymen kan vara olika kemiska additiv)

Dessa additiv levereras ofta i färdiga "paket" från additivtillverkarna (finns inte så många additivtillverkare i världen).
Additiven är relativt känsliga för inbördes blandningsförhållande, dvs. om man ökar mängden av ett enskillt additiv kan olje-egenskaperna försämras (mer är alltså inte nödvändigtvis bättre!).
Oljor med samma kvalitetsklassning (API och ACEA) har väldigt snarlika additivpaket, vilket gör att man utan problem kan blanda "liknande" oljor med varandra.
Desto större kvalitetsklasskillnad det är mellan oljorna, desto större risk för obalansen (undvik t ex att blanda en API SF-olja med en API SL-olja)

Som en parantes, kan man nämna att många av de oljeadditiv som finns att köpa på bensinstationer mm., (vilka är tänkta att man själv skall leka kemist genom att blanda i oljan) består av samma ämnen som redan finns i oljan i form av additiv. Dvs. det blir en överdosering av vissa ämnen, vilket paradoxalt nog oftast leder till sämre totalegenskaper i oljan efter inblandningen av eftermarknadsadditivet!
Andra tillsatsämnen som teflon etc. har inte i olja att göra överhuvud taget. De kan bara ställa till med problem vid smörjningen!

Mvh
Nordanvind
Det står "API SJ/CF, ACEA A3/B3/B4"

Så det var inte "SL", ok ändå tycker du?

Vad betyder det andra?

Om den har uppdaterats till SL nu bör jag blanda eller köpa ny?

Din åsikt som "petig" BMW-ägare? :) Jag är väl mest oroad för att motorn skall få dåliga olja och skadas, "- läs oxiderad, felblandade additiver etc".

mvh

Nordanvind
Det står "API SJ/CF, ACEA A3/B3/B4"

Så det var inte "SL", ok ändå tycker du?

Vad betyder det andra?

Om den har uppdaterats till SL nu bör jag blanda eller köpa ny?

Din åsikt som "petig" BMW-ägare? :) Jag är väl mest oroad för att motorn skall få dåliga olja och skadas, "- läs oxiderad, felblandade additiver etc".

mvh

Nordanvind
Vad är sämsta tänkbara scenario i mitt fall?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En API SJ-klassad olja är bra (även om SL givetvis är bättre).
Det är inga problem att använda den oljan, den överträffar med marginal de krav som ställdes på en olja, när din bil var fabriksny!
(klassen API SJ. kom -97)

Risken att din motor skadas pga att du blandar de olika oljor som du angivit, är minimal.
Däremot blir det petigare när man har mycket långa oljebytesintervall som t ex 2500 mil eller mer (nyare BMW), då ställs det rätt tuffa krav på oljan...

CF- är dieselklassningen i API-systemet. (klassen kom -94 och gäller dieselmotorer med och utan överladdning)
B3/B4- är dieselklassningen i ACEA-systemet. (B3=högprestandadieselmotorer och/eller förlängda oljebytesintervall i personbilar; B4=direktinsprutade dieselmotorer i personbilar)
Just dieselmotorklassningarna är lite krångliga då det finns många olika "specialklasser" beroende på många olika faktorer (t ex vilket bränsle som används, direktinsprutning eller "vanlig" dieselinsprutning etc.)

Kortfattat klarar din olja både bensinmotorer och vissa dieselmotorer.

Om jag hade varit i din situation, hade jag köpt en fyraliters dunk med ny olja (ACEA A3/API SJ eller SL) och sedan slagit i all gammal olja och toppat upp med den nya till rätt volym. Den oljan som blir över kan vara bra att eventuellt efterfylla med fram till nästa service, då kan du använda det som är kvar av den nya oljan....

Byt olja minst en gång om året, oavsett körsträcka.
Är man extra "petig" gör man ett extra oljebyte mellan ordinarie servicetillfällen. (det gör jag)

Hoppas jag inte rörde till det!

Mvh
Nordanvind
Tack Johan!
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Olja bästföredatum ?
Är inte det ett fossilt bränsle som är några miljoner år gammalt redan ? ;DD
Några månader hit eller dit kan väl knappast göra nån skillnad '_'
Nordanvind
Johan!

Kollade just Magnatech 5W-40 oljan och nu har den tydligen
"API SL/CF ACEA A3/B3", så nu skiljer den sig från min gamla som var "API SJ/CF ACEA A3/B3/B4".

Det var väl det här du inte egentligen rekommenderade?

Vad bör jag göra? Osäker i allra högsta grad!

Mvh Joakim
Nordanvind
Jag menar du rekommendarar ju inte att blanda SF och SJ, så varför blanda SL och SJ?

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
SJ och SL är de senaste två klasserna, så det är mindre skillnad mellan dem än mellan SF (som kom 1980) och SL (som kom 2001). Då blir det större obalans mellan oljornas additivsammansättningar = större risk för att oljan tappar en del positiva egenskaper. (oljan skär sig inte och motorn går inte sönder, men man får en något sämre olja vid stora additivobalanser, detta har större betydelse vid långa serviceintervall)

Som jag skrev innan skulle jag köpa en ny dunk med olja (SJ eller SL-klass) och sedan använda all gammal olja och toppa upp med den nya.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Johnny, olja oxiderar med syret i luften samt drar till sig en viss mängd kondensvatten mm. Det gör att oljans egenskaper försämras.

Därför bör man inte använda olja som är äldre än ett år, om den inte har förvarats i lufttäta kärl (oljeflaska/dunk brukar vara täta om man har satt på korken ordentligt!).

Mvh
Nordanvind
Ok, är nu "olje-bildad"!

Tack!

Mvh Joakim
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det Johan inte vet om oljor är nog lätt att lära sig...;-P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.