|
|
|
|---|---|
|
Börjar bli trött på denna strul bil, min första bmw och den strular och strular.... Det är som så att när tjejen åkte hem ifrån jobbet igår så började det tydligen lukta lite bränt, sedan tändes abs lampan och sedan handbroms lampan och sedan stämgdes stereon av och varvräknaren började fara upp och ner!! Symptom: Laddningslampan lyser inte någon gång och jag har mätt den och den är hel. (har mätt på "ytorna som lampan sitter i och där är det 12 v på båda..... alltså ingen jord När jag tar den tunna jord kabeln till jord på genratorn och har tädning på så tänds laddlampan När jag startar med starthjälp så laddar generetorn ingenting oavsett om jag jordar stiftet på generatorn eller ej Va f.n kan det bero på, diod i gen eller??? Jag blir galen på denna bil. I efterhand så skulle jag kanske behållt min 850 Turbo som aldrig krånglade, är bmw riktiga krångel bilar elr????????? Mvh Pär M 525i Touring | |
|
Du skall inte jorda DF-uttaget på generatorn, om den inte redan är kass så blir den. Den blå kabeln från laddningslampan får jord innifrån generatorn när denna står stilla, vid laddning är det 12V på DF, då släcks lampan (får 12V på båda sidor). Felet i generatorn beror på laddregulatorn (byts tillsammans med kolen, ingen svår eller jättedyr affär). Möjligen kan hjälpdioderna för fältmatning lämnat in också om du jordade DF medan generatorn laddade. FP |
|
|
Misströsta inte nu... Börja med att byta laddningsregulator, (troligen en svart grej på baksidan av generatorn ca 100-200kr) mvh Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.