|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har nu sökt som en dåre efter nån med samma problem som mej, utan resultat. Tycker aldrig att det är precis samma. Jag har en BMW 525IA-92 med M50 motor som läcker kylarvatten. Jag kan inte se att det läcker någonstans. Motor går bra. Jag har inte problem med temperaturen (stabil). Jag har provat att lufta och då tog det bara lite längra tid innan det larmade igen. Vissa dagar får jag fylla på ca 0,5-1 liter andra dagar ingenting. Det verkar inte vara nåt vatten i oljan. Den enda tendens man kan se är att det verkar ha "sprutat" vatten på förkant av motorn. Vissa inlägg gör att man blir livrädd (topplocket) vissa blir man lugn av (Kylarlocket). Jag har beställt tid för provtryckning (800 kr är det rimligt?) hos BMW men det är ännu 10 dar dit. Snälla kan någon hjälpa mej? Fråga gärna om jag har glömt något. Med Vänliga Hälsningar Micke | |
Dahlberg |
Jag har haft samma problem med min 525:a -94 och gick i samma tankar som du. Jag har hittat mitt problem och det är att ena plastgavel på kylaren har spruckit vid kanten mot aluminiumelementet. Det är upptill på vänstra sidan vid påfyllningslocket. Du har troligtvis samma problem. Plastgavlarna brukar tydligen kunna spricka efter en viss tid. Kontrollera detta först innan du lämnar in bilen för provtryckning. Mvh / Anders |
|
Anders! Hur kan jag kolla detta? Tack så mycket för svaret!!! /Micke |
|
Dahlberg |
Ja svårt att säga men försök att spåra var vattnet har sprutat ifrån. Min började läcka mer efter ett tag så om man tryckte på den övre kylarslangen så kunde man se var det siprade ut kylarvatten. Annars kan du demontera och tömma kylaren. Därefter täppa till alla anslutningar utom en och ansätta tryckluft (inte så högt tryck!). Sedan kan du försöka att spåra var/om det är någon läcka. Jag tycker du ska i första hand undersöka om kylaren läcker innan du lägger penger på att provtrycka den. Det kan eventuellt vara bättre att lägga pengar på en ny kylare. Lycka till! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det brukar vara lättast att hitta en läcka, efter att man stängt av en genomvarm motor, det blir ju högre tryck av eftervärmen. ///MVH Hasso Länk |
|
Okey, jag ska ta itu med detta direkt i morgon! Hoppas bara att jag kan hitta läckan själv! Tack för svaren Anders och Hasso!!! MVH Micke |
|
| Läste någon stans att packningar till expansionskärlet kan ge sig om motorn har blivit onormalt varm???? | |
|
Vattenpumpen möjligtvis. Drive Like U Stole It!!!!! |
|
|
Hej igen! Nu har jag försökt hitta nån läcka, utan nåt större resultat. För det första, när jag kom ut i morse kunde man bara skymta en lite skätt i expasionskärlet så jag fyllde på till strecket. När jag startat bilen kollade jag efter läckage men ingenting. Sen åkte jag och körde den riktigt varm, snabbt som tusan upp på en lyft för att inspektera. Nu såg jag heller inget konkret utan det enda var att man kunde antyda att det ev. runnit ut lite uppifrån och ner på akterkant av själva kylaren, och att det var fuktigt uppe under själva kanten på plasthöljet mellan fläkt och kylaren. Vad jag kan tänka mej är att det läcker någonstans uppe på/högt upp på kylaren och att det är de vattnet som sprutar på motorn när jag kör fort. Men jag vet ju inte. Nu när jag kollade i expasionskärlet var det vatten ca 2 cm över strecket, vilket verkar lite. Antar att det sjunkit undan när bilen kallnar. Det verkar vara alldeles snustorrt vid vattenpumpen och det glappar inget i den. Nu är frågan den! Ska man köpa en ny kylare för 4000 kr (som jag nog inte har råd med just nu) eller testa med kylarcement? Känns som att jag lika bra kan testa med cement om jag ändå måste köpa ny kylare! Ska jag lämna in bilen först till BMW för provtryckning? Jag är evigt tacksam för svar!!! Mvh Micke |
|
Dahlberg |
Jag har testat med kylarcement och det håller ett tag men det är ju bara en provisorisk och ingen långsiktig lösning. Jag har min kylare lagad med kylarcement nu men det har börjat att läcka lite nu igen. Det är tredje gången jag tätat kylaren på bara några månader. Så nu när det börjar bli minusgrader på nätterna så är det inte så bra att fylla på med vatten hela tiden. Ska köpa en ny kylare nu i höst. |
|
Ok, men tycker du att jag ska testa med detta till att börja med och strunta i att lämna bilen för provtryckning??? Mvh Micke |
|
|
Jag tycker till att börja med att du skall försöka hitta en annan verkstad att provtrycka hos, det är inte så komplicerat vad jag har sett och 800kr bör du kunna halvera om du vänder dig till någon som kanske är duktig på kylsystem men inte auktoriserad bmw verkstad nödvändigtvis. Jag hade problem med termostathuset under en tid i vintras, provtryckte då till det facila priset av 100kr hos en liten verkstad. Visserligen hittade han då inte läckan, det gjorde jag själv senare när den hade växt lite. Kylarcement tycker jag du skall undvika in i det sista, det verkar vara ungefär lika vanligt att man kasserar kylen i förtid och kleggar igen kylsystemet som att man faktiskt tätar läckan. -rätta mig gärna om jag har fel? Det skulle föresten kunna vara samma fenomen du drabbats av, som jag hade. Jag är inte säker på hur termostathusen ser ut på m50, men på min är det i hårdplast och sprickor i det är inte allt för ovanligt. (Så när något geni till tidigare ägare sen bestämt sig för att laga det med silicon i stället för att köpa ett nytt för 4-500 blir man bara trött). Om termostathusen är samma så kan du eventuellt se ovanpå förstärkningen mellan in och utlopps rören om det blir fuktigt där. -önskar dig god jakt på läckor. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kylarcement är en produkt som borde förbjudas åtminstone att hälla i bilars kylsystem. Absolut sista åtgärden i katastrofläge. ///MVH Hasso Länk |
|
Ok. Nu har jag pratat med en annan firma som håller på mycket med bilkylare och ska förbi där i morgon och provtrycka, för en symbolisk summa! Det verkar billigt i alla fall. Så får vi se vad han säger. Tyvärr så sa han direkt till mej att "det är toppen som åkt, typiskt BMW" nu hoppas jag av hela mitt hjärta att han har väldigt fel!!!! Hur som helst blir det inge kylarcement! tack så mycket så länge! Mvh Micke |
|
Dahlberg |
Jaha, jag har då i så fall INTE kylarcement jag har använt. För någon smörja som man ska blanda i kylarvattnet skulle jag aldrig våga använda. Jag har använt en produkt som man tätar kylaren utifrån där läckaget är. När den stelnar blir den en hård massa. Håller med Hasso att en sådan produkt som man blandar i glykolen inte kan vara hälsosam eftersom den kan sätta igen kylkanaler. Mvh / Anders |
|
Anders, Jag visste inte ens att det fanns nån sådan! Var kan man få tag på det?? Applicerar man bara där det läcker eller är det mer komplicerat? Mvh Micke |
|
|
Nu har jag varit på "kylfirman" och fått klarhet! Det är läckage in min kylare uppe i ovankant, som gör att det stänker vatten på motor i högre hastigheter. De var väldigt hyggliga och tog inte betalt, denna gång! En ny kylare går på 2600 kr, plus arbetet och glykol landar vi på ca 4000 kr. Det tycker jag är överkomligt?? Tack ska ni ha allesammans!!! Mvh Micke |
|
|
dra dessutom bort de 800:- du sparade på att inte åka till bmw så är det ju ett kap;-) skämt å sido tycker jag det låter som ett vettigt pris, har sett nånstans ca 5000:- för bara kylet men det kan vara helgalet, eller? |
|
| för ett kyl till E39 skall kanske tilläggas... | |
|
Jag vet faktiskt inte varifrån han köper kylaren, men det skulle antingen vara av aluminium eller koppar, varav kopparen skulle vara bättre. När jag själv har kollat efter kylare har jag bara hittat runt 4000 kr så när han sa 2600 kr så var jag tyst.... Jag har ju både automat och AC så dem är de absolut dyraste till min modell i alla fall. Det ska bli skönt att få bilen fixad då den i övrigt går som en klocka. Mvh Micke |
|
|
En sak till! Hur gör man för att det ska stå (LÄNK) till min bil vid läsargalleriet i stället för: Länk ???? Mvh Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.