AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.113

Färdigt kablage för installation av multiratt

pe
28
peterw
328i -98(e46)
Jag har en 328 -98 och undrar om det finns ngt färdigdraget som standard för att ansluta en multiratt. De kablar jag undrar över är främst för radion. Farthållaren saknas givetvis. Tänkte bara vara lite lat och slippa riva ner för att kika själv ifall det var ngn som redan visste.

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Länk
cane
98? Då är det väl e36? Fanns väl ingen multiratt till den, eller är jag helt ute och cyklar. Vet i alla fall att jag håller på att installera tryck knappar på ratten kopplade till min SMG låda på min M3 98, och den släpring som sköter rattens kablar har endast poler nog att sköta tuta och airbag. Ska ympa in en släpring från en e39.
pe
28
peterw
328i -98(e46)
Det är en e46 det gäller.

cane
Oj, såg precis att det verkar finnas både e36 och e46 från 98, det hade jag ingen aning om, ignorera ovanstående inlägg.
Cane: Ja du är ute o cyklar. Titta på min bil på länken nedan. Där sitter sport multiratt i den och de är en 98:a e46

BMWCS Syd #05392
Länk
Bruka sökfunktionen!
Cane: Hehe du var lite snabbare än mig, Gratulerar :)

BMWCS Syd #05392
Länk
Bruka sökfunktionen!
cane
Japp, gick in o kikade på ETK och såg att e46 fanns 98 med... och som i den andra tråden finns det en ombyggnadssats att köpa för 300-400 euro beroende på ratt utförande, det brukar dock betyda mer i svenska pengar.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
cane: vil bare påpeke at det er visse modeller som M3, cab og coupe e36 fortsatt ble produsert i 98 selvom E46 sedan kom det året. E46 coupe kom året etter, 99.
Det är inga släpkontakter till varje enskild knapp i MFL, en databuss sköter kommunikationen mot resten av bilen. Tveksamt om detta finns i en bil utan MFL. men man vet ju aldrig.
Airbagen kör inte gärna heller med släpkontakter utan det brukar vara en speciell form av flatkabel s.k. klockfjäder pga utseendet på kabeln.

FP
cane
Folke: Stämmer - delen på e36 heter släpring och består av en rund ring bakom ratten med spiral kabel i. Min hade 4 poler, har beställt en 7 polig ring från e39 för mitt ratt-SMG projekt. För e46 finns det ingen släpring i ETKn, så det är nog möjligt att det sitter kablage standard på alla, och därmed inte finns som lös del. Bara spekulationer dock.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.