|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har läst det mesta här, som jag hittat under mina sökningar på forumet, men är lite nyfiken på åsikter å jag slipper byta något i onödan och nyfiken på hur akut problemet är... Jag införskaffade igår en 320i Coupe -95 som rullat 12400 mil, och den har följande problem: Förra ägaren bytte stötdämpare bak till bättre begagnade dämpare då de andra givit upp. Efter detta så började han märka av ett klonk i bakvagnen på höger sida då man kör ned från en trottoarkant, eller kör i ett gupp. Jag känner inte direkt av några svängningar i bilen. Är det då troligast silentblock bussningarna eller kan det vara bara stötdämparfästet som är dags att byta? Och framför allt, hur illa är det att köra på? Bör det bytas rätt omgående? Tack på förhand, mvh Robban | |
|
Låter som det är lagret till stötdämparinfästningen som är slut. Kostar inte många kronor att byta. Är å andra sidan ingen större fara att köra omkring med heller. ///Jesper |
|
|
troligtvis stötdämpar lagringen a' 110 kr stycket, finns hjälp till detta under "mekartipsen" på denna siten. |
|
|
Jag hade en 320iA coupé -93 som jag bytte stötdämpare bak på. Jag satte dit Bilstein sprint och då kan du ge dig på att det small / klonkade där bak. Då bytte jag övre stötdämparfästena och sedan blev det tyst. Gummit var kass därför blev det plåt mot plåt. ///M. Pedersen (OO=00=OO) Min bil:Länk |
|
|
Tack för alla tips. Ska åka förbi mekonomen efter jobbet idag och köpa ett stötdämparfäste... Visar sig väl efter montering om det var felet eller inte... Tack igen, mvh Robban |
|
|
Måste ta upp denna tråd igen.. SKa berätta lite om mitt scenario! Har haft problem med skrammlande bak, visste att stötdämparna bak var dåliga, så jag bytte dom. Men efter bytet har skrammlandet bara tilltagit, jag talar alltså om vänster bak. Nu hade jag precis isär bilen för att kolla upp om det var stötdämpar fästena som var dåliga, men dom var i skick som nya! Mjuka i gummit, och inget som hade släppt! Känner mig som ett frågetecken ? |
|
|
Mackis: kolla så att du inte har brott på fjädern |
|
|
har kollat upp det me, dom är oxå friska och fina! Fattar inget! |
|
|
Mackis: Om det skramlar och dunkar från bakvagnen vid gupp och det inte är stötdämparfästena är det nästan säkert bakvagnsbussningarna som gett upp. Brukar vara dags att byta dessa efter 10-12 tusen mil. Kostar mellan 1500-2000kr/sida att byta dessa hos BMW. Själva bussningen kostar inte mer än 300kr på BMW så har man tid/vilja och kunskap att göra det själv kan man spara en del slantar... mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Okej, aja, det blir la till att ta fram Heynes boken o meka på! Blir lite billigare så =) |
|
|
Ringde precis BMW Gbg för att kolla hur mycket det kostade om dom skulle utföra arbetet. 2900:-! Känns väl saftigt när delen bara kostar 300:- tycker jag!! Eller ? |
|
|
Orginalverkstad är alltid dyrt (9000 för att byta kat på min...) Bussningarna lär vara ett litet h-e att få loss. |
|
|
Mackis: Inte konstigt att det landar på 2900...förmodligen byter de bägge sidor när de ändå är igång. De tar säkert minst 1200kr/timme och debiterar säkert 2h jobb mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
bmwdr |
Hej Robban-... Det kan vara genomslags gummit som är kasst eller gummit uppe på dämparen (vid festet) Hör av dig till mig sen ang clubben... varför ha tak på bilen när det finns bilar utan?! ;) |
|
Jag ska byta fjäderlagringen bak på min bil nu till helgen.....(E36) Men jag undrar.... Hur får jag loss den där plastburken (Ser ut som en högtalarlåda) som sitter under högtalarna i bagaget?? Lossa man den inifrån lr? För jag måste väl ta bort den lådan? Annars kommer jag ju inte åt att lossa stötdämparna?? Jag har inte tittat så noga än......men det är lika bra & fråga så man inte förstör nåt..... |
|
|
NyMan! Du tar loss lådorna genom att ta bort högtalargallret inifrån sen sitter det ett par skruvar under gallret.. |
|
| Tack! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.