|
|
|
|---|---|
|
har en 320 -86 som jag vill ha lite mer knuff i. motorn är helt original förutom ett sportluftfilter från dalhems. vad finns det för "enkla" ingrepp för att få lite extra kusar? har tänkt skaffa ett extraktorgrenrör och ett 2.5" system. men det gör väl inte så stor skillnad.. så jag tar tacksamt emot lite tips på "nybörjartrimm" :) ____________________ Min bil: Länk | |
|
Extraktorgrenrör och ett 2.5" system ger nog en del extra hp, ca 8-10 och kostar kanske i runda slängar 5000kr. För under 5000kr så borde du få en 325 motor med 41 hp mera än vad du har nu. mvh Kristian |
|
|
45 hk skillnad faktiskt;) 125hk i 320i före 88. Problemet med att byta är att de inte har så lika insprutnings system så all elektronik måste bytas. |
|
|
det där med kusarna i 320 verkar lite olika.. jag har läst både 125 och 129.. äh, inget att hänga upp sig på. motorbyte är nog lite för avancerat för mig.. speciellt om man måste byta elektroniken. men vi får se... "mycket vill alltid ha mer" som dom säger ;) ____________________ Min bil: Länk |
|
|
Svensksålda 320i utan kat har 125hk (fanns t o m årsmodell 87). Tysksålda 320i utan kat har 125 hk 1983-1985, 1986 och framåt har de 129hk. Med katalysator har 320i 129hk, den började säljas i Sverige under modellåret 1987. Under delar av 1987 kunde man alltså välja om man ville kat eller inte. 1988 och framåt fanns i Sverige 320i enbart med kat. Glasklart, eller hur? Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ILiveToRide - ja kör med 320 elsystem(le-jetronic) på min 325 motor funkar hur bra som helst. Draedon - ja skulle satsa på en 325 motor Mvh Fredrik |
|
| Men då har du väl inte 170hk i den heller? | |
|
förmodligen lite till... kör ifrån de flesta org 325 iallafall... fast de kan ju bero på utväxlingen... innan portningen plus lite fler mods så hade ja bra en 284graders kam å lite högre bränsletryck å justerad lmm, å lite större avgassystem Mvh Fredrik |
|
|
Jag menade naturligtvis utan andra modifikationer. Det var det det gällde. |
|
|
ja de vet ja ju inte iofs... har alltid haft 284 kammen... men man förlorar säkert en del kusar med le-jetronic men de e ju fortfarande de billigaste alternativet... svårt att komma upp närmare 170 kusar med 2liters motorn för det priset man får pröjsa för en begagnad 2,5 liters... å orkar man inte byta elsystemet så är de ju ett alternativ. Mvh Fredrik |
|
|
verkar som om motorbyte är det som gäller både när det gäller effekt och ekonomiskt. men vad säger besiktningen?? dom vägrade släppa igenom en polares mk2'a bara för att den hade gröna baklyktor, vad ska dom då säga om motorbyte?? ____________________ Min bil: Länk |
|
|
ja har besiktigat min i fem år utan att någon sagt nått så de ska inte vara några problem. Mvh Fredrik |
|
|
Det syns ju som sagt knappt att det sitter en 2,5 i bilen (nån liten märkning på blocket bara?), så håller man tyst om det så blir det nog inga problem. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
320-325 |
ja jag håller med byt till en 325 motor då blir det en ordentlig knuff .. min kör oxå ifrån en riktig 325a.. samt bilar som jag tycker att jag inte borde köra ifrån ex.. T4 VR6 även 855 t5 225hk. volvo 740tic med 1kg ladd s60turbo 3tum m.m men jag har ju lite nyare insprutsystem motronic med lamba o katt även 320 ens orginal chip kör jag på nu men lmm är bytt till 325/525.. dom flesta bilar som jag skrev om har nog högre toppfart.. för min är absolut max på hastighets mätaren är 228kmh och då skriker det 6700rm |
|
Att 320:in hade 125hk för att sedan få 129hk kan jag tänka mej vara att den fick Motronic istället för L-jetronic. Angående motorbyte från en 320 till en 325 motor är det absolut inga problem. Som sagt....håller man bara tyst å spelar allmänt dum så är det inga problem. Om jag vore du Draedon skulle jag hänga i en 325 med portad topp och trimkam. Kanske ett qvarnis chip för högre varvstopp och givetvis ett mullrande 3" avgas. Då har du en rolig busbil som orkar spinna lös lite på asfalt tilll och me =) En polare besiktade en 528 med en m5 3.6l utan att dom märkte nått. Han tog en silvertejp och sprayade den svart och klistrade över BMW M POWER på ventilkåpan. Gubben/killen som var å körde den sa: Hörrö....du har dåliga däck....det spinner på 3:an. Polaren skrattade lite å sa att han bara körde med den på sommaren =) Kan tillägga att detta var på vintern. Blanka däck AB www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=1265 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.