AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
502

Max temp!

Jag har ett skumt problem. Min tempmätare visar max för det mesta, ibland studsar den fram och tillbaka mellan ändlägena.
Bilen går varken varm eller kall så det är förmodligen inte termostaten. Utan snarare instrumentet eller givare.
Detta är ju ingen fara utan jag kör ändå, men om bilen skulle bli varm så lär man ju inte se det!
Har någon några erfarenheter??
Är det bökigt att byta instrumetet eller givaren??
/Jensa
Glömde....

Jag har en E30 318i -87.
instrumenthuset är inte svårt att byta...ta av ratten och panelen ovanför pedalerna, lossa lite skruvar och 2 stora kontakter, sen drar du ut huset....tar max 20-30 minuter om man inte gjort det innan...

givaren till kylvätskan skall inte behövas bytas, då den inte kan gå "sönder"...består bara av en metall....men den kostar runt 150 kr...låt bilen svalna innan du skrivar av den från termostathuset annars skållas du! troligen är det instrumentfel (kretskortet eller batterierna) jag har bytt mitt en gång, så när det nya kortet gav upp nu precis (tempmätare dog) så köpte jag en extern tempmätare och monterade istället....funkar så länge..gav 250 kr mätaren....

BMW, Bayerische Motoren Werke
D-diddy
borde ju finnas ett mätvärde på givaren som du kan avmäta så att det är riktigt, innan du river instrumentet.
David
gl
52
glader
bmw525ia msport touring -03
byt temp givare innan du demonterar instrumenten. kostar inte många kronor på typ mekonomen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.