AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
994

Varför har min instrumentbelysning slocknat?

Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
I går kväll upptäckte jag att instrumentbelysningen på min 520 T -93 inte lyste. Det verkar även som parkeringsljuset är dött. Har ännu inte hunnit kolla ytterligare symptom (vad bör kollas?). Finns det en gemensam säkring för dessa funktioner (och kanske några till) och i så fall vilken (står med tysk text i min säkringsbox)? Om inte säkring, vad finns det då för alternativ?

Tacksam för lite hjälp...

/Olle
om det är en direktimportera bil, och du har halvljusautomatik, så är automatiken ditmonterad i efterhand. kolla till vänster om ratten under instrumenteringen. där kan det sitta ett löst relä med lite andra små saker. eventuellt sitter det en diodbrygga där, ser ut som en platta med måtten ca 25x25x5 mm med fyra stifft i. den hade gått sönder för mig när jag fick liknande symtom.Finns på clas ohlson. Det kan även vara en säkring tillsammans med reläet.
det är ingen garanti att halvljusautomatiken sitter där jag har sagt. Den kan sitta lite var som helt i importerade bilar.

lycka till, hör av dig om jag var otydlig med något
en sak till

kolla om parkeringen och instrumentbelysningen börjar lysa när du slår på halvljuset med knappen. då är det något strul med halvljusautomatiken enligt det jag skrev i föregående inlägg.

lycka till

hör av dig så jag får veta hur det går
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Det är halvljusautomatik, men bilen är svensksåld. Det sitter någon form av "box" monterad på ovansidan på vardera hjulhus under huven som verkar vara kopplad till strålkastarna. Jag tror de har med halvljusautomatiken att göra (jag vet dock inte hur den originalmonterade halvljusautomatiken ser ut).

Vad gäller ljus och ljusomkopplaren så fungerar automatiken, dvs. strålkastarna lyser när man vrider på tändningen. Inget händer dock med instrumentbelysningen när man kopplar om med ljusknappen. Och som sagt, parkeringsljuset funkar inte.

Vet du var den originalmonterade (dvs. svensksålda) halvljusautomatiken och dess reläer och säkringar sitter?

Mvh - Olle
då blev det lite knepigare ska funder på saken.

jag har samma boxar som du talar om men vet inte om halvljusautomatiken sitter i dessa på svensksålda.
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Efter att ha givit säkringarna en lite noggrannare undersökning visade det sig att säkringarna för både höger och vänster parkeringsljus var trasiga (säkring 4 och 5). När jag bytt dessa så funkade även instrumentbelysningen - verkar vara länkade på något sätt. Sannolikt hade det blivit något överslag när jag i helgen körde med släpvagn, det är lite glapp i dragkrokskontakten.

Slutet gott allting gott...!

/Olle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.